Förfärande är var ängel

?En psykologisk thriller som inte släpper taget om läsaren...?Förfärande är var ängel är en roman som, med Stockholm noir känsla, griper tag i läsaren och inte vill släppa taget förrän efter 400 täta sidor som innehåller sofistikerade hämndaktioner och en spännande jakt där det inte alltid är givet vem som är den jagade och vem som jagar. Huvudpersonen är en kvinnlig hämnerska i storstadsmiljö. Vi möter via henne den inneboende ilskan, aggressiviteten, känslorna, kärleken. Det gripande och det förfärande. Det hårdkokt bisarra och det lena, mjuka, drömlika. Hon gör mot andra det hon fruktar mest själv ? att bli uthängd. Den är en sluttande väg av hämnd där varken hon eller någon annan vet var det skall sluta. Vad finner hon vid vägs ände?

Monika Häägg

2012-03-20

Fantastiskt spännande. Har varit väldigt trött på kriminalhistorier, men den här hade både action och hjärta. rekommenderas!

Maria Lindberg

2012-02-12

Jag tycker att bokens ämne är viktigt men sorgligt och vi bör prata mer om civilkurage och moral/etik.

Kapten Blod

2012-02-10

Tordönet eller Ängeln som jag hellre kallar henne, rör sig i en storstadsmiljö med skinande fasader och ett i det närmaste moraliskt bankrutt innandöme. Hon har nycklarna för att inte bara överleva, utan kunna frodas. För att klara sig bra i storstaden krävs självbevarelsedrift och en framåtanda. Det krävs också att hon är hårdhudad utan att bli cynisk. Men i Ängelns fall hinner hennes dystra oläkta erfarenheter ikapp henne. Ett tag klarar hon av att köra på i parallella spår men till sist går det inte. Någonstans i mitten av romanen börjar man som läsare märka att hon har allt svårare att få sin fasad att upprätthålla sin lyster. Det krackelerar för henne. Ängeln blir storstaden. Hon förtär det goda i sig själv. Börjar ta allt större risker och faller in i sitt eget spel. Denna lutande jakthistoria, kryddad av filmiska sekvenser, en mängd intressant karaktärer, karikatyrer och cameos, har fler röda trådar än de flesta romaner jag läst på senare tid. Romanen om Ängeln är en landskapsteckning, den ger läsaren en trovärdig men förfärande inblick i tillstånden för olika aktualiteter. Sammantaget ett gott hantverk till glädje för thriller och språkälskare.

Magic User

2012-01-25

Äntligen kom jag över boken och tackar för tipset CR! Tarantino borde göra film på den!

Claes Ryth

2012-01-17

Bra och väl sammanhållen story. Sträckläste får jag erkänna! Kommer inte kunna korsa Stortorget igen utan att tänka på... Biljakten genom Sthlm till Skeppsbron var som på film!

Karin Englund

2012-01-14

Bra bok med en arg och smart tjej som tröttnat på att alla hennes kompisar är rädda hela tiden. Så hon tar itu med problemen på sitt eget sätt.

Mikael B

2012-01-13

Oväntat bra, läcker sthlmsskildring och riktig mustig handling! Sträckläste och i sommar ska jag läsa om den i hängmattan! ta det för vad det är men det hgär är ett riktigt underground tips: läs den innan alla andra gör det.

MB