Forever young

Ripås, Johan

| 2016

"En otroligt fin skröna, en minnesexposé över ett Sverige som fanns när vi var unga. Jag kan inte låta bli att associera till Håkan Nessers fantastiska roman från 1998 Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö. Ett väldigt gott betyg." - Tara "Forever young är något av det bästa jag läst på länge. Det är ett tidsdokument samtidigt med en historia om att överleva en uppväxt, och Ripås gör detta fenomenalt han skär rakt in i tiden som var då, och texten skär rakt in i mitt hjärta. Jag hoppas på debutantpris för Johan Ripås. Något annat vore skam." - Skånska Dagbladet Det är sommar, det är mitten av åttiotalet. Kalla kriget är ett ständigt hot och alla är rädda för atombomben. John, som är syntare lika mycket för stilen som för musiken, bor med sin mamma och sin destruktive styvfar men håller sig hemifrån så mycket han kan. Hans bästa vän Anton är i sin tur bortglömd av sin familj....

Ulla Englund

2021-10-23

2016-09-28

En mycket bra bok, enligt mig i alla fall, av en debuterande författare.

Boken är en roman, även om den känns väldigt självbiografisk. Men det vet jag faktiskt inte om den är, utan det kanske bara verkar så.

Jag tycker mycket om boken, som handlar om två tolvåriga pojkar en sommar i mitten på åttiotalet.

Boken skildrar mycket bra tiden mellan barndom och vuxenliv. Den skildrar livet för barn i trasiga familjer. Vänskap och den första kärleken handlar den också om.

En riktig nostalgitripp tillbaka till åttiotalet, är boken också.

Och en härlig blandning av humor och allvar är det genom hela boken.

Rekommenderas varmt.