Färjan

Strandberg, Mats

| 2015

Mats Strandberg har tidigare skrivit Engelsfors-trilogin: Cirkeln, Eld och Nyckeln tillsammans med Sara Bergmark Elfgren. Nu är han tillbaka med den fristående skräckromanen Färjan som utspelar sig ombord på finlandsfärjan Baltic Charisma. En blodig och läskig bok med övernaturliga inslag. I kväll ska 1 200 förväntansfulla passagerare åka på en kryssning mellan Sverige och Finland. Men det finns något ondskefullt ombord på den här resan. Mitt i natten är färjan plötsligt avskärmad från omvärlden. Det finns ingenstans att fly. Det finns inget sätt att kontakta land. Och du vet inte vem du kan lita på. Mats Strandberg följer upp succén med Engelsfors-trilogin med en spännande skräckroman. Liksom i Engelsfors blandas det socialrealistiska med det övernaturliga, på en plats som många svenskar har en relation till. Här får vi lära känna både passagerare och personal. Den...

Paul Karlsson

2023-10-29

"Färjan" är en mycket spännande skräckroman som är väldigt svår att lägga ifrån sig när man väl har kommit in i handlingen. Det hela utvecklas till ett blodbad på en finlandsfärja orsakat av vampyrer. Man är på helspänn hela tiden under läsningen av boken och kan inte lägga ifrån sig den för att man vill veta hur det hela ska sluta. Och efter att ha läst boken törstar man nu efter att få se en filmatisering. Detta är helt klart den bästa boken så här långt av de jag har läst ur Mats Strandbergs repertoar.

Håkan Carlsson

2022-10-31

Jag erkänner att jag har fördomar. Jag skulle aldrig i livet ge mig ut på en kryssning, gillar inte ens tanken. Dock så har jag aldrig gjort det, så jag har ingen grund till varför jag inte gillar det. Gillar inte dansband-musik (nu är det schlager och karaoke på just denna resa), gillar inte tanken på att vara instängd på en båt med fulla folk som dansar och ingen möjlighet att komma undan. Bara denna tanke skrämmer mig.

Och nu har Mats Strandberg skrämt mig ännu mera när det kommer till kryssningar med Färjan utgiven av Norstedts. Han tillför vampyrer på denna redan skrämmande resa. Och vilken resa det blir.

Boken är helt underbar när det kommer till uppbyggandet av alla olika karaktärer som förs samman på denna båt. Han har blivit utnämnd som en svensk Stephen King. Och mycket likt Stephen King så är det karaktärsdragen som spelar in en stor roll i handlingen. De blir levande människor och man känner det som de känner, sorg, vrede, smärta, lycka (ja, lite sådant finns det att hitta i denna skrämmande berättelse). Allt är bra beskrivet och utan hämningar, man kryper karaktärerna in på huden och i huvudet och lär känna dem på en kort stund, det känns som att man känner till hela deras liv och hur de har det.

Men han är ingen blek Stephen King-kopia. Han står stark på egna ben och målar upp en bra bakgrund av vampyrerna. Det är blodigt och våldsamt, det är (hur sjukt det än låter) helt underbart. Språket är riktigt bra och beskrivande. Du känner att du befinner dig där på båten.

Kan inte med ord nog rekommendera denna bok. Handlingen kommer att bita (ursäkta det dåliga skämtet) tag i dig och hålla fast dig i sitt grepp till sista sidan. Jag väntar ivrigt på hans nästa bok.

Jack Stenberg

2022-07-19

Strandberg är härlig att läsa, det stänker hjärnsubstans uppåt väggarna i den här vampyrrökaren. En eller annan sidointrig hade kanske kunnat strykas för det är många som ska kola vippen innan färjan lägger till men boken står sig ändå väl i internationell konkurrens om bästa vampyrskräckisen. Liksom King och Ajvide Lindqvist gör han skräck som sätter människan först (och sätter tänderna i människan). Rekommenderas å det slafsigaste.

Izabela Horn

2022-07-19

Svag fyra i betyg . En jätte bra handling, spännande och läskig eftersom den utspelar sig i miljö som är lätt att känna igen dig i . Det som drar ner betyget att beskrivningar tar över handlingen mot slutet av boken.

Cecilia Hermansson

2022-03-08

Jag hade nog lite högre förväntningar på boken men ändå riktigt bra. Inte helt väntade twister och sånt uppskattas!

