Fortfarande Alice

Lisa Genova

| 2015

Den thrillerspännande och hjärtslitande boken bakom storfilmen. Alice Howland är en mycket välrenommerad Harvardprofessor på höjden av sin karriär när hon märker att hon börjar glömma saker. Först ett ord då hon håller en föreläsning, något som vanliga människor inte ens skulle reflektera över men som är en skrämmande upplevelse för den osedvanligt strukturerade och skärpta Alice. Och så den dag då hon under sin joggingtur i city upptäcker att hon inte vet var hon befinner sig. Hon söker läkare och får diagnosen tidig Alzheimer. Hon är femtio år gammal. Fortfarande Alice handlar om en kvinna som rent bokstavligt tappar förståndet. Det är hjärtslitande sorgligt och fruktansvärt skrämmande men ändå inte alldeles becksvart. Alice växer också av sjukdomen, får en närhet till sin man och sina barn som hon inte haft särskilt mycket tid eller känslor för tidigare. För Alice är trots allt...

Therese A

2017-11-24

Fantastisk bok om en oerhört tragisk sjukdom

Josefine Ejebjörk

2016-12-06

Ett vackert berättat öde om en hemsk sjukdom

Fantastisk bok om en fruktansvärd sjukdom. Har man den inom familjen är det ohört känslosamt att ta sig igenom den.

Det här är en sådan bok som alla bör läsa, det ger en väldigt bra blick in i sjukdomen. Man får följa Alice från det hon får besked om att hon har sjukdomen till hur hennes liv sakta förändras på grund av den. hon kan inte längre resa för minnet blir bara sämre och sämre. Allteftersom sjukdomen framskrider blir hennes liv mer inskränkt, och hon kan inte sköta sitt jobb till fullo. Tack och lov slutar boken innan det blir för hemskt men man förstår ändå. Det är väl den värsta bland sjukdomar för den är så himla förnedrande .

Kim M. Kimselius

2015-12-26

Det här är en skrämmande skildring av Alice Howland som är en kvinna på höjden av sin karriär. Hon är Harvardprofessor och ytterst skärpt. Hon har just fyllt femtio. Hon tar sin dagliga joggingtur och en dag minns hon plötsligt inte var hon bor. En dag när hon föreläser tappar hon ord. En annan gång har hon glömt att hon skulle flyga iväg till en annan stad för att föreläsa och åker hem istället.

När hon får diagnosen Alzheimer skriver hon en checklista till sig själv: "Alice, om du inte kan svara på någon av följande frågor, klicka på mappen Fjäril och följ instruktionerna där." Alice har bestämt sig för att ta livet av sig. Hon samlar på sig medicin som hon kan ta för att begå självmord. Alla instruktioner finns i mappen Fjäril på datorn. Hennes Blackberry är hennes räddning. Där finns hela hennes liv. Varje dag svarar hon på de frågor hon ställt sig själv, varje dag svarar hon rätt. Men så en dag hittar hon inte sin Blackberry. När den till slut hittas instoppad i frysen är den helt förstörd. Nu har hon inga frågor att besvara längre, till slut minns hon dem inte. När hon hittar mappen Fjäril och kikar in på den, glömmer hon av instruktionerna så fort hon lämnar datorn. Alzheimersjukdomen har gått för långt.

Jag led verkligen med Alice igenom hela boken. Inne i sitt huvud visste hon allt, men hon kunde inte förmedla sig, gradvis försvann även det inre medvetandet och hon blev lugn.

Det här är inte bara berättelsen om Alice, utan även om hennes familj, hennes man som också är professor, hennes tre barn som låter testa sig och det visar sig att en av dem har genen som kommer att ge henne Alzheimer.

När någon blir sjuk är det inte bara individen som drabbas, det är alla personer i individens närhet. Det här är en mycket väl skildrad berättelse om vad som händer när någon får Alzheimer. Läs den!!!

2015-11-25

En mycket gripande roman om en kvinna som får Alzheimers sjukdom redan när hon är femtio år gammal.

Väldigt bra skriven, och boken beskriver mycket bra hur Alice känner och tänker i sin sjukdom. Man får följa henne under två år, från att hon får sina första tecken på att något är fel, och söker läkare, till två år senare.

Rekommenderar absolut boken. Dom flesta av oss har ju även någon i vår närhet som har en demenssjukdom, och då är det ju extra intressant att läsa den här boken. Själv så har jag min mamma som har Alzheimers..

Johanna Hellström

2015-10-30

Läs mina recensioner på Instagram: jagvilltipsaomenbok

Idag har jag läst Fortfarande Alice av Lisa Genova. Boken handlar om 50-åriga Alice som är en framgångsrik professor på Harvard, gift och har tre vuxna barn när hon får veta att hon har drabbats av tidig Alzheimers. Det är inte svårt att förstå att boken har legat på topplistor världen över, för det är en hjärtgripande bok som kommer att stanna kvar i mitt minne långt efter att jag har läst sista sidan. Den känns verklighetstrogen med mycket fina personporträtt av Alice och hennes familj. Det är en bok som får mig att stanna upp och fundera över livet och att uppskatta det jag har, en bok som får mig att känna mig lite mer levande. Boken har även filmatiserats med Julianne Moore i huvudrollen, som också belönats med en Oscar för sin roll i filmen. När jag läst ut boken så kastade jag mig direkt över filmen som till min förtjusning höll minst samma höga nivå som boken. När filmen var slut så var det med en tår i ögat som jag tog farväl av den härliga familjen Howland som hållit mig sällskap större delen av dagen.

