Mina, Denise

| 2002

?Denise Mina är en av den engelskspråkiga litteraturens mest intressanta författare idag. Hennes kritiska och skarpa skildring av samhället med dess skiktningar och allt starkare klassmotsättningar är verkligt stor romankonst! Översättningen till svenska av Boel Unnerstad är strålande. Gå och köp! Vad ni än gör så missa inte Denise Mina.? Crister Enander, Helsingborgs Dagblad ?Exil är den andra delen i en trilogi, men kan läsas fristående tack vare fylliga tillbakablickar ? och den skapar med ovanligt subtila medel en dräglande förväntan på del tre.? Jan Ceder, GT Inte nog med att Maureen O'Donnell blivit anklagad för mord, nu har dessutom fadern, som förgripit sig på henne under uppväxten, återvänt hem till Glasgow. Samtidigt har bästa väninnan Leslie blivit förälskad och tillbringar all sin tid med den nye pojkvännen.   När Ann Harris ? klient på kvinnojouren...

2014-10-31

Jag kan väl inte påstå att jag såg fram emot att läsa denna andra del i trilogin om Garnethill, men det tog inte emot heller. Efter den första delen hade jag ett litet hopp om att Denise Mina och jag i alla fall skulle kunna skiljas åt som vänner. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/10/exil-av-denise-mina.html

Carin Lundberg Papp

2012-07-21

Dålig

Karin D

2010-05-07

Så, nu har jag läst den andra boken i Garnethill-triologin av Denise Mina. Första boken läste jag på engelska och det var faktiskt för svårt. Jag gick dessutom miste om mycket av de underbara formuleringarna.

Boken var bra och spännande, absolut, och fina personporträtt. Men största behållningen var ändå språket.

Hör själva:

"Leslies läderställ och smutsiga hår hade verkat chict på en motorcykelbar men inne på den glittriga gallerian passade hon lika bra som en svartnad tånagel i en remsandalett."

Jag kan nästan inte läsa mig mätt på det citatet.