Annie Sandberg

2021-09-22

Väldigt bra! Spännande och med mycket inlevelse.

Matilda Persson

2020-09-10

För några år sedan åkte jag på en Finlandskryssning och jag kan säga att igenkänningen är hög i denna bok. I princip samtliga karaktärer man får följa känner jag igen. Igenkänningen gör att boken känns verklig, som att det faktiskt skulle kunna hända på riktigt. Jag kan inte tänka mig någon läskigare setting än ett fartyg, kanske för att jag är rädd för vatten men även för att man inte kan ta sig därifrån. I och med att settingen redan var läskig och eftersom det kändes så verkligt tyckte jag till en början att boken hade klarat sig minst lika bra utan monster. Jag har egentligen ingenting emot monster men det kändes inte direkt nödvändigt, hade kanske räckt med ett virus eller en galenpanna på kryssningen.

Färjan är en väldigt intensiv bok och jag förstår att den inte är till för alla. Den är emellanåt väldigt goreig och på snudd till äcklig. Jag kommer med glädje läsa mer av Mats Strandberg, även om min rädsla för fartyg inte blev bättre av att läsa denna bok.

Kristina Kex

2020-02-15

Den började bra, men sedan blev det aaaaaalldeles för lång splatterfest.

Elina

2020-02-09

Fastnade inte för denna tyvärr.

Josefin

2020-01-15

Väldigt spännande! När allt bröt lös kunde jag inte lägga undan boken.

Nicklas Björk

2019-11-17

Till en början är boken fylld med ytliga karaktärer, men när väl "smittan" kommer igång, blir boken att bladvändare. Blod och rått våld levereras och jag börjar bry mig av bokens olika karaktärer. FÄRJAN är överraskande mångsidig historia. Vi får ta del av ett homosexuellt par (som är bokens centrala kärlekstema), personer med olika funktionsnedsättningar (fysiska som psykiska) med mera. Jag säger inte att detta är något fel, tvärtom. Det är sällan man läser en bok som lyckas spegla ett modernt samhället så utförligt som FÄRJAN lyckas göra. Vad är då bokens svagheter? Jag känner mig både trött och mätt på bokens monster, dvs vampyrer. De är ett uttjatat sagomonster och jag hade jag gärna sett något annat. Däremot ska författaren få en eloge för att han inte förskönar bokens monster, utan låter dem vara bestar samt även vågar ge sin personliga design över dem. FÄRJAN underhåller och levererar blodig spänning, men den lyckas ej bita sig kvar när den är väl är slut. LÅT DEN RÄTTA KOMMA IN är fortfarande en betydligt bättre svensk vampyrroman.

Mikaela86

2019-09-17

Du är på färja och upplever saker med karaktärerna, det fångas ganska bra. Tyvärr blir boken för överdriven och splattig för min smak.

Anna Ericsson

2019-05-10

Tyvärr inte alls en bok som fastnade hos mig. Storyn var ända från start ingenting som imponerade och karaktärerna fastnade inte tillräckligt för att kunna hålla uppe boken.

ElinsBokhylla

2019-03-14

Till en början var boken väldigt seg och det tog över halva boken för att den skulle bli intressant och spännande men när den väl hade kommit igång så var det riktigt spännande att jag inte kunde lägga ner boken.

Jag måste även säga att jag verkligen gillar sättet Mats Strandberg skriver på, han lyckas verkligen återspegla det verkliga livet och hur människor fungerar på ett verkligt och välskrivet sätt. Han dyker ner i relationerna mellan de olika karaktärerna och även en karaktärs relation till sig själv, det var väldigt intressant och skickligt gjort av honom!

Även om boken var spännande och detaljerna var oerhört bra beskrivet och man fick verkligen en egen bild av hur miljön såg ut, så måste jag säga att den var tyvärr väldigt rörig. I boken får man följa flera olika människor och det hoppar mellan de alla olika vilket gör det lite förvirrande för mig. Samt att de olika karaktärerna stötte på de andra karaktärerna så det blev lite upprepning.

Kapitlen var välskrivna, lagom långa om inte kanske lite korta emellanåt men det störde inte så värst mycket. Jag gillar att man fick följa med karaktärerna i deras tankar och drömmar, det gör alltid böckerna och kapitlen lite extra spännande och intressanta tycker jag!

