Förvriden

Edman, Frida

| 2011

Unga män och barn försvinner i de norrländska skogarna, en man hålls instängd av sin fru i källaren, ett äktenskap är på upphällningen och en flicka kommer tillbaka, en flicka som har blivit vuxen i sinnet och bär på hämnd i sitt bröst. Ur Förvriden: "Jag heter Donnie. Född av en jungfru, i jungfruns tecken. Det är snart min födelsedag men jag slutade fira den för fem år sedan. Det var något som hände på min tolfte födelsedag när jag blev man. Något dunkelt, som mina tankar inte vill berätta för mig. Det var något som hände men som jag inte känner till. Det var då jag slutade räkna."

Natasha Illyés

2011-11-10

Dramatisk prosa som faller platt, en tydlig önskan om att skapa stämningar av obehag som tyvärr oxå faller då författaren inte verkar ha bestämt exakt vad det farliga är.

Ola Hultin

2011-10-03

Faktiskt riktigt kuslig skildring av vansinnet som bubblar under vardagens bräckliga yta, i kanten av skogen och dess väsen.

Ing-Marie Haglund

2011-06-06

Måste säga att ojämn högermarginal och inkonsekvent styckesindelning var det sista jag tänkte på när jag sträckläste boken.

Marianne Skoglund

2011-06-01

Lovvärt upplägg men genomförandet haltar. Stundtals styltig språkbehandling, ojämn högermarginal och inkonsekvent styckesindelning försvårar läsandet.