Farväl till Berlin

Maria Nordström

2013-08-08

När jag köpte den här boken på Pocketshop sa killen i kassan att det var den bästa bok han läst.

Maria Nordström

2013-07-16

Måste läsas.

Lotta Berling

2012-09-09

Isherwoods prosa är ren och mycket behaglig att läsa. Han gestaltar skickligt olika karaktärer och stämningar i mellankrigstidens Berlin. Jag får en del associationer till Capotes Frukost på Tiffanys.

Ulla Englund

2012-04-16

Nu när jag har läst ?Farväl till Berlin? är jag fast. 30-tal, nazism, novellform eller löst sammansatt roman, vilka inblickar jag får. Det ska bli många flera Christopper Isherwood!

2011-09-14

Boken är skriven på ett underhållande sätt, med en slags tragisk smyghumor. Karaktärerna är intressanta och extrema, och miljöerna är intressanta. Spännande att få ta del av Berlin på detta sätt, och på den tiden.

Bengt Månsson

2010-03-07

Bakgrunden till filmen "Cabaret" om det var någon som inte visste det...

Samuel Karlsson

2010-02-12

Riktigt bra bok om tiden före andra välrdskriget. Jag tycker det gav en pusselbit om hur fattigt och desperat det var i Tyskland på 30-talet.

Christian Rydberg

2009-11-02

Det är tidigt 30-tal och engelsmannen Christopher bor av en eller annan svåråtkomlig anledning i Berlin. Det råder en tid av isjuknande; ett virus som sprids men sällan märks. Mestadels läser jag leende och fröjdas av de skönt loja och raka beskrivningarna av en av mina hemstäder och dess färgstarka protagonister. Just därför svider det till extra mycket då denna lösa fasad stundtals faller och visar vad som är på gång att ske. Den stora skarans välvilja och naivitet. De tidiga åren då många fortfarande skrattade åt fascismens framväxt men hur insikten sakta kröp sig närmre inpå. Insikten om att de snart skulle behöva ge sig av då andra tvingades underkasta sig den stora svärtan, dömda att leva kvar.

Henrik R.

2009-10-08

Anteckningar av en engelsk ung man med författardrömmar från mellankrigstidens Berlin. Man får stifta bekantskap med ett antal personer och deras vardag med nazismens framtåg som fond. Det är slående hur modern den känns, många personerna skulle lika gärna kunna vara samtida. Bra bok.