Fågeln som vrider upp världen

Murakami, Haruki

| 2007

Haruki Murakami är utan jämförelse den mest berömde japanske författaren i dag. Nu kommer äntligen hans magnum opus på svenska, ivrigt efterfrågat av hans hängivna läsare: den drömlika Fågeln som vrider upp världen. Fågeln som vrider upp världen är en blandning av detektivhistoria, science fiction, dröm, saga och politisk självanalys. Romanens huvudperson Toru har sagt upp sig från sitt jobb som jurist och ägnar sig åt att koka nudlar och åt att i tur och ordning lyssna på radio, på de anonyma sexsamtal han får på telefon och på den konstiga fågel som sitter utanför hans fönster och låter som om den var mekanisk. Först försvinner Torus katt och sedan hans fru. Hon har övergett honom för en man som är bättre i sängen. Toru blir förtvivlad, och sänker sig ned i en brunn för att komma i kontakt med sina verkliga känslor. Och det är bara början ... Fågeln som vrider upp världen blev Haruki...

Simonetta Granello

2019-08-18

Är en perfekt mix mellan verklighet och fantasi. Lång och lugn men ändå med en snnande nerv. Fångar Japan-atmosfären bra.

Niklas

2019-01-15

Böljande och lättläst!

Hanna Fries

2019-01-03

En favorit i hyllan. Målande språk med en härlig blandning av intrikat humor, mystiska händelser och en fantasi på gränsen till förvirring (eller är det vansinne)?

Maja

2018-09-16

Ganska klurig men ge inte upp! Läs långsamt å njut

I.P. Freely

2015-09-02

Lars Willfors

2015-07-31

Börjar bra! Spårar snart ur. Andra halvan är en enda röra. Några intressanta personer och ett par starka uppslag gör ingen berättelse, särskilt inte på 740 sidor. Hade aldrig läst klart om jag inte var ett fan och vill ha läst den här. Motstå.

Laban Johansson

2014-12-12

Lång. Mycket läsvärd!

Ingeborg Amnéus

2014-09-18

Fascinerande skriven, men inte lika magisk som vissa andra av Murakamis böcker.

Skulle eventuellt kunna bli en bra David Lynch-film. Hade lite svårt för vissa aspekter men resten väger upp.

Hannes Skarin

2014-07-20

Besvikelse. Vissa delar var riktigt tråkiga. Tyckte inte heller att språket var på samma nivå (översättningen?) Sista 160 var 4/5

Nike Fritz

2014-05-24

Vissa stycken är för enformiga och utdragna men åter andra är så bra att de skulle kunna stå självständigt som noveller. Sammantaget är boken dock mer än väl värd att läsas.

Nike Fritz

2014-05-24

Vissa stycken är för enformiga och utdragna men åter andra är så bra att de skulle stå självständigt som noveller. Sammantaget är boken dock mer än väl värd att läsas.

2013-08-31

Den här boken har stått länge och samlat damm i min bokhylla, mest för att jag helt enkelt varit lite rädd för att börja läsa den. Så många har sagt att den är både märklig och svår och de båda i kombination klarar jag bara inte. Dessbättre hade de fel. Den är bara märklig. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/08/fageln-som-vrider-upp-varlden-av-haruki.html

Helena S

2013-07-23

Sjukt märklig bok. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om den. Hade önskat en bättre förklaring på de övernaturliga saker som händer. Håller med tidigare recensenter om att den är lite för långdragen.

Maria Gustavsson

2013-07-15

Jag läste slut boken för en knapp vecka sedan och har tänkt på den varje dag sedan dess. Det stör mig inte alls att det fortfarande finns lösa trådar kvar när boken tar slut, det tillför att man själv kan fortsätta fundera på hur allt hänger ihop. Det känns också som om alla karaktärer finns någonstans just i detta nu, som om de lever. Boken kunde varit ett antal hundra sidor kortare, men den är verkligen läsvärd.

Mikaela86

2013-06-07

En bok jag läst till och från under två års tid och nu är den äntligen utläst. Haruki har verkligen ett eget sätt och en fantastisk fantasi som ibland är helt fantastisk och ibland helt överstyr. Jag tyckte boken kunde ha varit hälften så lång då de är för många lösa trådar och infallsvinklar som gör att det blir utdraget på sina ställen. Anledningen till att jag läst andra böcker emellan/läst under så lång tid men definitivt en bok jag aldrig glömmer och som lämnat ett avtryck!

Rama Pujara

2013-05-12

Haruki Murakami är en utomordentlig författare som har en stor förmåga att fånga läsaren intresse. Handlingen är superintressant och det är ibland lärorikt då man får en inblick i Japansk deltagande i andra världskriget i form av fiktion och livsöden.

Boken flödade på bra tills man kom ca 550 sidor in i boken. Då upplevde jag att den bestod av en hel del lösa trådar som inte hade något slut. De sista 100-sidorna gick segt och slutet var inte alls såsom jag förväntade mig.

Men trots det ovanstående så rekommenderar jag folk att läsa boken.

