Finns inte på kartan

Hjulström, Carin

| 2009

En varm och gripande roman om ett Sverige bortom storstan Höstterminen på Journalisthögskolan i Göteborg närmar sig sitt slut. 23-åriga Frida Fors väntar spänt på besked om var hon ska få göra sin praktik. Hon vet att en bra praktikplats kan öppna dörrar till de åtråvärda jobben inom medievärlden. Beskedet kommer som en kalldusch. Hennes charmige, begåvade pojkvän får drömplatsen på Aftonbladet i Stockholm, själv hamnar hon på Smålandsbladets lokalredaktion i Bruseryd, ett stillastående samhälle som knappt finns med på kartan. När hon dessutom lämnas av pojkvännen känns det som om hon har nått nollpunkten. Men mot sin vilja blir hon indragen både i sina medarbetares och bybornas personliga...

Ulrika Larsson

2022-07-20

Tyckte den var bra! Händelserik och intressant att följa Frida och de andras utveckling.

Sofie Adolfsson

2020-02-07

Denna bok fångade mitt intresse på grund av att den gav ett intryck av att handla om något som ligger nära en själv. Frida Fors tafatta och osäkra personlighet tilltalade mig och att se henne växa som person och blivande journalisti takt med praktiken hon får i den lilla mysiga byn Bruseryd är verkligen spännande att följa. Boken innefattar också många gripande personliga berättelser som Hjulström lyckas väva in väldigt bra i boken. Det är en lättläst bok som man gärna inte lägger ifrån sig. Jag gillade att den inte var så förutsägbar utan det dök upp oväntade incidenter här och där med spännande karaktärer. Helt klart läsvärd!

Vilket nöje det var att lyssna på #finnsintepåkartan #carinhjulström ! Huvudpersonen Frida närmar sig slutet på sin journalistutbildning och väntar på att få besked om var hon ska få göra sin slutliga praktik på 6 månader. Aftonbladet, Expressen... Storstadstidningar med mycket som händer hoppas hon på.... och det blev en liten tidning på den småländska landsbygden. Vilken kalldusch för Frida! MEN något som hon trodde skulle bli så trist och händelselöst visade sig bli det Bästa!
Det här var #rättbokvidrätttillfälle när jag skruttade runt hemma, ledig, tvättade å grejjade etc. Sysslor som inte är så kul gjordes av bara farten. Helt klart läsvärd (läs lyssningsvärd)! #boktips #ljudbok ... #ullasbokutmaning19 ...
🎧🎧🎧🎧 av 5

2018-01-17

Härlig och mysig bok

Therese

2017-05-23

Riktigt bra och roligt skriven.

Sofie Åberg

2016-12-19

trevlig bok

John C

2016-03-09

23-åriga Frida Fors hade väl inte väntat sig att hon skulle få en praktikplats på lokalsidan i Brusaryd med knappt hundra invånare när hon började journalisthögskolan. Men hon tar sig dit och när hon börjar skriva händer både det ena och det andra.
En ganska trevlig och underhållande historia, och som uppvuxen på landet så känner man igen en hel del!

Therese Östman

2014-06-19

Trevlig roman, bra skrivet. Gilla denna! Betyg: 4

Helena S

2013-07-23

En ganska trevlig feelgood roman. Huvudkaraktärerna känns trovärdiga och sympatiska, och man vill dem väl. Vissa biroller känns lite överdrivna dock, jag stör mig till exempel på den endimensionella beskrivningen av mamman. Lättsam läsning, men inte särskilt speciellt eller minnesvärt.

Stephanie G

2013-06-20

Man får precis vad man förväntar sig. En feelgoodroman utan större ambitioner. Inte särskilt komplicerat men fullt njutbart.

Ulla Englund

2013-03-01

Riktig lättviktare. Men inget fel på språket egentligen. En helt onödig bok för mig men läst den via bokcirkeln. Något för fjortisar med ett litet avsnitt erotik? Instämmer f.ö. helt i Lena M:s kommentarer.

Förutsägbar bagatell om en ung journalist. Gäsp. Måste alla som är halvkändisar för något annat i detta land 1) skriva böcker och 2) bli utgivna?

Caroline Karlsson

2012-07-06

Det här är en gullig historia med ett fint budskap! Det är lättläst och författaren har ett målande språk som jag uppskattar.

Karin Jonsson

2012-05-17

En bok i min smak: Många människor med, och bra peronsbeskrivingar av dem. Man får känna på väldigt varierande livsöden. Och som officiella recensionen säger: "En varm roman"

Martina Bergman

2012-03-29

Småmysig! Perfekt semesterläsning.

Maria Wiksten

2012-03-20

Trevlig feel good läsning.