Bokslukerskan 93

2019-02-03

Hanna Jacobsson

2018-12-03

Inte lika bra som Slutet men ändå läsvärd. Gillar du gåshud i vintermörkret så läs läs läs!

Karin Johansson

2018-02-16

Nästan inte värd att nämna...

Helena Österblad

2018-01-04

Det här var ett riktigt bottennapp! Karaktärerna är platta och ointressanta och det hela blir mera som en splatterfilm till slut. Det enda som är intressant är vampyrerna, varifrån de kommit och varför de är ombord på färjan. Men tyvärr slarvas det igenom och lämnar en med fler frågor än svar. Nej, nej, nej, läs inte den här boken! Den är egentligen inte ens värd en stjärna...

Bokslukerskan

2017-12-21

Bladvändarvarning - Om man vågar. 🙈
Utfärdar också en varning för obehagliga scener.
För Mats spar inte på krutet,
varenda liten vidrig detalj dissikeras, ingående.
På två ynka dygn kan helvetet bryta lös ordentligt.
1200 personer på en Finlandsfärja över Östersjön befinner sig plötsligt mitt i en osannolik mardröm.
Totalt avskärmade från civilisationen på land.
Med en becksvart ondska som lurar ombord.
Hopplöst! Eller?
Persongalleriet i boken hänför mig.
Här har vi en verklig mästare på att dikta upp fängslande karaktärer.
Albin & Lo blir mina favoriter,
kanske för att de är barn,
kanske för att de är mest sårbara.
Eller helt enkelt för att de är modigast av alla.

Matthias Flodström

2017-12-17

Annorlunda koncept, har ingen tänkt på detta innan? Intressanta karaktärer.

Inte dumt alls. Jag gillar egentligen karaktärerna och hur det går för dem bättre än kladdet, så första halvan av boken känns mer angelägen. Måste försöka få tag på hans första tre böcker, då jag tänker att det blir mer plats för sånt utan övernaturligheter.

2017-10-04

Det här var en bok som höll hela vägen för mig. Jag har ju verkligen gillat Cirkeltrilogin så såg fram emot att få läsa mer av någon av författarna. Boken är rysligt obehaglig och den fångar inte bara det otäcka när det gäller rysarinslagen utan även den obehagliga anda som finns på kryssningsfärjorna med oreflekterat drickande och sorgliga öden kombinerat med "nostalgisk" gammal schlager som ska vara bra "för att alla känner igen den"(det är åtminstone det mesta av vad jag sett när jag provat på själv). Det är verkligen som en subkultur och det har Strandberg porträtterat både vad gäller gäster och personal. Han går även från att beskriva människor i sitt värsta och mest tragiska mot varandra och sig själva, för att sedan gripa tag i det som är mer solidariskt och humant.

SPOILER ALERT - Läs inte vidare om du inte vill veta detaljer!
Jag kände ett extremt obehag av hur väl Strandberg porträtterar hur kvinnor objektifieras i sexuella sammanhang. Ett exempel är en man som har sex med en kvinna mot en vägg. Det går fort och han mest bara kör. När han är klar hasar han ur, ger henne en kyss på kinden och går iväg medan hon står kvar med tom blick. Inte ett uns av intresse av att se till att hon blir tillfredsställd. Allt medan en svettig gubbe sitter och tittar på från en säkerhetskamera och skrockar. En tyvärr ganska vanlig företeelse i vårt samhälle. Även mindre anekdoter antyder tjejer som är vana att finnas för män istället för att själva njuta. Sorgligt men inte enbart fiktion. Även gällande schlagerkillen Dan Appelgren har han fångat en riktigt obehaglig typ där det är tydligt att det handlar om mer än bara normer och attityder. Han njuter av att förnedra. Mycket passande till den avdankade stjärnan som inte kan släppa sin forna karriär men inte heller bitterheten kopplat till hans misslyckande. Jag gillar att ett homosexuellt par får inneha den romantiska huvudrollen i boken. Jag kan inte minnas att det hänt särskilt ofta i de böcker jag läser. Då har jag mest fått en känsla av biroll i bästa fall.

