Flickan från ingenstans

av Cronin, Justin
Flag from sv Svenska
Sätt ditt betyg:
starstarstarstarstar
En liten flicka tycks vara den enda som kan rädda världen. Hon heter Amy Harper Bellafonte och är flickan från ingenstans. Det var hon som var där när allting började och världen började gå mot sin undergång....
Visa hela texten

Om boken

Nyheter

13 apr 2014 kl. 18:38
Karl Ekström satte betyget 3 på Flickan från ingenstans.

Det finns inga platser inlagda för denna bok.

Diskussioner om den här boken

» Tommy Olsson
19 mar 2014 kl. 01:12
Tommys betyg:
starstarstarstarstar

En av de bättre böckerna jag har läst på ett tag nu. Helt i min stil, lite övernaturligt typ King och Koontz. Men kanske att det drar lite för mycket åt det religiösa hållet ibland. Gillar att ju att läsa sådana här mastodontböcker så jag ser verkligen fram emot del två och tre.

» Björn Olsson
1 mar 2014 kl. 00:51
Björns betyg:
starstarstarstarstar

Precis alla sidospår och berättelser är intressant i denna underbara bok. Den är tjock och mastig och ändå gick det så fantastiskt snabbt att läsa den.

» Erica S
17 feb 2014 kl. 14:11
Ericas betyg:
starstarstarstarstar

Mycket bra book och spännande

» Niklas Storm

12 sep 2012 kl. 00:27
Niklas betyg:

Flickan från ingenstans a

Medan jag läste genom bokens alla 900 sidor hann jag tänka både en och två gånger på hur jag skulle recensera det här. Det finns väldigt mycket att säga, samtidigt som jag inte vill säga för mycket. Vi kan börja med lite grundläggande om bokens förutsättningar. Det här är Justin Cronins berättelse om hur vårat samhälle går under. Fast det börjar inte där. Det börjar med flickan som kom från ingenstans, Amy.

Det börjar utspela sig i någorlunda modern tid. Det börjar med en längtan att rädda mänskligheten. Det börjar med en tanke om det perfekta vapnet. Självklart går det inte som det är tänkt. Det är berättelse om hur vårt samhälle faller och det är berättelsen om hur den nya tidsåldern börjar.

Under det 900 sidorna så hinner vi lära känna många huvudpersoner genom flera olika skeden i historien. Ibland känns det rörigt men Jusin Cronin lyckas alltid knyta ihop trådarna och få det hela att verka begripligt. Stundtals är det lite för många namn att hålla reda på men för det mesta flyter det på.

Det som utmärker det här till en riktigt bra bok är inte bara den att jag lyckades läsa igenom den på mindre än en vecka. Det är att jag inte kan lägga ifrån mig den. En timmes läsning blir alldeles för lätt flera timmar och när kvällarna blir kortare har jag envisats med att sitta på balkongen med stearinljusen tända och läst i det flackande ljuset. Ibland blir jag så ivrig på att veta vad som kommer hända att jag nästan hoppar över ord för att kunna läsa så fort som möjligt. Flickan från ingenstans är så bra att jag redan när jag läst sista sidan vill ha mer.
» Miriam Tisander

5 sep 2011 kl. 22:43
Miriams betyg:
» Betyg 2 på engelska

inte läst klart...

Det andra jag måste säga är att jag är sååå otroligt superbesviken på denna bok. Hade bara hört gott om den. Bokbloggar efter bokbloggar hyllade den. Det skrevs att det var den bästa bok de hade läst i år. En dystopi om ett virus, en bok som handlade om vampyrer och en framsidan som är fullkomligt underbar = jag hade räknat med att jag skulle älska den [...]

Läs recensionen på min blogg:
» Ann-Marie Sjöberg

29 jul 2010 kl. 20:38
Ann-Maries betyg:
» Betyg 3 på engelska

Besviken trots allt

Det började så bra. Mystiska händelser och så katastrofen som man vet kommer att komma. Men sen då... Visst var det spännande och visst läste jag vidare ivrig att få veta. Men - jag fick aldrig riktigt svaren. Jag saknade det som utmärker en i mitt tycke riktigt bra framtidshistoria - beskrivningen av människornas livsvillkor. Cronin ger visst en del miljöskildringar och antydningar om hur världen blivit - men inte tillräckligt.
»Visa alla 43

Listor med boken