Eva Sonesson

2012-03-12

Rolig. Fyndig. Udda. Tyvärr kom det en "fortsättning"

Anita Lundgren

2011-12-26

Trevligare och mer välskriven än jag trodde

Emma

2011-11-20

En riktigt lättsmält mysbok för sträckläsning, med en levande beskrivning av Sveriges landsbygd :) underbart!

Stina Fendell

2011-11-15

Grymt bra bok! Rolig, lättläst, lättsam och spännande.

2011-03-24

Nej, den här passade inte mig alls!

Regina Svanberg

2011-03-01

Jag har nästan aldrig läst en bok av en svensk författare men denna var definitivt läsbar. Kunde inte lägga ner den.

Josefin Zimmergren

2011-02-26

En feelgood chick-lit som det bara tog någon dag att läsa ut. Jag gillade den även om den var lite platt i karaktärerna. En bok att koppla av till och jag kommer definitivt att läsa uppföljaren.

Maria Johnson

2011-02-15

Lättsam må-bra-bok. Frida, som läser på journalisthögskolan, får praktik på en landsortstidning i Småland. Något förutsägbart slut, men helt ok läsning.

Catarina Danielsson

2011-02-11

En helt ok roman

Ulrika Widerholm

2011-01-19

Charmig bok men inte så mycket spänning men det gick inte att sluta läsa den....

Ewa Hammarstedt

2010-12-29

Varm, glad, spännande historia om Frida på väg ut i livet. Klart läsvärd!

Gunvi Lundqvist

2010-12-05

Ungflicksbok eller vad skall jag säga, inte riktigt i min smak. Jag som gammal tant.

Kärleksroman i Småland ,,charmigt

Amanda Eglund

2010-09-18

Trodde att den skulle vara bättre. Men jag tyckte den var lite seg och att det egentligen inte hände så mycket samtidigt som det gjorde det. Lite tråkig som sagt. Den räddades från ettan genom sina små poänger!

Camilla Eriksson

2010-09-09

Gillade verkligen denna bok handlar om 23 årig Frida som får en praktikplats i glesbygden i Sverige ett praktikjobb hon egentligen hon inte vill ha.En bok om hur det är om att ha jobb i glesbygden och hur det är att komma ny dit som praktikant . Läsvärd.

Anna Karlsson

2010-08-20

Tappade lite på slutet, då det blev lite för bra... Men annars, toppenbra bok!

Karin D

2010-07-30

Jag var beredd på en helt banal bagatell; lite tidsfördriv i solstolen. Men jag fängslades ganska snabbt av boken som skildrade en utdöende ort i Småland genom ögonen på den lite vilsna nyutexaminerade reportern Frida Fors. Det fanns inslag av avgrundsdjup sorg parallellt med humor och betraktelser över meningen med livet. Jag tycker att Carin Hjulström skriver med ett bra flyt i språket och med glimten i ögat.

Camilla Forssén

2010-04-21

En riktigt bra må-bra-bok. Jag slukade den och härligt med en bok som slutar lyckligt :-) Rekommenderar den varmt.

Karin Karlsson

2010-04-05

Den här boken var faktiskt bättre än vad jag trodde. En lättsam roman som gick snabbt att ta sig igenom. Jag hoppas det kommer en fortsättning om hur det går för huvudpersonen.

Helena S

2010-03-30

Hoppas på en fortsättning

Annie Fredriksson

2010-03-19

Lugnt och behagligt tempo. Välskriven.

Hedvig K

2010-02-21

Första 70 sidorna trodde jag målgruppen var 15 år....sedan tog den sig och blev lite småtrevlig.

Pernilla Engström

2010-01-22

Ännu en överaskande bra bok

Rebecca Mazur

2010-01-13

En rar och gullig berättelse där författaren speglar landsbygdens fall...

Maria Nilsson

2009-12-30

Må-bra-bok.

Ullis N

2009-12-28

Koka ihop alla fallgropar en journalist kan falla i och lägg därtill en karaktär som alltid säger rätt saker till dem som behöver det som mest så får du "Finns inte på kartan". Skulle ha fått 2,5 om det inte vore för beskrivningen av ett utdöende samhälle.

Felicia Dahlqvist

2009-12-06

En väldigt svensk bok om du frågar mig. Mysig story och intressanta karaktärer, typiskt för svenska författare. Det är liksom lagom men inte så mycket mer.

Anna Hallqvist

2009-11-21

Mysig, helylle svensk bok, helt okej. Men det är mer fart i Carin själv. Jag upplever den här boken som ganska "snäll" och hade gärna sett lite mer "åsikter".

Johanna Frölander

2009-09-04

Åh vad den här boken gick snabbt att läsa! Det är en enkel liten historia och inget som kommer ta plats i världslitteraturen, men perfekt underhållning. Journalister, studenter och alla som bor eller bott i en avfolkningsort kommer att känna igen sig. Och att min arbetsplats dyker upp, om än bara i några meningar, gör förstås boken ännu bättre!