Främlingen

Gabaldon, Diana

| 1992

Andra världskriget är över och Claire Randall och hennes man reser till Skottland för att lära känna varandra igen efter krigsårens påtvingade separation. Vid en utflykt till häxringen Craigh na Dun hemsöks Claire av magiska krafter som ett viljelöst offer dras hon in i en klyfta i stenformationerna. Tidsresan har börjat. Året är nu 1743. Clarie är en främling i en oförsonlig tid. De skotska klanerna kämpar ett blodigt frihetskrig mot den engelska kungamakten. Claire misstänks vara engelsk spion och tas till fånga av klanen MacKenzie. Hon möter nu Jamie Fraiser som blir hennes beskydddare och älskare. Mellan dem växer en passion som är starkare än tid och rum. Claire inser att Jamie är mannen hon väntat på i hela sitt liv. Med fruktan ser hon fram emot den stund då hon måste välja mellan honom och att återvända till sin egen tid ... Främlingen är den första boken i en episk kärlekssaga...

2024-02-04

Karaktärerna: 4/5
Miljöbeskrivning: 3/5
Språk & berättar konst:4/5

Stark 4/5 i helhetsbetyg

Tredje delen av Outlander serien, hela serien är episkt äventyr om Claire som i bok ett av en slum ramlar genom en portal tillbaka till 1700 talets Skottland.
I del 3 har det gått 20 år sedan Claire lämnade Skottland och sin livs kärlek Jamie.
Men nu är hon åter tillbaka, i denna del har Jamie och Claire återförenas. Deras kärlek är lika stark men de är inte samma människor som när de lämnade varandra, lång tid jar gått. Hela serien är som ett puzzel där vi för varje bit får veta lite mer. Handlingen utspelar sig inte bara i Skottland utan i flera delar av världen
Tyckte att serien blir bättre och bättre för varje bok .

josefin nyman

2023-06-08

En av mina absoluta favoritbok serier. Älskar historiska romaner med romantisk röd tråd, skickliga starka kvinnor och fina hjältar. Ogillar delar av slutet som bara är för mycket och jag låtsas inte är med då det bara är… för mycket, men i övrigt älskar jag dessa!

Frida Svensson

2021-12-13

En av mina absoluta favoriter.

Therese Östman

2020-11-24

Mycket högt tempo i nästan hela boken. Den är trovärdig men lite rörig. Tycker väldigt mycket om karaktärerna och historian. Betyg: 5

Ellinor

2020-07-27

Eftersom jag fullkomligt älskar tv-serien ville jag gärna läsa böckerna också. Lite knepigt att läsa en bok där man redan vet handlingen, men fortfarande... Det är en bok som har allt jag kan önska mig; tidsresa, romantik, spänning, historia... Tur att det finns många delar i serien.

Lena Dufvenberg

2020-04-27

a

2020-04-20

Spännande bok, roligt att blanda historisk och fantasy. Det jag tyckte var orealistiskt om man nu kan säga det om en fiction historia är Claras reaktioner och agerande . När man plötsligt hamnar på 1700 talet helt utan förvarning borde författaren ägna en del åt att beskriva Claras chock och förvirring.
En bra historia som vill få mig fortsätta på serien. Men det är inget mästerverk.
Svag 4

Eva Pettersson

2019-07-18

Nu har jag försökt med Outlander som såväl TV-serie som bok, men inget av det tilltalar mig. Jag måste helt enkelt höra till den lilla del av mänskligheten som inte tycker att detta är en fantastisk historia.

Emma Göhran

2019-03-05

Älskar denna bok. Så välskriven och trovärdig och med en fantastisk kärlekshistoria.

Gick inte att lägga ifrån sig, så himla bra! Klart den bästa boken i Outlander serien. Den här allt.

Bettan_bokprataren

2018-04-18

Min favoritserie alla kategorier. Den har ALLT, kärlek, spänning, övernaturligt

Anki Hedberg

2018-04-04

Ut på de sju haven....den sämsta utav Gabaldons böcker

Anki Hedberg

2018-04-04

Underbar bok som har allt! Romantik, spänning, historia, våldsamhet, kärlek...

