Förlorat ansikte

Anna Karolina

| 2016

Den unga flyktingen Tara får syra kastat i ansiktet. En man kör henne till sjukhuset men försvinner innan någon hinner se vem han är. Dådet tycks vara hedersrelaterat, men när Amanda Paller tar över polisutredningen anar hon att något annat ligger bakom attacken. Då händer det som inte får hända: Tara försvinner spårlöst från sitt rum på sjukhuset. Förre polisen Magnus kommer ut från fängelset. Livet ligger i spillror. Det ljusnar när Felipe erbjuder honom ett jobb på bageri, men innan han vet ordet av befinner han sig mitt i en uppgörelse i undre världen. Förlorat ansikte är den tredje boken i Anna Karolinas hyllade kriminalserie om Amanda Paller vid Västerortspolisen i Stockholm.

ElinsBokhylla

2020-11-17

Eftersom jag verkligen uppskattat de tidigare två delarna i serien om Amanda Paller, Stöld av Babian och Står Dig Ingen Åter av Anna Karolina så hade jag väldigt höga förväntningar inför tredje och sista delen, Förlorat Ansikte. Men tyvärr så blev jag väldigt besviken och hade hoppats på ett annorlunda slut men trots detta så var det en riktigt spännande bok.

Bokens handling tar vid några år efter att förra boken tog slut och man hoppar rakt in i handlingen och karaktärernas liv. Det är en del som har hänt sedan förra boken tog slut men det är ändå väldigt lätt att hoppa rakt in i handlingen och förstå hur allting hänger ihop. Nu kan det ju det även bero på att jag precis har läst del 1 och 2 och har dem färska i minnet.

Även i denna bok kopplas handlingen tillbaka till huvudpersonerna och som i de tidigare böckerna har de stora delar i vad som sker och allting knyts ihop bra i slutet av boken. Även om jag inte tyckte om seriens slut så tyckte jag att Anna Karolina lyckades knyta ihop denna boks handling på ett väldigt bra och spännande sätt.
Boken innehöll många överraskningar, en del bitar i boken var väldigt svåra att inte släppa utan det blev mycket sträckläsning för mig precis som med de tidigare delarna.

Återigen så tycker jag att boken har en del orealistiska och overkliga delar, det är lite konstigt att poliser kan komma undan med så mycket utav det som de gör och sättet de agerar på. Men bokens spänning och dramatik tar över på ett väldigt bra sätt att jag inte tänker på det alltför mycket.

Bokens karaktärer och handling är lika välskrivna som i de tidigare delarna i serien. Det är intressant att se hur mycket karaktärerna utvecklats från första boken till tredje boken, det är mycket som har skett, dock saknade jag en del karaktärer. Några som jag hade velat läsa lite mer om som Pia till exempel, det kändes lite konstigt att hon efter två böcker helt plötsligt nästan försvann då jag tyckte om hennes karaktär.

Även i denna bok märks det väl att Anna Karolina är väl insatt i polisarbete, spaning och de olika polistermerna. Det är enkelt att hänga med i boken och varje kapitel är välskrivna, detaljerade och fulla med spänning precis som en bok ska vara!
Däremot så är jag lite besviken på slutet, jag hade nog velat se ett mer avslutat slut än öppet som det var nu. Några bitar föll på plats men det var många bitar som jag inte riktigt hittade en plats åt. Jag hade gärna sett att Anna Karolina hade breddat ut slutet lite mer och på så sätt fått ett mer ingående slut för alla karaktärer och inte bara några utav dem.

Förlorat Ansikte av Anna Karolina är en riktigt spännande och bra bok! En bok som är riktigt spännande och som är svår att lägga ifrån sig, dramatiken är stor och detaljerna många.
Även om jag blev besviken på slutet så rekommenderar jag ändå er att läsa denna bok, men återigen läs den i kronologisk ordning, då får du ut det allra mesta av serien!

2019-06-16

Jag tycker att boken var välskriven men tyvärr hör den till den kategori av böcker som ger mig panik (utifrån tema och karaktärernas olika val) så därför blir inte betyget högre än tre.

2017-08-28

Nej, den här är inte lika bra som de två tidigare. Rörig och svårt att hänga med i vem som gjort vad.

2017-08-04

Rappt och bra skrivet, men det blir väldigt rörigt. Vem gjorde egentligen vad och varför? Man får hjälpliga svar men det är väldigt störande med så många poliser på fel sida, som ändå ska framstå som "goda". I långa stycken otillräckliga personbeskrivningar. Knappt läsvärd. Ettan var bäst, tvåan kanske hyfsad, denna trea rekommenderas inte.

2016-12-31

Lika bra som de föregående. Trovärdig och med en givande insyn. Gillar att gamla roller får liv igen.

Katarina Nord

2016-11-24

Inte lika bra som de två första böckerna om Amanda Paller men dock läsvärd! Men litegranna tredje gången gillt och jag undrar om det går att få ut något mera av Amanda/Adnan relationen och samtidigt behålla trovärdighet och spänning?

Marina Pedersen

2016-10-10

Kanon

2016-09-28

Den här boken, Förlorat ansikte, är den tredje boken i serien om polisen Amanda Paller. Jag har läst även dom två tidigare böckerna, den första boken är Stöld av babian, och den andra boken är Står dig ingen åter. Jag tyckte om båda böckerna, och länkar här till mina recensioner av dom.

Och nu har jag alltså läst även den tredje och senaste boken i serien. Jag tyckte att den var lika bra som den andra boken, men varken den andra eller den tredje boken var riktigt lika bra som den första boken.

Boken är lättläst och välskriven. Och jag tycker om karaktärerna i den. Så jag kan absolut rekommendera den till alla som tycker om enkla och lättsmälta svenska deckare. Men som alltid, läs helst serien från början, för störst behållning.