Flickan och skammen

?Kvinnor och flickor har i alla tider stämplats för sin sexualitet. Ibland har det inte ens med faktiska sexuella handlingar att göra, en flicka som tar plats kan snabbt stämplas som hora eller slampa. Inget är effektivare för att oskadliggöra en kvinna.? Flickan och skammen är ett kritiskt reportage om ryktesspridning, sexualitet och skam, skriven i samma anda som de banbrytande böckerna Flickan och skulden och En riktig våldtäktsman.

Jenny Öhlund

2023-03-13

Sofi Lindberg

2020-07-24

Kamali 

2018-03-11

Viktig och bra. Når dock inte lika långt som Flickan och Skulden även om denna bok också poängterar många viktiga saker. Hade gärna sett mer förslag på lösningar, hur svårt det än är. Nu känns det lite tröstlöst att (återigen) få svart på vitt hur jävla ojämställt vårt samhälle är och sen bara få ”gilla läget”.

Bara läs den!

Katarina Strid

2016-12-08

En viktig bok!
Katarina Wennstam är som bäst i sina reportageböcker.

Sara Bentfors

2016-10-13

Viktig bok om den skeva syn på kvinnors sexualitet som fortfarande dominerar.

Marina Pedersen

2016-10-10

Nja..

2016-09-28

Katarina Wennstam är en av mina favoritförfattare. Både när hon skriver skönlitterära romaner, och när hon ger ut sina dokumentära faktaböcker.

Jag har älskat alla hennes sju spänningsromaner, och här är en länk till mitt blogginlägg om hennes senaste bok, Skymningsflickan, där det också finns länkar till dom sex tidigare böckerna.

Men jag har också tyckt väldigt mycket om hennes två dokumentära faktaböcker, Flickan och skulden, och En riktig våldtäktsman, och jag länkar här till mina blogginlägg om dom två böckerna. Dom gavs ut första gången 2002 och 2004.

Nu har Katarina kommit ut med en ny faktabok, Flickan och skammen, i samma ämne som dom två tidigare böckerna. Och man kan ju lätt se att inte mycket har förändrats på dom fjorton åren sen den första boken kom ut. Den här boken är tyvärr lika aktuell nu som dom två tidigare var då.

Konstigt att det inte har gått speciellt mycket framåt i det här området, faktiskt inte ens sen jag var ung, på sjuttiotalet. Vissa framsteg har väl gjorts, men på andra tycker jag att det faktiskt har gått bakåt till och med.

Tycker att det här är en mycket viktig bok som alla borde läsa. Kanske speciellt att den borde läsas i skolorna. Vi måste kämpa vidare inom dessa områden, och försöka att förändra attityder och synsätt.

Rekommenderas absolut.

Erika Granholm

2016-09-18

Bra, men det mesta var gamla nyheter. Jag borde ha varit yngre när jag läste den.