Carlos Borgström

2017-08-26

Strandberg är en stor berättare. Jag kan inte bestämma mig för om jag gillar att han tar tid på sig i Färjan eller inte för skräcken kommer på riktigt inte igång förrän halvvägs in i boken. Trots det läste jag med stort intresse eftersom Strandberg är så skicklig i sina karaktärsbeskrivningar. När skräcken kommer igång gör den det med råge. Möjligtvis är Strandberg något för elak mot sina karaktärer. Jag är ganska hårdhudad men mådde trots det rätt kasst mellan varven.

Anneli Johansson

2017-08-06

Ger 3 stjärnor för person och relationsbeskrivningarna. Skräckmomenten tillförde inget utan upplevdes äcklande.

Katarina Strid

2017-07-02

Det får bli en trea för de fina personteckningarna, särskilt intressant är berättelsen om pojken Albin och personerna runt honom, detta hade kunnat bli en roman i sig. Tyvärr tillför inte skräckmomentet i romanen särskilt mycket. Det blir mest äckligt och ganska upprepande.

Therese

2017-05-20

Läste att Strandberg ses som sveriges svar på Stephen King och visst finns det likheter. Bra skriven bok även om den kanske inte riktigt når upp till skrämselnivån som King ibland lyckas få till när han är som bäst. Gillar dock att det dyker upp lite svensk skräck att räkna med.

Å

ÅH

2017-04-07

Välskriven bok, men tyvärr inte min grej (vilket jag upptäckte för sent ... Läste inte baksidestexten så noga. Rekommenderas för alla som gillar genren

Caroline Louise

2017-02-05

Hade för höga förväntningar tror jag, blev lite besviken. Visst, boken är helt okej, men jag väntade mig stordåd i princip med tanke på Cirkeln osv. Jag ångrar dock inte att jag läst den men den hade kunnat kortats ner lite, kändes väldigt upprepande och förutsägbar på många ställen.

Stefan Grip

2016-12-30

Extremt spännande, men påverkat min sömn för mycket :-)

Stefan Wern

2016-11-28

Enormt skickligt uppbyggt, spännande och krypande från första stund. Miljön är klockren för storyn och persongalleriet är så levande att man tror det är ett reportage. Man känner, lider och våndas med varenda en. Och så den vidriga schlagerlosern som grädde på moset!

2016-11-19

Förra hösten syntes den här boken precis överallt. Först tänkte jag att den inte var något för mig, den handlade ju om vampyrer. Sådana gillar jag inte. Sedan ångrade jag mig ändå och hoppades hinna läsa den under november samma år. Det gjorde jag inte. I år hann jag. Jag blev faktiskt extra glad när jag upptäckte att boken faktiskt utspelar sig i början av november. Det hade jag ingen aning om. Jag tycker bara att det passar perfekt med skräck i november. Och skräck, ja, det blir det. Läs mer på https://bokslut.blogspot.se/2016/11/farjan-av-mats-strandberg.html

Emil Florell

2016-11-16

Helt klart spännande och jag läste ut den så fort jag kunde. Jag gillade personporträtten mycket och att boken var så oförutsägbar, man vet aldrig vem som skall klara sig och så vidare. Jag tyckte mig känna igen en del från Stephen KIng (framförallt från Doktor Sömn) och en del kändes bekant från "Låt den rätta komma in", Vampyrer som tema tycker jag inte känns så kul men dessa kändes ibland som någonslags zombievampyrer. Ibland tyckte jag den blev lite tjatig i allt blodfrossande, den var bäst i början men överlag tyckte jag om den.

janne lindh

2016-11-06

Mats Strandberg skriver mycket bra och bjuder på flera intressanta karaktärer. Men han har samma svaghet som Stephen King, som han ofta jämförs med. När han väl kommit igång med effekterna öser han bara på utan en stunds vila. Och för mycket skräck blir ingen skräck. Spänningen försvinner och läsaren drabbas av övermättnad.

Mikael Ekblom

2016-10-21

Först i början tyckte jag den var lite trögstartad men när den kom igång var det väldigt spännande. Ovanlig bok. Bra karaktärer. Önskar det fanns fler författare som Mats Strandberg och Sara Bergmark elfgren.

elinore järlehag

2016-09-21

Denna bok gav mig många tankar. Dels så tycker jag att den är mer som en bok för tonåringar, ingen skräckis. Mer fantasy.