Madame Medusa

2015-07-15

Viktig bok - men lite seg och tråkig i sin berättarton. Blir bättre mot slutet.

Maria Klamas

2014-04-28

Hjälp... tänk att jag snart är i den åldern då Alice insjuknar i Alzheimers... läskigt... boken som beskriver denna process av förändring för Alice, hennes familj och omgivning är rak ärlig och brutalt sorgsen! författaren lyckas beskriva hennes förvirring utan att läsaren blir förvirrad och kan följa med i berättelsen... man blir rörd och berörd och får en tankeställare. Bra!

2014-03-18

Åh så fantastiskt bra! En mer hjärtskärande, otäck och fruktansvärt sorglig bok får man läsa. Jag har aldrig förbrukat hushållspapper i en sådan form, som när jag läste den här. Och eftersom Alzheimers ligger i släkten på min fars sida- påverkade den här boken mig på starkt personligt plan. Väldigt, väldigt bra, tillika välskriven. Rekommenderas varmt till såväl anhöriga som dagligen lever med demens samt andra. Det här är en skrämmande sjukdom som kan drabba oss alla. En stark femma får den här boken av mig!

Märta Lindén

2014-02-01

Skapar en djupare förståelse för sjukdomen Alzheimer.

2013-01-29

Beskriver så bra hur Alice gradvis blir mer och mer sjuk. Tragiskt!

2012-08-16

Lättläst och läsvärt om en professor som får Alzheimer. Romanen är skriven av en expert på ämnet så vi behöver inte tvivla på att den kliniska beskrivningen är korrekt. Men psykologiskt? Här är skildringen alltför slätstruken och idealiserande när det gäller Alice och hennes anhörga.

Malin Bredenberg

2012-08-04

Inte den bästa bok jag läst, men blev absolut berörd.

Linda Sjöberg

2012-03-23

Alzheimers är en fruktansvärd sjukdom och i denna boken får man följa Alice som får diagnosen i 40 årsåldern.

Elias Chougui

2012-02-17

Mycket gripande, men inget riktigt storverk så att säga...

Elisabeth E

2011-10-30

Väldigt gripande.

Karin Wester

2011-09-22

En oerhört gripande bok. Jag fick många aha upplevelser och lättare att förstå min nära anhörig som har alzheimers.

Å

Åsa Wikingsson

2011-07-31

En bok som både berör och väcker tankar kring hur det kan vara att drabbas av tidig Alzheimers. Rekommenderas varmt, speciellt till all personal inom vården som träffar denna patientgrupp och dess anhöriga i olika situationer.

Danielle Frick

2011-07-15

Underbart bra bok. Berättat ifrån den sjukes sida kan man verkligen sätta sig in i hur livet som alzeimerssjuk (stavning..) måste vara. Jättebra och lättläst!

Eva Pettersson

2011-06-03

En historia som verkligen berör...

Cissi Rosenqvist

2011-01-25

Helt fantastiskt bra!! När jag börjat läsa den kunde jag inte lägga den ifrån mig. Lättläst men ack så gripande. Rekommenderas varmt till alla.

Elisabeth Karlberg

2010-10-16

En mycket bra bok som startar ens egna funderingar. En vad jag förstår fiktiv historia om hur det kan vara att få diagnosen Alzheimers. En historia om hur det troligtvis är att leva med en "tickande bomb". Både som drabbad och som anhörig. Mycket läsvärd!

Hedvig K

2010-09-21

Skriven ur en kvinna med Alzheimers perspektiv. Bitvis så tragiskt och rörande att det blev jobbigt att läsa boken på tunnelbanan eftersom det var svårt att inte gråta.

Bells .

2010-09-01

En sorglig och mycket rörande bok som ger dig insikt hur fruktansvärt Alzheimer sjukdom är. Det är en roman men ändå så verklig.

Eyez Only

2010-08-01

Stackars Alice! Det kröp i mig när jag läste den här boken, och så fort jag var tvungen att leta efter mobilen eller nycklarna så tänkte jag genast att det var tecken på Alzheimers.

Lena P

2010-07-04

Rekommenderas varmt! En bok som samtidigt värmer och sliter itu ens hjärta - om en kvinna med Alzheimer. Man får följa utvecklingen av hennes tidiga Alzheimer mestadels genom hennes egna ögon. Läs den!

Ulla Olsson

2010-06-25

Alzheimer skildrat inifrån. Ohygglig läsning men ändå så bra

Ola Janåker

2010-05-21

Stundtals gripande, ofta upprepande...