Främmande fågel

Jansson, Anna

| 2006

Nominerad till Skandinaviska kriminalsällskapets pris Glasnyckeln. Det man fruktat mest har hänt. Fågelinfluensan har drabbat Gotland. Berit Hoas, kokerska på ett fotbollsläger för 50 barn, insjuknar hastigt och förs till sjukhus. Smittskyddsläkaren beslutar att barnen på lägret och deras tränare ska hållas i karantän, och det blir polisens uppdrag att se till att ingen bryter mot avspärrningen. När föräldrarna får veta att det inte finns någon effektiv medicin står man inför en paniksituation. Är det rätt att offra några få människors liv för att rädda den stora massan? Gotlands gränser stängs mot omvärlden, och när den primitiva skräcken för smitta ökar börjar jakten på syndabockar. Extrema och invandrarfientliga grupper får luft under vingarna. Sjuksköterskan Sandra Hägg gör under ett arbetspass en förfärande upptäckt. Tillsammans med frilansjournalisten Tobias Westberg...

Ulf Kronman

2020-03-16

Välskrivet och spännande om ett aktuellt ämne i dessa coronavirustider.

Mycket intressant ämne.

Helena Rasmusson

2018-08-26

Mycket bra!

2015-08-08

Den här boken, eller egentligen filmatiseringen av den, är anledningen till att jag började läsa serien om Maria Wern. Det kan låta konstigt, men epidemier (och pandemier) har alltid fascinerat mig; hur lätt det skulle vara att ta kål på större delen av mänskligheten bara för att människor alltid beter sig korkat i dessa situationer. I alla fall i böcker och film. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/08/frammande-fagel-av-anna-jansson.html

Anna Jensen

2015-04-19

Åh så bra! Tänk att Anna Jansson kan hålla standarden bok efter bok.

2015-01-13

kaplig deckare med ett aktuellt ämne. Ok skriven och ganska spännande. Personporträtten känns dock ganska slätstrukna. svag 3:a

Det här var faktiskt en av de bästa Anna Jansson deckare jag läst/lyssnat på länge, den var riktigt spännande och trovärdig. Personerna fastnade också ganska fort vilket gjorde att berättelsen blev lätt att följa. Nu är jag sugen på att lyssna på fler, Marie Richardsson gör det riktigt bra.

O

Olga Lund

2014-09-06

Janssons bästa bok av dem jag har läst hittills.

Detta var en omläsning och denna bok var lika bra som förra gången =)

Jenny Jansson

2012-11-25

Bra bok spännande från första början..

Carina Svensson

2012-08-05

En av de bättre hittills i serien.

Karin Johansson

2012-07-21

Bra

Lisa Eliasson

2012-01-23

Första Anna Jansson. Gav mersmak.

Rebecka Söderberg

2011-06-30

Svårt att komma in i boken. Tyckte den var lättare att lyssna på..

Johanna Smeds

2011-05-24

Jag gillade berättelsen, men inte berättandet. Här trängs språkliga klichéer med onödigt psykologiserande. Men deckare, medicin och Gotland är tre saker jag gillar så om man bortser från det språkliga tycker jag att det är en trevlig bok att läsa.

Anette Marcusson

2011-03-15

Denna bok är väldigt bra tycker jag på tanke om fågelinfluensan som var för några år sedan.

annika åberg

2010-07-03

Har sett den när den gick på tv.. ärligt talat så kommer jag inte ihåg några skillnader ifrån boken, och det kanske var lika bra det, för sånt kan jag annars störa mig väldigt på. Boken var väldigt bra och lättläst

anders danielsson

2010-06-15

Hyfsat spännande deckare. Men efter några dagar är den glömd.

Michael Nystås

2009-11-01

Ruskigt aktuell och välskriven kriminalroman. Oväntat skicklig språklig hantering. Bra karaktärer, skildrade med stor trovärdighet. Bra huvudperson. Trovärdiga medicinska fakta som ger kunskaper om framställningen av Tamiflu. Kommer definitivt att läsa fler av hennes böcker. Årets författarupptäckt för min del!

Ingrid Wahlén

2009-09-30

Läste den mest för att den utspelar sig på Gotland. Var även med som statist i filmen - i ungefär 2 sek! :-)

Mia Dahlstrand

2009-09-08

Skrämmande vision som beskriver ett tänkbart scenario angånde fågelinfluensan. Usch! Men väl värd att läsa eftersom Anna Jansson skriver så bra och gör personerna så levande i sina böcker.

Maria Larsson

2009-07-24

Nästan bättre som tv-serie.

Johanna Falkered

2009-07-01