Tänk om något skulle hända så man blev fast på en färja? Tänk om en seriemördare skulle åka med eller terrorister? Läskigt och obehagligt.
Boken är skriven med ett enormt målat språk. Varje person och handling ser man framför sig. Man lär känna varje karaktär som att man var en passagerare på båten.
Helt enkelt en spännande, bra bok!

Monica Helmersson

2016-08-30

Den var bra i början, men sen spårade den ut totalt

Lars Willfors

2016-08-29

Bra människoporträtt a la Ajvide Lindqvist. Men vad göra med alla dessa väl avlyssnade typer när expositionen är satt? Så fort själva intrigen i Färjan kommer igång blir det genast fullt ös och småtrist samtidigt. Och då är det bortåt 350 sidor kvar. Tveksam tre sett till helhet, och då hoppade jag ändå 100 sidor i mitten.

Simon Hofling

2016-08-13

Bokens styrka är inledningen, där författaren på ett mycket skickligt sätt tecknar lika realistiska som tragiska personporträtt. Efter den lovande inledningen blir det emellertid bara sämre ju längre man läser. Synd, kan tyckas, eftersom den stämningsfulla inledningen hade kunnat ligga till grund för en mycket bättre berättelse.

Nadira

2016-08-03

Inget stort fan av vampyrer men boken är väldigt bra skriven.

2016-07-23

Började ganska bra, men sen när väl monstren tittar fram så har jag helt tröttnat på handlingen. Uppläsaren var dessutom usel!

Malin H

2016-07-16

BRA! Kombon handlingsdriven skräck och välskrivna karaktärer som tar oss bortom färjan och in i människosjälarna är mycket lyckosam. Var intresserad av vilka som skulle klara sig, om slutet skulle vara öppet, lyckligt, olyckligt. Blev inte besviken.

Cecilia Sollenby

2016-07-15

Blev lite förvånad över hur boken tedde sig, hade förväntat mig en vanlig mordhistoria. Roligt att få bli överraskad.
Boken inleds väldigt bra genom att beskriva de personer som befinner sig på färjan. Mycket igenkänning och strålande beskrivning av både gäster och personal.
Resten av boken är bra men jag hade hoppats på att bli lite mer skrämd, eller skrämd överhuvudtaget faktiskt.... Boken är blodig men lyckas ändå inte skrämma upp mig.

sonja larsson

2016-07-11

Dracula tema på svenska. Helt ok

Liza Bolin

2016-06-30

Bortsett från monstervampyrerna är det en storslagen skildring av finlandsfärjans alldeles egna sorts olycka.

Maria Olofsson

2016-06-29

I början skulle jag lätt ge boken en femma. Väldigt bra skriven och bra personbeskrivningar. Man fick verkligen känslan av att befinna sig på färjan. Men framåt mitten/ slutet blev det bara tjatigt med all vampyrförvandling ombord. Det blev nästan löjligt till sist. Så sista delen var är nog inte värd mer än en tvåa. Därför snittar jag hela boken med en trea!

Emma Ask-Tindberg

2016-06-27

En riktig bladvändare! Svår att lägga ifrån sig. Kan dock tycka att den till slut blev lite löjlig och cliffhangern är bara taskig :p

Anna Hedenstedt

2016-06-21

Kul med skräck i en sådan välkänd miljö! Stephen Kingsk på sina håll. Gillade!

Mycket bra skräck! Svår att lägga ifrån sig.

Maria B Hansson

2016-03-29

Skickligt komponerad skräckis i bästa Stephen King-andan placerad i en svensk miljö. Jag kände igen karaktärerna, ja jag har mött Marianne, Linda och Lo och de andra. Inte Dan kanske *s* Jag kunde känna dofterna, höra rösterna, känna förväntan inför färjefärden. Och jag började bry mig om dem allihop. Och det är ett gott betyg. När jag tappar bort mig bland orden och är _där_. Mats Strandberg lyckas få med mig ombord på färjan.

Slutet är en cliffhanger och jag kommer att tänka på World War Z...

Jan Banan

2016-03-03

I den biten som handlar om resenärernas kryssning träffar författaren helt rätt och man känner igen sig. Däremot ogillar jag fantasyberättelser och allt blir helt plötsligt överjävligt ointressant och långtråkigt. 3:a i betyg för kryssningsskildringen med en mycket svag 1:a för det andra dravlet, blir väl en 2:a. Rätt bra skriven om man bara ser till rytmen i språket.