Femtio nyanser av frihet

James, E L

| 2012

Femtio nyanser av frihet är den avslutande delen i E.L James världsuccé. Möt Christian Grey och Anastasia Steel en sista gång. Precis som de tidigare delarna är 50 nyanser av frihet fylld av passionerad kärlek, sex och intriger. Romantisk, befriande och fullkomligt beroendeframkallande. När den unga litteraturstudenten Anastasia Steele träffade den drivne företagaren Christian Grey föll hon handlöst, och de inledde ett passionerat förhållande. Ana blev både chockad och skrämd av hans sexuella preferenser och komplicerade historia - deras relation är en ständig kamp mellan begär, svartsjuka och villkorslös kärlek. Nu har de allt: passion, närhet, rikedom och en värld full av möjligheter. Men Ana vet att det inte kommer att bli lätt att älska Christian - hon måste på något sätt lära sig att dela Christians livsstil utan att förlora sig själv. Samtidigt måste Christian kämpa med sitt...

Anna Blomgren

2022-12-30

Sista boken i serien som också måste läsas

Cecilia Lundin

2021-08-10

Fullkomligt älskar den här historien.

Therese Persson

Alexsandra Larsson

2017-05-16

Matilda Norberg

2016-06-22

Vet inte hur många gånger jag har läst dom här böckerna

Therese Östman

2015-04-21

Kom ca 180 sidor in i boken, sedan gav jag upp. Hela serien får en 3:a men denna, även om jag inte läste ut den, bara en 2:a. Väldigt lik Twilight (som jag tycker är bättre böcker), utan allt övernaturligt. Språket i femtio nyanser serien är inte så jätte bra, mycket upprepningar. Det är väldigt långa kapitel tycker jag, vilket gör att boken känns seg och lång.

Inger Jonsson

2015-03-18

Inte mycket bättre än de två tidigare böckerna. Det mest intressanta var försöket att beskriva hur ett barns uppväxt kan påverka dess vuxenliv.

Erica S

2015-01-10

Åh så spännande bok, nu har jag läst ut den sista delen och jag vill ha meeeeeeeeeeeeeer.. *Rekomenderar denna boken starkt. Denna serien fick alla tre 5 stjärnor för hela serien är som en sångfågel love it

Jasmine Samuelsson

2014-12-30

Grym

Evelina Austen

2014-11-18

I ettan hade man pyttelite överseende med det usla språket men de övriga delarna i denna trilogi är enbart usla.

Evelina Austen

2014-11-18

SteffySivA .

2014-09-25

Fantastisk serie tog tyvärr slut och kvar fanns man. Tom och utelämnad. Älskade historian och E. L. James skriver så att det berör hela mig.

Matilda Krig

2014-08-09

Fortfarande spännande, men lite väl förutsägbar och "perfekt" på något sätt..

Louise Olsson

2014-07-13

En galet bra serie! Ibland blev det lite mycket snusk, men jag gillar handlingen!

Emma jak

2014-06-29

Första boken var super men sen nu när jag började på sista vart det lite trögt och långtråkigt/ över dramatiskt

Maria Thärning

2014-04-25

Hela serien är nu läst och jag vet faktiskt inte vad jag ska tycka. Nu är det gjort och jag skippade de sista 100 sidorna för de var ganska ointressanta. Men av någon anledning ville jag ju läsa klart alla böcker och det måste ha varit nyfikenhet, men det nådde inte riktigt ända fram. Jag undrar fortfarande över vissa saker och jag måste säga att Ana är nog en av de karaktärer som jag tyckt minst om, hon rodnar ta mig tusan hela tiden, hon känns overklig.

Annelie Andersson

2014-04-12

Nja

2014-04-05

Betyg: 3,5 av 5.

Så här skrev jag om den första boken i trilogin, ?Femtio nyanser av honom?, som jag läste för ett par månader sedan:

?Ja, nu har jag också läst den! ;-)

Jag kunde ju inte låta bli, efter allt jag har hört och läst om trilogin ?Femtio nyanser?. Extra roligt är det ju med böcker som läsarna tycker så olika om. Om man tittar på betygen på Boktipset till exempel, så är den betygssatt av cirka ettusen personer. Och betygen är nästan jämt fördelade med cirka tvåhundra på varje betyg från ett till fem.

Och vad tyckte jag då?

Ja, av mig får den 3,5 i betyg. Jag tyckte boken var mycket bra skriven, väldigt lättläst, och även beroendeframkallande som många har skrivit om den. Jag ska definitivt läsa dom två andra böckerna i serien, för jag måste ju bara läsa vidare och se hur det går för huvudpersonerna.

Sen måste jag ju dock ändå säga, att det blir ju efter ett tag lite tjatigt med alla sexscenerna. Hade det varit lite färre sexscener och lite mer av handlingen runt omkring, så tycker jag att boken hade varit ännu bättre.

Men jag rekommenderar boken till alla som vill ha lättsam underhållning. Fast man får verkligen inte vara pryd om man läser den. ;-)?

Och om den andra boken, ?Femtio nyanser av mörker? skrev jag så här:

?Och omdömena om den andra boken blir precis som dom om den första boken! :-D?

