Främlingen i huset

Waters, Sarah

| 2010

Ute på landsbygden i Warwickshire ligger Hundreds Hall, omgiven av parker och trädgårdar. En gång en av de största och mest imponerande georgianska byggnaderna i trakten, och den välbärgade familjen Ayres hem i över tvåhundra år. Men tiden har gått hårt åt både Hundreds Hall och familjens förmögenhet. När doktor Faraday, en av läkarna i det lilla samhället, kallas dit strax efter andra världskrigets slut för att se till en patient, är det ett gods i förfall som möter honom. Ogräs har tagit över de tidigare så välskötta trädgårdarna, murbruket har lossnat från fasaden och den vackra interiör som gjorde ett outplånligt intryck på honom under ett besök som barn är fuktskadad och på väg att falla sönder. Nya vindar blåser över England, och de kvarvarande medlemmarna av familjen Ayres, mor, son och dotter, som varit vana vid ett obekymrat liv i de finaste av kretsar, tvingas nu förtvivlat...

Erika Granholm

2016-02-12

Riktigt läskig på ett krypande, lågmält sätt. Smart slut, som påminner lite om Skruvens vridning. Jag gillade verkligen den här boken.

Izabela Horn

2015-09-18

Främlingen I Huset är en av Sarah Waters bästa, detta är en bok som kanske inte är läskig men språket och stilen ger en mörk atmosfär. Ovissheten och önskan att ta reda på vad det är som händer på det gamla godset Hundred Hall gör att det är svårt att lämna ifrån sig boken.

Amelie Adrielsson

2015-08-05

Spännande och medryckande med fantastiska beskrivningar som gör att man känner sig närvarande i berättelsen.
Det är också ett gott betyg när författaren lyckas få en att känna irritation över huvudkaraktären.
Välskriven!

E H

2015-03-06

Nä nu slutar jag läsa denna bok. Småtrevlig läsning men efter ca 140 sidor har fortfarande ingenting egentligen hänt. Har får många andra villläsaböcker på min lista för att slösa bort tiden på denna bok.

Louise F

2014-10-16

Fångar tidsandan bra men bygger upp en förväntan om spänning eller kittlande mysrys som aldrig infrias.

2014-03-17

Många har läst denna och väldigt många har älskat och tokhyllat. Och vem är jag att motstå en bok som beskrivs som en spökhistoria i ett gammalt, fallfärdigt stort hus på engelska landsbygden? Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/03/framlingen-i-huset-av-sarah-waters.html

Maria W

2013-07-07

Nja....2, 5 av 5. En bok som saknade det där lilla extra. Lättläst men jag fortsatte läsa i väntan på att "nått skulle hända"..... Men, nej.... Besviken.

Caroline Adolfsson

2013-06-19

Tycker att man kunde få veta vad det var Caroline såg innan hon föll/hoppade från trappan. Annars var boken stundtals spännande om än lite långrandig då och då.

Carina Svensson

2013-05-19

Kanske hade jag för höga förväntningar efter att ha läst "Ficktjuven"? Jag trodde att den skulle vara mera spännande.

Elisabeth E

2012-09-09

Eftersom jag fortfarande går omkring och tänker på boken och känner att jag vill läsa den igen så ändrar jag betyget till 5 =)

Emma Westberg

2012-08-25

Verkligt nyanserade och spännande karaktärer. Mysig bok som känns otroligt old school.

Elisabeth E

2012-06-09

Väldigt bra spökhistoria. Den tappade dock på vissa ställen men den är riktigt bra skriven.

Cecilia Fredriksson

2012-05-23

Suggestiv spökstämning som smyger sig på. Personligen hade jag dock önskat lite mer terror.

Eva Bill

2012-05-15

Nej det här gick inte alls, fick tvinga mig att läsa klart varenda sida och bara väntade på att DET skulle hända...nu slog jag ihop boken för gått innan DET kom.
Sånt är livet....

En överraskning som var mer spännande och sammanhållen än jag hade förväntat mig av Waters.

Maria Vestberg

2011-12-11

Den här boken kommer jag att glömma fort....Absolut bra skriven och ger en viss bild av klasstillhörighetens betydelse i ett England i förvandling. Fångade bara aldrig mitt intresse riktigt...

Anna Moth

2011-07-13

Blev lite besviken på slutet, men boken är så bra att den ändå kammar hem en stark femma. Sarah Waters lyckas alltid lura in en i nya fantasivärldar!

Katharina S

2011-05-17

Skönt lättläst "spökhistoria" berättad i en lättsam och underhållande ton. Klart läsvärd

Lena L

2011-02-16

Skrämmande och underhållande men jag tycke inte att jag hittade den röda tråden. Spökhistorier är nog inte min grej.

Alexandra W

2011-02-09

Helt fantastisk bok i klassiskt stuk att mysa med efter arbetstimmarna. Tog nästan slut alldeles för snabbt!

Susanne Gunnarsson

2011-02-09

En väldigt tjock bok om (nästan) ingenting.

Katarina Michnik

2010-09-29

Nej, denna bok klarade jag inte ens att läsa ut.

harriet karlsson

2010-09-17

Bladvändare, man vill veta vad som skall hända.

Heidi Lassus

2010-07-29

Älskade den. Kan inte sluta fundera på hur saker och ting egentligen förhöll sig. Absolut på nivå med Ficktjuven och Kyssa Sammet.

Ullis N

2010-07-23

Nej, hennes bästa bok var den första (på svenska i alla fall). Hittills har ingen överträffat "Livstråden".

Åse Bandling

2010-07-07

En välskriven story men efter att ha lyssnat på den präktige Dr Faraday i 527 sidor hade jag förväntat mig att den skulle knytas samman på slutet. Jag är inte ett dugg klokare.

2010-04-24

Nej, rädd blir jag inte, när jag läser Sarah Waters roman om den fallfärdiga herrgården. Den något torre doktor Faradays är vår berättare. Waters är här en skicklig hantverkare, men hon väcker inga starkare känslor hos mig. Den sista tredjedelen av boken är bäst, just för att den är mer tvetydig. Betyg: 4 minus eller 3 plus.