Fel grav och andra berättelser

Link, Kelly

| 2012

I Fel grav - och andra berättelser, möter vi bland annat en poesiskrivande yngling som gräver upp sin hastigt avlidna och nyligen begravda flickvän; en föräldralös, tankeläsande ung man som säljs av sin moster och skickas iväg för att passa upp på de mytomspunna Trollkarlarna i Perfil; en handväska som kan öppnas på två sätt - åt ena hållet är den som vilken handväska som helst men öppnar man den åt andra hållet rymmer den en hel by som tvingades ta sin tillflykt dit, en gång för länge sedan. ...Stig in i Kelly Links magiska värld!"En alldeles fantastisk hybrid mellan fantasy, SF, skräck, surrealism och trippade sagor."Helena Dahlgren, Bokhora"Det är obeskrivligt, infallsrikt och helt galet underbart. Är ni bara den minsta smula knäppa kommer ni att älska det här, är ni mer normala finns klara risker att det ändrar på sig i och med Pretty Monsters-läsningen."Fiktiviteter"Vad hon än berättar...

2014-09-20

Noveller är något jag gillar att ta till när jag läst ut en bok tidigt på dagen så att jag har något att läsa innan jag ska sova. Jag vill ju inte gärna påbörja en ny roman vid sängdags och då passar en kort novell perfekt. Den här novellsamling är tydligen första delen av Kelly Links novellsamling Pretty monsters, som på engelska gavs ut som en bok. Det verkar lite onödigt att ge ut den som två på svenska, det är ganska tunna böcker, men nu är det så i alla fall. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/09/fel-grav-och-andra-berattelser-av-kelly.html

Anna Nyman

2012-11-22

En trea eftersom första och sista novellen var riktigt, riktigt bra.

Lena Floser

2012-11-19

Mycket bra, läskigt och roligt på en gång.

Mia Hansén

2012-08-15

Bara inte fängslande för mig, men antagligen helt fantastiskt fängslande för yngre. Språket påminner om det i Gaimans Kyrkogårdsboken, finurligt fint.

Miriam T

2011-11-06

Väldigt ojämn, vissa älskade jag, vissa noveller orkade jag inte ens läsa klart :(

Läs min recension på min blogg: