Flickorna på Englandsbåten

Theils, Lone

| 2016

Två danska flickor försvann spårlöst på en färja till England 1985. Många år senare dyker ett foto av dem upp i en gammal resväska i en second hand-butik i den lilla engelska kuststaden Brine. Journalisten Nora Sand som arbetar i London för den danska tidningen Globalt börjar nysta i historien. Hon beger sig till Danmark för att undersöka flickornas brokiga bakgrund på en ungdomsinstitution. Snart dras hon in i ett fall med en ohygglig seriemördare som avtjänar ett livstidsstraff på det beryktade fängelset Wolf Hall. Samtidigt som hennes ungdomskärlek dyker upp oväntat i London gräver Nora så djupt i det gamla fallet att hon till sist får anledning att frukta för sitt liv. Lone Theils har skrivit en skräll till deckardebut!

Maria Jacobsson

2021-11-29

Väldigt segt att komma in i boken. Jag var nära att ge upp efter ca 100 sidor, men så började handlingen flyta på och blev riktigt spännande. Andra halvan av boken sträckläste jag! Pusselbit efter pusselbit läggs till och på slutet blev det nästan till att bita på naglarna. Tydligen finns en uppföljare också, den blir min nästa bok I läslistan!

ida stenmark

2019-08-16

Vet inte varför riktigt men jag kom inte igenom boken. Ibland läser man fel bok vid fel tidpunkt.

Frida Brandt

2019-01-04

Lite väl överdrivet i slutet men annars väldigt bra.

Terese Johansson

2018-07-10

Bättre än jag hade väntat mig och jag läste hela boken i ett svep. Boken var lättläst utan att språket för den delen var simpelt. Jag retade mig dock lite på att huvudkaraktären var så envis med att hon skulle behålla vissa uppgifter för sig själv utan att dela med sig till polisen, det trodde jag man hade skyldighet att göra och så var hon väldigt tramsig och barnslig när det gällde Andreas. i övrigt en mycket bra bok, även om hela äventyret i slutet kunde kännas lite väl överdrivet, men jag vill läsa fler böcker av denna författare.

Ann Simonsson

2017-11-14

Orkade inte läsa klart 👎🏼

Charlotta CG

2017-08-28

Karin Johansson

2017-08-22

En dansk deckare brukar aldrig vara fel, detta gäller även denna. Det enda som gnager lite är att man börjar att bli trött på alla dessa kvinnor som löser ett brott helt själva... utan problem.

Katarina Nord

2016-11-19

En lättläst bok är lätt att komma in i. Tyvärr lämnar den inget eget avtryck, språket är enkelt och lättläst men storyn tunnas ut vilket är synd för det börjar bra! Dock vill jag gärna läsa en uppföljare för jag gillar Nora som huvudkaraktär!

Eva Jacobson

2016-09-26

Svag trea då slutet drog ner betyget.

My.loved.books

2016-09-18

En Mycket spännande och bitvis Väldigt obehaglig historia!

2016-08-22

Danska kriminalromaner gillar jag, (och även danska kriminalteveserier).

Lone Theils är en debuterande författare, som nu har kommit ut med den första boken om journalisten Nora Sand.

Nora Sand verkar ha mycket gemensamt med författaren själv, om man läser om Lone Theils.

Jag tyckte mycket om den här boken. Den är spännande, oförutsägbar, har ett skönt läsflyt i sig, och den har en hel del härlig humor i sig.

Jag ser fram emot att följa Nora Sand i kommande böcker, för jag tyckte mycket om hennes karaktär i boken.

Jag hade tänkt att ge boken 4,5 i betyg, men jag tyckte att slutet på boken inte riktigt höll samma mått som boken i övrigt, så det drog ner betyget till 4,0.

Men jag rekommenderar absolut boken till alla som tycker om nordiska kriminalromaner, för den var ändå mycket, mycket bra.