Först när givaren är död

Jansson, Anna

| 2009

Anna Janssons tionde bok i serien om Maria Wern är något av en svensk Da Vinci kod. Vetenskap är bara preliminära antaganden i väntan på nya rön. Sant eller falskt, det får eftervärlden bedöma ... Beslutsamt gör Frida Norrby ett veck på sin yllekjol och samlar ihop barnets kvarlevor i tyget. Hon stryker över huvudskålen. "Du lilla, du lilla ... vad gjorde de med dig?" Tyst! Är det någon där? Hon blir stående med spaden i ena handen och lyssnar. Om han följer efter henne nu är det inte längre behagligt. "Helge är det du?" Nej, de steg hon hörde nyss var kortare och lättare. En levande människas steg. Somliga anser att hon blivit förvirrad och paranoid efter makens död och kanske är det sant. Natt efter natt ger sig Frida ut för att gräva enligt de kartor hon funnit i bankfacket. Hon visste inte ens att Helge ägde ett bankfack i stan. När Frida varit borta har någon sökt igenom hans skrivbordslådor...

Trevlig bok

2017-06-11

Småmysig deckare i Gotlandsmiljö. Ett plus för relationen mellan Joakim och Frida som inte är särskilt vanlig att läsa om.

2016-03-02

Tionde delen i serien om Maria Wern och det blir också den sista jag kommer att läsa, trots att det finns ganska många till utgivna. Då känns det ändå ganska bra att mitt avslut av den här serien blir helt OK. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/03/forst-nar-givaren-ar-dod-av-anna-jansson.html

Anna Jensen

2015-07-15

Ännu en bra story av fru Jansson. Denna gång mer som ett mysterium med tanter av olika slag och sorter. Mycket bra! Och charmig. Tvekade mellan fyra och fem stjärnor men slutade på fem trots allt.

Den började ganska bra, morden kom på löpande band och människorna kändes det som. Men jag blev inte alls intresserad av historien och mot slutet tyckte jag inte jag fått svar på allt. Kanske var jag okoncentrerad, fast jag brukar inte ha svårt för att göra andra saker under tiden jag lyssnar. Lite för platt för min smak.

Denna bok var super bra tycker jag =)

Jenny Jansson

2012-12-22

Spännande med lite Agatha Christie känsla in i det sista..

Carina Svensson

2012-08-15

Kändes nästan som att läsa en feelgoodroman, trots allt elände.

Anette Marcusson

2011-03-17

Maria Johnson

2011-02-15

När Fridas make dör blir hon enligt omgivningen förvirrad. Hon hittar en karta i bankfacket och hon börjar, nästan maniskt, gräva enligt anvisningarna. Om hon hittar det maken letar efter kan Sveriges historia komma att skrivas om. Flera kvinnor på Gotland mördas brutalt och Fridas hus brinner ner till grunden. Maria Wern är med och utreder brotten. Boken är välskriven och historien känns trovärdig, Jansson är skicklig på att leda läsaren i en riktning för att sedan göra en tvärvändning. Mördaren i den här boken var, för mig, en total överraskning. Det är absolut en läsvärd bok.

Camilla Eriksson

2010-08-08

Anna Jansson bästa hittils.

Caroline Cras

2010-06-10

den sämsta av böckerna om Maria Wern tyckte jag.

Lena L

2010-05-31

Underhållande och spännande men inte någon av A.Js bättre. Ganska rörigt persongalleri och ett snabbt slut.

Karin D

2010-01-16

Jag tycker att detta var den sämsta av Anna Janssons som jag läst... överdriven stroy med onödigt många döda, och inte alls så fina personporträtt som innan. Känns som ett hastverk för mig. Men helt klart underhållande. Kommer att glömma den inom en vecka.

Kristine Hedén

2009-06-30

Glatt överraskad, Anna Jansson brukar vara ganska tråkig, men denna gick snabbt att läsa och var lagom distraherande för en flygtur.