Helena Österblad

2018-03-23

Den här boken har jag läst flera gånger, den är den bästa i Outlanderserien. Vilken faschinerande tanke att man skulle kunna gå igenom en stenring och hamna i en svunnen tid. Dessutom att man skulle finna sitt livs kärlek i den världen i form av en vild och fri skotte.

Bästa bokserien jag läst.

Bästa bokserien jag läst.

Sanna Carlborg

2017-03-17

En bok som jag verkligen ogillade. Claire är en 27-årig engelsk sjuksköterska som varit skild från sin man under andra världskriget och när boken börjar ska hon och maken finna tillbaka till varandra i Skottland där de en gång i tiden gift sig. En dag går Claire till en gammal stencirkel och när hon rör vid en av stenarna hamnar hon på 1700-talet. Den förste hon träffar på är en förfader till hennes make som genast försöker våldta henne. Och i den här stilen fortsätter det. En massa otrovärdiga händelser leder till det ena och det andra men framför allt till en massa våld och våldtäkt. Boken kretsar kring en bisarr kärlekshistoria med en skotte som hon av olika skäl motvilligt tvingas gifta sig med. Hon börjar dock älska honom efter att han visat sin manliga auktoritet genom att misshandla henne med ett bälte som straff för att hon försökt fly (Till vardags är han dock Prince Charming och säger cheesy saker som att 'han kan ta all smärta men inte hennes' - yeah right). Tråkig, förutsägbar och framför allt sjuk bok. Är man sugen på fler sjuka grejer kan man läsa den.... Är dock restriktiv med ettor. Två med minus får den i betyg då den är lättläst och som grundidé är / kunde varit intressant.

Linda Billström

2017-01-15

Min favoritserie, mycket bättre än tv-serien

Alva Jönsson

2016-08-06

Den här boken måste jag säga blev en besvikelse! Diana började på en bra historia om Claire som reser till 1700-talet i Scotland och får träffa sitt livs kärlek Jamie. Men i den här boken händer allting för långsamt, det är för många återblickar som varken ger boken en större förståelse för vad som hänt och leder ingenstans. Dessutom så tar det 245 sidor innan det överhuvudtaget blir lite spännande, och då menar jag väldigt lite spännande.

Trots detta så vill jag läsa vidare i nästa del, bara för att se hur det ska gå...

Regine Grundel

2016-07-09

Underbar bok!

Teresia Kjellgren

2016-02-25

Den tar lite tid att komma igenom en den är bra! Kommer definitivt läsa de andra delarna.

Den absolut bästa bok jag läst - och läst om. Den har allt! Kärlek, spänning, historia

Monica Carlsson

2015-07-16

Avslutade den här innan jag läst klart. Inte min smak och påtok för tjock.

Therese Östman

2015-06-18

Äntligen klar, börja med den på nyår (2014) och har läst några böcker innan jag fortsatte med denna. Ville läsa klart eftersom jag börja på tv-serien som är riktigt bra. Efter att ha vant mig med språket, kom jag in mer i boken och den var riktigt bra. Ser fram emot att läsa de andra böckerna och resa tillbaka till 1700-talets Skottland. Betyg: 4

Helene Rygert

2015-04-08

Underbar historia!

Pernilla Lindholm

2015-03-24

Lagom spännande bok om en kvinna som ofrivilligt reser bakåt i tiden till 1700-talet.

Pascale Wehbe

2015-02-26

En bra bok att läsa om man är trött på de typiska kärleksdrama och vill ha något nytt. Är man trött på kärlek från första ögonkastet och att allt ska hända så fort att man inte förstår hur karaktärerna hann fästa sig vid varandra så mycket så kommer man i den här boken att få mycket mer detaljerade händelser och få följa med karaktärerna både på viktiga och oviktiga situationer som gör att vi kan få en närkontakt och bra förståelse för deras handlingar.

