Fjäril i koppel

Pirzadeh, Zinat

| 2011

I Teheran befinner sig en ung kvinna. Under en natt ska hon fatta sitt livs största beslut, det som kommer att förändra hela hennes tillvaro och påverka många människors liv. I väntan på gryningen blickar hon tillbaka och funderar över den flicka som hon en gång var.För länge sedan kom Shirins farfar vandrande över gränsen från Sovjetunionen till den lilla staden Chalos vid Kaspiska havet. Han blev kär i stadens längsta flicka och bestämde sig för att stanna för gott. Runt farmor och farfars vackra hus samlas släkten, farbror Abbas med affärssinne, farbror Babak som får kvinnorna på fall och den vackra men ogifta faster Mahasti. Och förstås Shirin och hennes familj. Hon är den enda dottern bland fem syskon, men minst lika modig som sina bröder...

Jennifer Johansson

2021-04-28

Fjäril i koppel är första delen i Pirzadehs serie om Shirin. I denna får vi följa Shirin genom tillbakablickar över hennes barndom, och hur hon sakta förvandlades från barn till kvinna, och hur hon inte förstod vilka förändringar det innebar. Mitt i ett krig måste hon kämpa för sin rätt att få säga vad hon tycker, i en värld där hon inte får det.

Åh, vad jag blir etsad fast vid sidorna när jag läser Zinats böcker. Jag har redan läst andra boken i serien, Vinterfjäril, som är en fortsättning på denna. Även om jag inte läste serien i ordning, tycker jag även att den funkade att läsa tvåan först och därefter ettan. Det gav en bra balans i vad man vet kommer och hur dåtiden var för Shirin. Det var en fröjd, men samtidigt så läskigt, att få möta den här världen igen. Och det märks långa vägar att Zinat pratar om egna erfarenheter och liv i Iran.

Jag fullkomligt älskar Shirin som karaktär. Hon är en frisk fläkt i det annars så stillsamma värld hon lever i, bland folk som väldigt gärna håller hårt i traditioner och tycker att kvinnan är en ägodel. I den här boken får vi också följa med på resan då Shirin blir kär för första gången, om hur det är att vara kär i någon man vet att man aldrig kommer få, eftersom man ska giftas bort.

Det är ett sådant driv i berättelsen, så börja den här boken en dag då du har mycket tid över. För att läsa den här resan som Shirin gör, det är ett måste! Jag ser oerhört mycket fram emot del tre nu och håller tummarna att den kommer snart.

2021-01-19

Djupt smärtsam och vacker på samma gång. Det här är en otroligt levande berättelse som skildrar flera kvinnoöden via huvudkaraktären Shirin. Jag blev så otroligt tagen och kände så med denna vilda modiga fjäril i koppel - men också övriga kvinnor och även några män som sveper förbi och berör. Det finns många offer för systemet och författaren väver skickligt samman olika människoöden till en gemensam väv.

Elsa Lind

2020-07-06

Så läsvärd underbar berättelse! Starka människoöden blandat med lustiga anekdoter och ett lands dramatiska och tragiska nutidshistoria. Längtar efter fortsättningen!

Izabela Horn

2018-12-11

En bok om Zinat Pirzadeh upp växt i Iran. Bättre än jag kunnat föreställa mig, kunde inte släppa ifrån mig denna underbara bok. En bok jag kommer minnas

Victoire Marcel

2016-03-28

Dissonansen mellan första och andra halvan var... minst sagt otäck.

Mita Zackrisson

2015-02-11

Otäckt bra

Evelina Austen

2014-11-18

Hade höga förväntningar på denna bok med tanke på att den jämförts med tusen strålande solar (som var fantastisk). Men det var som natt och dag.
Historien hade kunnat vara intressant men språket var för simpelt och karaktärerna helt oengagerande. Jag brydde mig inte om dem. Det var för mycket småhistorier utan djup.

Sara Frimodig

2014-08-15

Lättläst bok om ett intressant ämne. Jag tycker att den kunde ha varit längre och gått in mer på djupet, speciellt under andra halvan av boken. Trots att historien var intressant så föll det lite platt.

2014-04-26

Jag vet inte när jag första gången fick ögonen på den här boken, men jag lockades nog av både titel och omslag. Och av det faktum att författaren är något så ovanligt som en kvinnlig svensk ståuppare. Den här boken är ingen självbiografi, men den ska ha likheter med Zinats uppväxt. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/04/fjaril-i-koppel-av-zinat-pirzadeh.html

Kerstin Hellgren

2013-09-09

Lite långsam i början men bra mot slutet. Kan rekommendera den!

Gisela Bannick

2013-09-03

En, för mig, underbar bok på många sätt. När jag började läsa kunde jag inte sluta. Zinat Pirzadeh skildrar sitt liv, genom att börja med hur hennes föräldrar träffades.

Zinat Pirzadeh fångar ens hjärta totalt. En känslosam bok med mycket sorg och smärta, men också mycket glädje.

Den skaffade mig en hel del erfarenheter om hur det kan vara att ha vuxit upp i Iran på 70talet. Vi får följa Zinat innan revolutionen och genom den förändring som blev. Speciellt för kvinnorna.

Zinats debutroman är så vacker och fängslande.

Annelie Andersson

2013-07-24

<3 Jag ville ge den 4,5 i betyg

Erika Emanuel

2013-04-19

Otroligt känslosam. Välskriven lättläst omtumlande.