Annie Arvidson

2013-03-19

Det är så fruktansvärt synd att den här boken är så utdragen! Det är lite för många parallella historier, lite för många trådar som hänger lösa alldeles för länge (som nedanstående nämnt). Jag tror tyvärr att den här boken hade kunnat vara fantastiskt mycket bättre om man prioriterat bort delar av den, men jag skulle ändå vilja säga att den är läsvärd tack vare Murakamis fantastiska författarstil och fantasi.

Carina Svensson

2013-02-01

En svag fyra. Håller med i allt det Viktoria G skrev i sin recension, Det är för många lösa trådar.

Lars Brandström

2013-01-13

Bra! Men inte lika bra som 19Q4. Tre parallella berättelser som närmar sig varandra men bara två som engagerade mig.

Katarina Sjöö

2012-12-20

jag har fortfarande inte släppt den här boken, jag tänker på den väldigt ofta, men betyder inte att jag tycker om den. och att jag inte tycker om den betyder inte heller att jag hatar den. jag har ingen aning om vad jag tycker. och det säger ganska mycket om boken i sig. för skruvat för att jag ska kunna ta ställning.

Gölin Forsberg

2012-11-11

Fascinerande och märklig. Vacker.

Sofia E

2012-10-03

Den här smått absurda romanen med spännande och märklig stämning väckte en större nyfikenhet att läsa vidare än någon deckarroman har gjort. Boken är visserligen väldigt lång, men man tar sig igenom de över 700 sidorna utan att sucka av långtråkighet. Och ja, jag hade kanske förväntat mig att få tydligare förklaringar i slutet, men sist och slutligen stör det mig inte så värst mycket att några lösa trådar hängde kvar. Det här är en bok som väcker många tankar om verklighet och vad som bestämmer vilka vi är. Fängslande språk.

Helena Wennergren

2012-07-09

En mycket annorlunda bok där man tidigt behöver inse att man inte kommer förstå allt, utan bara behöver acceptera situationen. Man läser och följer med i historien, nyfiken på vad som kommer hända härnäst. Lite lätt drag av Twin Peaks-känsla.

Sari Karlsson

2012-06-04

Fängslande bok som på ett egendomligt sätt håller spänningen vid liv under 700 sidor. Jag blev fascinerad av världen som målas upp, av osammanhängande händelser som ändå hänger ihop. Katter som försvinner, mystiska samtal och små detaljer som bygger upp en speciell värld...

Petit Pois

2012-04-30

Det var svårt att bestämma betyg för den här boken. Den pendlade mellan 2 och 4 hela tiden . Vissa stycken var fantastiska medan andra passager var svårare att ta sig igenom. Lite väl lång men jag uppskattar som alltid Murakamis berättarstil.

Karl Sandberg

2012-04-30

Känns som boken böljade upp och ned i kvalitet. Avsnitten från andra världskriget dock en solklar femma, grymt bra. Ser Heideggers filosofi tränga igenom texten, särskilt på sidan 301.

Conny J

2012-04-07

Har aldrig läst något liknande.. Så vital och spänstig, lever ett eget liv, man hänger inte riktigt med, därav att den bara får en fyra i betyg, det är lite knepigt ibland, men jag är helt klart nöjd med att ha tagit igenom mig boken på hyffsat kort tid.. Jag funderar på att läsa om den, då borde den växa ännu mer...

Folke K Larsson

2012-02-28

Det är en annorlunda bok och det är svårt att veta vart det bär hän. De mycket konkreta beskrivningarna av spagettikokning varvas med andlig frigörelse och relativt oklar verklighetsuppfattning. Huvudpersonen kanske är en typisk ung japansk man? - litet handlingsförlamad är han allt. Vad är drömmar, symbolik och verklighet? Trots sin omfattning med över 700 sidor sörjer man då boken tar slut. Man vill veta mer om bokens karaktärer, som med artiga tilltal påverkar varandras liv i en egendomlig väv. Och så var det det där med brunnar ...

Lena Lundgren

2012-01-29

Alltför märklig handling för min smak - kroknade efter 2/3-delar. Men hans språk är fint och han har en förmåga att beskriva helt vardagliga skeenden på ett sätt som fängslar trots att ingenting händer. Den här boken blev dock för tung - nästan 750 sidor av surrealistiska händelser.

2012-01-02

han har en härlig fantasi och ett underbart språk. Men ändå, när jag kommit tll hälften var jag nära att ge upp. Tänkte varför ska jag läsa den här. Kändes som att jag inte kom någonstans. Det blev segt ett tag men sedan grep den tag igen. Svår att betygsätta, men det får ändå bli en 4:a

elizabeth sundwall

2011-11-25

Sorry, jag läste faktiskt inte klart. Det är en märklig historia med suddiga gränser var drömmen tar vid verkligheten. Egentligen vill jag veta hur det går men jag orkar inte läsa klart. Man kanske kunde kortat den lite.

Nicole Persson

2011-10-06

Sagolik!