2015-01-21

På bokrean 2012 valde jag böcker efter tjocklek och kom hem med Som ett eko av Diana Gabaldon. Senare upptäckte jag att den är sjunde delen i en serie. Eftersom jag är nästan sjuklig med att läsa serier i ordning så var jag ju tvungen att köpa första delen, Främlingen. Tyvärr hann jag inte läsa den och det senaste året har de här böckerna i stort sett hyllats sönder bland bokbloggarna. Då ville jag ju inte läsa den bara för det. Nu har jag till slut gett upp och tagit mig igenom den här tegelstenen. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/01/framlingen-av-diana-gabaldon.html

Yes, I admit it, it was enjoyable - a good story, compelling characters and end of your seat excitement. BUT, I wondered how Gabaldon would keep it going. I am not convinced I want to read 8 more books to find out.

Anna Norberg

2014-03-24

Absolut underbar! Fängslande karaktärer, flatskratt, gråt och tandagnisslan och en fantastisk story!

Elin Nilsson

2013-09-22

Inget vidare av tema som kunde ha varit roligt.

Elin Nilsson

2013-07-17

Inte det bästa jag läst. Ganska intressant tematik med "tidsresa" men jag är inte säker på att språket är det minsta trovärdigt.

Fick böckerna i julklapp och läst dem alla. Underbar historia, lite många böcker kring samma par och familj kan tyckas men väldigt välskrivna.

Anna Persson

2012-08-22

En av de bästa böcker jag läst

Jennie Björklund

2012-03-10

Det här var en annorlunda läsupplevelse med en helt otroligt intensiv handling. Det finns jättemycket som jag stör mig på - som logiken, inte alls på tidsresan, för den köper jag, men däremot att "han" alltid är där när "hon" behöver hjälp. Det är ALLTID han som kommer till undsättning, eller så har han sett till att någon annan kan komma till undsättning, men i slutändan tar han åt sig all ära. Men jag gillar henne ändå, jag tycker hon för det mesta är riktigt tuff. Men Jamie är INTE någon drömman, jag har svårt för honom, men tror nog faktiskt att boken vinner på det, det skiljer den från en roman där mannen är för perfekt, fastän jag inte är säker på att det är det författaren vill... Kanske ett oförskämt bra betyg, men jag kan inte komma ifrån att det var en läsupplevelse - den här boken hade varit en klar favorit för den pree-litteraturvetenskap och Kreativt skrivande studenten Jennie!

Kamali 

2011-11-17

Jajjemän! Alla kvinnor drömmer egentligen om att få stryk av sin äkta man, med ett bälte, för att sedan bli våldtagen eftersom "min hustru nekar inte mig plats i den äktenskapliga sängen" osv osv för DÅ, då kommer vi minst sju gånger på raken. Jo jo, det är helt säkert!

Z

Zoe Hellman

2011-10-25

En av dom bättre böckerna i serien.

Z

Zoe Hellman

2011-10-25

Själva historien är bra, tyvärr lämnar språket och berättandet en hel del att önska.

Linnea Johansson

2011-08-05

klyschig, som att läsa en historisk harlequinroman.

Boken som har allt!

Iris Eriksson

2011-06-24

Den är jätte bra! Den var dock lite seg ibörjan, men man ökade farten när man kom in i den. Stundtals var den så hemsk och detaljerad att jag ville skrika.. det är så synd om Jamie..... :'3

Lisen Q

2011-06-22

Min absoluta favoritbok! Kan inte vara utan den för länge så jag läser/lyssnar regelbundet om den

Tyckte den var underbar på svenska, ännu bättre på engelska och helt fantastisk som engelsk ljudbok!

(rekommenderas inte för singlar! Du kommer aldrig att hitta någon som räcker till om du jämför dem med Jamie ;-) )

Mikaela Eriksson

2011-06-18

Jättebra bok med mycket handling.Dock stör jag mig på den claire som har huvudrollen. Kunde hon inte vara lite tuffare? Emellanåt är hon stor i käften och annars helt hjälplös. Slutar riktigt störande, tur man har bok nummer 2 redo!

Ny favoritserie vill jag tro. Imponerande att hon lyckas få en 750 sidor lång roman vara spännande hela vägen!

2010-08-08

Erotiskt stimulerande skildring av denne man-manlige Jamie.

Linda Oldin

2010-08-08

älskar alla böckerna i serien, läst dom två gånger på svenska och en gång på engelska!

2010-07-25

Bra, men väldigt låååång.