Nu har jag läst den tredje boken, ?Femtio nyanser av frihet?. Och jag tycker precis samma om den. Och det känns rätt så bra att det inte finns fler böcker i serien, för nu känns det verkligen som om det räcker. För det blir lite samma, samma i böckerna. Sexscenerna blir rätt så tjatiga efter ett tag. Och handlingen runt omkring känns lite tunn.

Maria Klamas

2013-12-27

Relationer... inte är det lätt inte... vad vill man, vad känner man, var går gränsen, hur långt ska man släppa in någon i sitt liv? frågorna och dilemmana är många när kärleken ska på plats... Denna bok, den tredje tycker jag mycket mer om än tvåan som för mig var en transportsträcka... här närmar man sig ryggsäcken som han bär med sig och som påverkar honom och hans relation till andra människor, här blir mr grey oxå mer och mer öppen och närmar sig sin kära...
Det här med deras sexuella preferenser och dessa skildringar är inte så intressant för mig, det är det relationella spelet som ger mig driv att läsa vidare och hur sårbar man är i en relation där man älskar och hur rädd man är för att bli sviken, och att man måste släppa in, att man måste öppna sig för att kunna älska och att älskas, men vilken risk det är, ett dilemma vi är många som kan känna igen oss i!

Anna Carlsson

2013-12-19

Dessvärre så är det den tristaste boken i hela triologin. Den är inte helt trovärdig, och deras förhållande löper ungefär som förväntat, ingen spänning. Omvälvande saker händer i böckerna - men som vanligt så löser sig allt utan några större problem. Vart finns mörkret i dessa böcker? Viss psykisk ångest finns, men det är väldigt grunt beskrivet i böckerna.
Så kommer vi såklart till den Helande Faktorn - att Anastasias uppgift som Christians partner är att hela hans psykiska besvär. Ett tråkigt och vanligt förekommande tema inom litteratur (Beauty and the Beast-syndromet).

I försök att göra boken mer spännande (gäller alla 3 böcker egentligen) händer livsomvälvande saker, olyckor m.m. - allt inom loppet av en kort tidsram. Det gör knappast boken mer spännande det heller, jag rycks ur boken och tycker att den är totalt osannolik. Den får en svag 2:a av mig.

Marie Larsson

2013-11-11

Första boken var intressant, andra sådär och tredje har jag tröttnat helt på. Alla böckerna är skrivna likadant och utan variation. När det väl uppstår lite dramatik känns det tafatt och är lika snabbt över som det började. Sätter en trea för att ge någorlunda likt betyg till alla tre böcker.

Helena Nielsen

2013-10-12

Så urdåligt skriven och ogilla den

Laim Laim

2013-08-13

Besssssssssst.

Helena Nielsen

2013-07-25

Hade man dragit ner sexscenerna med 75% och ägnat mer åt att utveckla Christians förflutna hade trilogin varit bättre och kanske kortare.

Monica Magnusson

2013-07-04

Jag tyckte den blev tjatig. Första delen superbra. Andra boken halvbra. Den tredje sov jag nästan igenom. Inge bra alls.

Lotta F

2013-07-02

Jag gav upp orkade inte lyssna klart

Sara Johansson

2013-06-17

Inte lika bra som den första.. Va i mellan åt väldigt seg att läsa o det va mycket "samma" hela tiden men en låg 3:a blir de ändå.

Caroline Johansson

2013-05-18

Vilken tjatig bok, samma sak hela tiden nästa ju. Den första var bra, den andra okej men den har var bara för seg tycker jag.

Lisette Bergh

2013-05-09

Tre böcker i denna serie blev alldelse för mycket, tajtigt värre.

Lotta Lettenström

2013-04-21

Ännu värre än de två föregående. Här försöker författaren sig på mer handling än sex. Det går inget bra för handlingen är urusel!

Emma Kindholm

2013-04-10

Vilken avslutning! Bäst í serien. Mycket bra! Läs :)

Paul Karlsson

2013-04-03

Nu har jag då efter ett litet break i läsandet av sista "Fifty shades of Grey" boken faktiskt även läst ut den tredje och sista boken som har den svenska titeln "Femtio nyanser av frihet". Det var värt mödan att ta sig till slutet. Jag ska nu berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen i boken.

Allt fortsätter där bok 2 slutade. Christian Grey har överlevt en flygkrasch med sin helikopter. Anastasia och Christian har fått reda på att Jack Hyde ligger bakom det attentatet. Efter denna omtumlande händelse bestämde de sig för att gifta sig. Så bok 3 börjar med deras bröllop och smekmånad. Hela deras värld är fylld av passion och glöd. Detta enda tills de kommer hem ifrån smekmånaden och vardagen dyker upp. Då gör Christian Greys kontrollbehov sig väldigt påtagligt. Men de börjar så smått finna en balans där Anastasia ger efter lite för Christians kontrollbehov samtidigt som han får minska på det. Dock är det inte så lätt för Christian då Anastasia ofta är dumdristig och övermodig vad gäller sin egen säkerhet. De omges hela tiden av livvakter pga attentatet Jack Hyde gjorde sig skyldig till. Han fortsätter nämligen med sina försök att på alla sätt skada Christan Grey. Men de finner som sagt en ganska bra balans i detta. Tills det sker en massa omtumlande saker som verkligen var det Anastasia Grey fruktat mest att skulle hända.

