Frostnätter

En kulen höstkväll hittas en kvinna hängande i en snara i sin sommarstuga vid en ensligt belägen sjö. Det verkar inte vara något mystiskt med hennes död, men när Erlendur får ett kassettband med en inspelning av en seans kvinnan deltog i strax före sin död, känner han att han måste gräva i hennes historia och ta reda på varför hennes liv fick ett så plötsligt och tragiskt slut. Samtidigt blir han engagerad i gamla olösta mysterier med försvunna människor och får tampas med spöken från sitt eget förgångna. Erlendur Sveinsson är en av den nutida isländska litteraturens mest älskade figurer: den excentriske polismannen under vars sträva yta döljer sig en stor humanitet har fascinerat läsare såväl hemma på Island som ute i världen under de gångna åren.

2015-04-12

Långsam och lite tråkig...

Sussie S

2015-01-02

Jag har hört så mkt bra om författaren men jag blev besviken.

Gunnel Lindström

2014-07-31

Pladdrig deckare av en annars mycket bra författare.

2013-07-25

Jag gillar Arnaldurs böcker. Det långsamma tempot och de realistiska intrigerna. Erlendur är ju som många kommisarier i moderna deckare en udda figur som jag både gillar och blir frustrerad på. Bra och välskriven deckare men kanske lite "krystad" emellanåt.

Carina Svensson

2013-06-23

Kändes som att det var lite väl mycket fokus på det förgångna. Ger den en stark trea.

Helena Rasmusson

2012-10-26

Ingen vanlig deckar berättelse, utan mer ett sökande efter svar. Både i det förgångna och i nutid! Jag tycker mycket om känslan i boken. Dock lite långsamt tempo.

2012-08-22

Den här sjätte (nja, egentligen den åttonde) delen om den isländske polisen Erlendur Sveinsson måste jag nog hålla som en av hans bättre. Mest beror det nog på temat, här behandlas den stora frågan om allt är slut när vi dör eller om det finns något mer och vad önskan om att få visshet kan få människor att göra. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/08/frostnatter-av-arnaldur-indriason.html

Maria Johnson

2011-03-29

Lågmäld och långsam deckare. Fina miljö- och personbeskrivningar. Han väver skickligt ihop intrigen.

Charlotta Norinder

2011-01-24

Nä, den var inte särskilt bra...

Linda Bohlin

2011-01-05

Riktigt bra på alla sätt. Spännande, välskriven och jag vill bara ha mer Indridason. Hans bästa hittills!

Karin Löfstrand

2010-08-12

Semestern 2010: Gillar skarpt den islänska kommisarien och hans saktfärdigt sätt att lösa gåtorna på.

Conny J

2010-08-10

Jag gillar Indridason stil. Vemodet och vardagen. Men jag har gillat de tidigare böckerna i serien mer. Men en stark trea får denna bok av mig..

Patricia B

2010-06-10

Bedrövligt seg och faktiskt ganska ointressant.

Karin Karlsson

2010-06-02

Inte en av hans bästa böcker direkt, den blev liksom aldrig riktigt spännade, men den var lättläst.

Pia Stendahl

2010-05-07

Frostnätter är en välskriven bok. Miljöskildringarna och även karaktärernas känslor är väl beskrivna, på ett poetiskt sätt.

Indridasons böcker brukar ha ett ganska lågt tempo som jag uppskattar. Det kan vara lite skönt att inte alla händelser känns staplade på varandra men Frostnätter är kanske lite i långsammaste laget.

Jag gillar Indridasons återhållsamma sätt att skriva. Han gör inga djupdykningar i ovidkommande detaljer eller onödigt brutala skildringar. Boken är befriad från de enkla kriminalknep som man så ofta ser i deckare.

Jag saknar att jag inte får chans att lär känna karaktärerna ordentligt. Miljöer och känslor är välbeskrivna men inte karaktärernas personligheter. Visst finns det korta avsnitt som beskriver Elendurs lite trasliga privatliv men dessa beskrivningar känns lite magplacerade och korthuggna. Karaktärerna känns väldigt opersonliga och jag bryr mig inte så mycket om vad som händer med dem.

Frostnätter känns ganska förutsägbar. Det är inte Indridasons mest spännande bok men det är en bok som får en att tänka efter. När jag läst klart boken finns den kvar i mina tankar en tid efteråt.

Läs gärna mer om mina bokrecensioner på www.bokbrus.se.
/Pia

Pernilla Ohlsson

2010-01-18

Första bok jag läst av Indridason - kanske blir det fler - kanske inte. En ganska medelmåttig bok tycker jag

Johan Widell

2010-01-17

Huvudpersonen är karaktärslös och bifigurer känns inte riktigt trovärdiga. Långsamt tempo med mycket upprepningar utan driv. En del faktafel som irriterar, och halvägs in i boken känner jag att jag inte riktigt bryr mig hur den kommer att sluta.

Tarja Ahlgrén

2009-12-17

En besvikelse. Jag gillar Indridason och fullkomligt älskade Kvinnan i grönt men det här var lite väl ljummet. Jag vill inte ha lösningen serverad redan på sidan 50.

Eva Bommelin

2009-12-08

Underbar bok. Indidasson är bara så underbar, läs det som är översatt (Om ni inte kan Isländska) Som vanligt går man lite snirklar runt men det betalar sig med råge.

Maria Falk

2009-11-09

Gillar Indridason, men den här kändes tunn...blev lite besviken.

Kristina Wiklundh

2009-10-28

Indridasons bästa hittills.

Lena L

2009-10-04

Hans klart bästa bok. Gamla olösta mysterier med försvunna människor och ett självmord (?) blandas med polismannen Erlendurs spöken från sitt egna förflutna. Jag var trollbunden från första till sista sidan.

Johanna Falkered

2009-07-01

Har själv bott på Island och det är så kul att komma tillbaka dit genom dessa böcker. Kanske inte genom dess händelser dock haha.