Sofia S

2013-03-22

Berättelsen är anekdotisk. Intressant, målande och viktig, men jag sugs inte in i den för personerna hålls distanserade från mig. Ändå en fantastisk och sorglig historia som jag behövde läsa.

Sara Bornold

2013-02-23

Otroligt välskriven roman av Zinat Pirzadeh, som har nära till både sorg och glädje.

Peter Kronlöw

2013-02-10

Intressant skildring av en främmande värld men som roman betraktat är den ganska medelmåttig

Ingrid Lindblad

2012-10-17

Lite väl enkelt språk, men har ett flyt och medryckande sätt att berätta. En historia man läst innan, men ändå intressant att läsa om ett människöde.

Joss Mal

2012-09-18

Så otroligt vacker bok!! Underbar men samtidigt så fruktansvärd. Den framkallade tårar från djupet och småfniss mest hela tiden.

Anna Nilsson

2012-03-28

Underbar, mycket välskriven bok, vackert språk, mycket spännande och sorglig.

Lotta Lettenström

2012-03-18

Underbar bok skriven på ett enkelt språk om en ung kvinnas uppväxt i ett Iran i förändring till det sämre med mer kvinnoförtryck. Zinat förmedlar väldigt starkt den känsla av hopplöshet som måste finnas för en ung kvinna som hela tiden bevakas och tvingas in i ett förnedrande äktenskap vid 16-17 års ålder och där hon våldtas av sin man. Till slut lämnar fjärilen allt och flyger till friheten....

Lotta Lettenström

2012-03-18

Underbar bok! Nu vet jag varför Zinat älskar fjärilar......hon accepterade verkligen inte att bli en fjäril i koppel...utan var en stark kvinna som lämnade allt för ett liv i frihet som kvinna!

Första 50 sidorna tyckte jag var lite tröga men sedan,,ja, då blev det streckläsning. Okey lite var det för jag var tvungen att lämna tillbaka boken. Boken var intressant, spännande, beklämmande och sorglig. Sista sidorna var näsduken framme..Tack och lov är det en trilogi så fortsättningen kommer

2012-01-20

Enkel och lättläst. Tycker om den men kan inte låta bli att jämföra med andra böcker i denna genren. Då blir den ganska platt. Blir inte så berörd som jag tycker att jag borde bli. Men absolut klart läsvärd.

harriet karlsson

2011-12-04

Annicka Olsson

2011-10-22

Vilken fantastisk bok nästan 300sidor som jag sträckläste Har alltid uppfattat författaren som mycket flamsig men i boken anar man helt andra sidor av henne.LÄS DEN!!

Maria Eriksson

2011-09-17

Zinat Pirzadeh kom som flykting till Jörn 1991 och har sedan gjort sig känd som komiker. Fjäril i koppel är hennes debutbok och den är till stor del baserad på hennes egna upplevelser. Första gången jag kom i kontakt med henne var när hon berättade om sitt liv i programmet Sommar, vilket var både känslosamt, allvarligt och humoristiskt.
Shirin, författarens alterego, är en stark och revolterande flicka som växer upp i en liten iransk stad. Vi får följa hennes familjehistoria från far- och morföräldrar och framåt. Irans politiska utveckling och de förändringar som följde i revolutionens spår skymtar i bakgrunden.
I centrum finns berättelsen om hur det är att växa upp till kvinna i ett land färgat av kvinnoförtryck. Shirin lyckas tänja på gränserna för vad som är tillåtet, men när hon kommer i puberteten blir livet inte lika enkelt. "Jag var tvungen att se ner i marken när jag gick, för att inte möta mäns blick. Men det var inte bara dåligt, för tittade man i marken när man gick kunde man ibland få se några mynt ligga och skräpa, och så hade jag plötsligt en nyvunnen inkomstkälla”. Hon försöker vara positiv, men när hon tvingas att gifta sig, förändras situationen och det leder till att hon beslutar sig för att fly.

Uppväxten beskrivs på ett kärleksfullt sätt även om den också innehåller en del våld och övergrepp. Tonen är till en början sagoskimrande mytisk, särskilt när den äldre generationen och de tidiga åren skildras. Berättelsen är skriven på ett enkelt språk med sparsam skildring av miljön. I Shirins sätt att se och protestera mot orättvisor, ligger författarens ambition att uppmuntra och ge mod till kvinnor i hotfulla situationer. Att de ska våga protestera och försöka förändra, även om det har sitt pris. Men det känslomässiga engagemanget för kvinnoförtryck tycker jag att hon förmedlar hon bättre på scenen än i sin roman.

(Publicerat i Norran 2011-09-17)

Kristina Simar

2011-09-14

En helt underbar roman av Zinat Pirzadeh, som till viss del bygger på hennes egen uppväxt. Jag älskar ju att läsa författare från Mellanöstern och också böcker som handlar om Mellanöstern. De är nästan alltid väldigt välskrivna och innehåller mycket dramatik. Så även denna. Det var med mycket känslor som jag läste om Shirins brors omskärelse som var mycket grym och hennes tvångsäktenskap, som var mycket dramatiskt beskrivet. Även författarens beskrivning om Iran innan och efter revolutionen innehöll mycket känslor. Zinat Pirazadeh skriver mycket vackert och poetiskt och berättelsen var intressant rakt igenom. Jag sträckläste boken i ett svep, kunde inte lägga den ifrån mig. Så härligt att Sveriges roligaste kvinna även kan skriva en sådan underbar och dramatisk roman. Jag hoppas verkligen att hon skriver fler liknande böcker. För jag bara älskade denna roman.