Karin Söder

2011-09-19

Jag verkligen njööööt av denna bok! Var överlycklig av att läsa den, blev ständigt imponerad av hans sätt att skriva och hans fenomenala fantasi!
Men hur det nu var så var det som att jag tröttnade de sista tio kapitlen eller så... väldigt tråkigt, som att jag bara ville att den skulle ta slut.
Var så säker på att den skulle på fem stjärnor av mig, men tyvärr 'bara' fyra!

Kenneth Olausson

2011-09-12

Är inte boken bara lika vackert paketerad, men lika tom på innehåll, som det paket hjälten hr Okada får av hr Honda, spåmannen? Verkligen inte. I den finns mycket visdom, många drömmar, många labyrinter, död och katastrofer. Men väl också hopp? Tänker jag där jag blivit satt i mitt eget livs djupa brunn och lyss efter min egen nyckelfågel.

Cecilia Magnusson

2011-08-26

Vilken skitbok. Ångrar att jag tog mig tiden att läsa alla 740 sidor. Om nån kan förklara boken för mig vore jag mer än tacksam.

Jakob Nylin

2011-08-21

Trollbindande!

Martin Spiik

2011-08-02

Filmtipset trodde jag skulle ge boken en femma, det stämmer förvisso inte men jag älskade ändå boken. Problemet för mig är att det är så många lager och trådar som jag inte är klok nog att nysta upp. Upplösningen kändes aningen simpel, vilket säkert beror på att jag inte lyckats förstå allt som händer till fullo. Om några dagar kanske det klarnar.

Liselotte Wijkmark

2011-07-02

Jag har kommit lite mer än halvvägs i boken. Murakamis värld känner jag igen från 1Q84. Hanhar en förmåga att få läsaren att flyta iväg genom boken......

Ulla Englund

2011-06-26

Detta är en mycket märklig och mycket lång roman. Och ingen enda sida är överflödig eller tråkig.

Anna Moth

2011-06-23

Helt okej bok, men jag förlorade helt läslusten av den. Den blev lite tjatig efter ett tag och det kändes som att han ibland spann iväg åt ett håll i ett kapitel och sen åt ett helt annat i nästa vilket gör att boken inte känns riktigt... hel.

Sofie Petersson

2011-05-24

Fågeln som vrider upp världen är en mörk Alice i underlandet och en hårdkokt deckare på samma gång (Bokus). En bra bok, men som i mitt fall inte står sig lika bra som Kafka på stranden. Tycker att den här romanen står mer och stampar på samma ställe, men man flyter fram i läsningen på ett väldigt speciellt sätt som bara Haruki Murakami kan lyckas med i samspelet med sina läsare. Det är helt enkelt något väldigt overkligt med hans skrivande, unikt.

Lars Andersson

2011-05-16

Ett alltför ungdomligt språk avskräckte mig nästan genast, men jag hann ändå erfara att Murakami kan författa.

harriet karlsson

2011-05-05

Passar inte mig, förstår inte varför boken blivit så läst.
Jag gillar inte alla dessa drömmar sida upp och sida ner , Långa långa kapitel och sånt som inte för handlingen framåt.
berättade om boken för mitt barnbarn 11 år, och frågade henne:
Varför tror du att en sån bok blir så populär, på tio i topplistor mm?
Hoa sa enkelt: det är väl för att alla andra läser den, då vill man också ha gjort det.
Det var på spiken.

Simon Håkansson

2011-04-07

Bitvis tyckte jag den var väldigt bra men i det stora hela på tok för rörig och för lång. Synd!

Sven Wifstrand

2011-03-21

Jag har läst "Fågeln ..." på svenska och Norwegian Wood på engelska. Samma intryck av båda: fascinerande väldigt länge, men faller platt mot slutet. Jag har ingen lust att läsa mer av den här författaren.

en märklig men fin bok som jag är glad att jag tog mig igenom, var på väg att sluta på mitten nämligen. många sidospår och små berättelser i det stora, och som alltid murakamis fantastiska personbeskrivningar. även om boken känns så "stor" att jag inte riktigt förstår alla vinklar och allt den faktiskt säger och visar så känner jag mig inte borttappad eller dum ändå. snarare känns det som att den kommer växa ännu mer med tiden, att fler saker komma falla på plats senare. vacker och sällsam med ett fint djup och en mystisk ton.

Lite galet men underhållande och tankvärt på samma gång. Kanske lite långrandig mot slutet

Ullis N

2010-12-20

Detta är nog den märkligaste bok jag någinson läst ut!
Jag är fascninerad över hur han kan spina så många trådar och ändå hänger jag som läsar med.
Men innehållet svindlar. Ibland är det bara otroligt fantasirikt, ibland som att lyssna på någon som rökt på, ibland som att läsa om någon scizofren med vanföreställninar, ibland vackert och ibland rent makabert.
Varför då ingen femma? Jo, jag kunde ibland känna en tröghet att ta tag i boken , det var som en liten uppförsbacke varje gång.
Och ändå; jag kommer aldrig att glömma den.

Anders L

2010-12-11

Åh! Vilken fantasi han besitter, vilka världar han skapar, Murakami. Älskade den här boken också.