Att ta sig tid att läsa ut trilogins sista del visade sig vara värd mödan. Man får svar på alla de frågor som väckts under läsningen av böckerna. Jack Hydes bakgrund får man veta om. Hela bakgrunden till Christian Greys mer kontrollerande drag och hans udda intresse för minst sagt hårt sex. Men det som framför all är fint med berättelsen är just det titeln talar om. Det är att Ana och Christian tillslut finner sig fria. Han lyckas släppa på sitt kontrollbehov. Hon lyckas att acceptera de sidorna hos sin nye make mer och mer. Men transportsträckan dit är ibland ganska seg om den inte är kryddad med väldigt mycket sex. Annars är det bara gräl kring smågrejer som exempelvis att Anastasia fortfarande vill ha sitt efternamn Steele kvar på sin arbetsplats etc. Men då man passerat allt detta i boken så drar spänningen igång. Allting händer efter vartannat och man kan omöjligt lägga ifrån sig boken. Väldigt spännande blir det hela att läsa.

Jag kan starkt rekommendera boken "Femtio nyanser av frihet". Gillar man böcker med passion, erotik och glöd så är det här precis rätt bok. Men att ha läst de andra böckerna först är verkligen nödvändigt för att kunna förstå boken. Den här delen innehåller också de hetaste och mest upphetsande sexscenerna under hela trilogin. Så det härligaste har författarinnan sparat till sist.Historien får alltså en väldigt värdig avslutning.

Bra avslut! Gillar att man får se in i framtiden. I jämförelse med första och andra boken består denna tredje av väldigt lite erotik men istället av mer spänning och drama. Jag gillar variationen böckerna emellan!

Annione H

2013-03-14

Nja börjar så att jag känner "enda skillnaden är att de är gifta" sen knyts säcken ihop fort som fasen på de sista sidorna. Jag vet inte riktigt, var det en bra serie?

Sussie S

2013-03-11

I mitten kändews den något seg men sen tog den fart igen... Absolut sista kapitlet tyckte jag var smått fascinerande. hade gärna läst om böckerna från hans synvinkel. ;)

Sara Eriksson

2013-02-17

Fantastiskt bra! Jag uppskattade att fokuset var lite mer på deras förhållande än vad de gör i sovrummet. Välskriven och underbar <3

Carolina E

2013-02-09

Inte alls så spännande som baksidestexten utlovade. Dessutom har det blivit lite tjatigt att Ana gör något hon inte får, Christian blir arg, de har sex och allt är bra - Allt på ett fåtalsidor. Och sedan upprepas detta med jämna mellanrum..

Att det här är en fanfiction på Twiligt märks tydligt i just den här boken och slutet var alldeles för segdraget och väntat. Kort och gott är den här boken lite av en gäspning för mig.

Det var ett definitivt avslut, vilket var bra, och nu säger jag hedjå till Mr Grey. En bra sak med den här boken var dock att Ana bara rodnade, såg till sin inre gudinna och bet sig i läppen endast ett fåtal gånger i jämförelse till de tidigare böckerna.

Josefine Andersson

2013-02-09

Något bättre än de två första!

Denna var den bästa av de tre. Har vävdes allt samman och jag förälskade mig i "lilla Prick"!

Therese Norin

2013-02-05

Det är med sorg i hjärtat som jag slutade lyssna på denna bok. Har kommit att tycka om Karaktärerna i den väldigt mycket.

Maria Rudström

2013-01-22

Trots ett tillfixat språk samt betydligt färre hoppande gudinnor i denna sista del av triologin var det svårt att uthärda. Jag har nog fått min livstidsdos av femtio mer än väl tillgodosedd. Hoppas att det dyker upp bra erotisk litteratur i romanhyllorna snart!

Elin Lännholm

2012-12-29

Har precis avslutat den här sista boken i triologin och jag måste säga att det är bland det sämsta jag läst. Allt, inklusive sexet, är tunt och tråkigt. El James har dock förbättrat språket till den här boken och det tycker jag är positivt.

Ellinor Classon

2012-12-10

Ibland var den jätte bra och spännande och ibland var den tråkig. Jag tycker att hon kunde ha skrivit en mycket bättre bok efter att hon skrivit två jätte bra böcker innan. Jag är besviken.

Nadja Nygren

2012-12-03

Love love love! Vilken lycka att man kan läsa om böcker hur många gånger man vill :)

PL *

2012-11-25

Men, vilket skräp! Patetiskt dålig.

Nathalie Nilsson

2012-09-06

OH. MY. GOD! Jag har skrattat, jag har gråtit och jag har läst en av de bästa triologierna jag läst på länge! Den må var klassad som erotisk novell men det är så mycket mer, det är kärlek, intriger, oro och en massa annat! Läs läs läs läs! Jag för övrigt ska läsa alla tre snart igen och hoppas att magin är kvar andra gången gillt!