Ensamma hjärtan och hemlösa hundar

Dillon, Lucy

| 2011

Om kärlek, vänskap och villkorslös lojalitet ? en hjärtevarm berättelse Rachel Fielding har på kort tid lyckats försnilla ett glamoröst jobb på en pr-firma, en attraktiv pojkvän och en chic våning i centrala London. Hon är trettionio år och framtiden ter sig tämligen osäker. Men en dag får hon ett oväntat besked. Hon har fått ärva sin mosters hus på landet, hennes bordercollie och ett hundstall fullt med herrelösa hundar.Med bävan flyttar Rachel dit men upptäcker att hon blir alltmer engagerad i sina fyrfota skyddslingar. Kanske beror det delvis på George, traktens buttre men rysligt attraktive veterinär ... Ensamstående tvåbarnsmamman Zoe kommer till Rachel för att lämna en liten valp för omplacering. Besöket resulterar i något helt annat än hon tänkt sig. Och Natalie lever i ett lyckligt men barnlöst äktenskap med Johnny. När Natalie förlorar jobbet bestämmer de sig för...

Erika Rehn

2020-04-30

Ok men feelgood är inte min kopp te.

Maylie Haim Poulsen

2020-04-28

Härlig feelgood bok!

Idas Recensioner

2020-04-03

En underbar feel-good med fina hundar och en trevlig handling. Vissa karaktärer kände jag nästan var lite onödiga, då de inte gav så mycket till handlingen. Men, ändå en bra bok!

Izabela Horn

2018-11-18

En feelgood bok och jag är inte förtjust i böcker av den genren. Läste den då det var lite kul att det handlade om hundar men bolen fångade mig aldrog helt.

Christina Nilsson

2017-08-02

En riktigt mysig bok.

Anna Forsén

2017-07-31

Hjärtevärmande berättelse med stråk av svärta och karaktärer som är lätt att känna empati med. Hundarna är också mycket fint och kärleksfullt skildrade. Sträckläste den här boken för några år sedan, då jag var ganska deprimerad, och kände mig märkligt upplyft efteråt. Skildringen av den ensamstående mamman och hennes aggressiva barn berörde mig särskilt, och sedan gillar jag böcker där man får följa flera olika karaktärer som på något vis har någonting gemensamt.

Sara Länk

2017-07-30

Rolig

Angelika N.

2017-06-27

Lucy Dillon är ett proffs på att skapa mysiga böcker!

Sofie Åberg

2016-12-19

jag bara föll för denna varma bok efter att fått tipset av en vän. nu rekommenderar jag den vidare för dig som vill läsa en bok med glädje och sorg med hög mysfaktor.

2016-01-20

I hur många år som helst nu (känns det som) har jag hört talas om denna Lucy Dillon och om hur mysiga hennes böcker är. Av någon anledning så har jag ändå inte läst den här boken, som stått i hyllan i nästan tre år. Nu blev det äntligen dags, efter att jag satt upp den på boktolvan. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/01/ensamma-hjartan-och-hemlosa-hundar-av.html

Sandra Gustafsson

2015-12-14

En härlig bok om att finna lycka och ett liv med hundar. Har läst Lucys böcker i "fel" ordning och kul att läsa om karaktärerna som är med i bakgrunden i de andra böckerna.

Kim M. Kimselius

2015-02-15

Det är en hjärtevärmande bok. Jag älskar hundar och tar till mig boken direkt. Önskar att jag kunde vara där och hjälpa till att rasta hundarna, att ta hand om en övergiven hund, att vara delaktig av allt det som sker...

Förmodligen känner jag så eftersom författaren lyckas skildra handlingen så att det känns som om jag är där och går bredvid personerna. Det enda jag skulle önskat är att fokus hade lagts på en av kvinnorna och inte på alla som är med i handlingen. Jag skulle vilja ha en bok om varje kvinna. Jag vill krypa in under skinnet på dem och få veta mer. Hur gick det sedan? Vad hände egentligen med deras önskningar?

Huvudpersonen är Rachel Fielding som har fått ärva ett hus och hundhem för hemlösa hundar. Hon har just både förlorat sin pojkvän, sitt jobb och sin lägenhet och tar genast chansen att förändra sitt liv. Hennes dyra kläder passar inte alls in i ett vardagsliv med håriga hundar, något som veterinären George retar henne för.

Långsamt börjar Rachels frusna hjärta tina och hon förälskar sig i hundarna. Hon upptäcker att moster Dot har haft en hel del hemligheter. Rachels väg korsas av Zoe, som är frånskild. Barnens far ger dem en liten hundvalp utan att rådfråga Zoe först. Hon kontaktar Rachels hundhem för att få hjälp.

Även Nathalie, vars högsta önskan är att få ett barn, kommer in i Rachels liv och tillsammans med Megan som hjälper till att sköta hundhemmet blir dem en härlig blandning av olika kvinnoöden som jag önskar att få läsa mer om.

Det här är en bok att krypa upp i soffan med, en kopp te, en god kaka, en bit choklad, och kanske en kartong näsdukar vid sidan av. Det här är en bok fick mig att både skratta och gråta.

Kim M. Kimselius

2015-02-15

Emma Sjöberg

2014-12-02

Lättläst bok. Inte så djup kanske, men mysig o snabbläst.

Den här boken var bra tycker jag
Jag som älskar hundar nu ska ja ta tag i del 2 & ja hoppas den är lika bra.

En riktig feel good-bok som passade ypperligt att läsa på stranden på semestern. Jag älskar chic-lit som genre för jag är en sucker för lyckliga slut - och böcker likt den här slutar med största sannolikhet alltid lyckligt. Karaktärerna var ganska slätstrukna och oproblematiserade men det hade inte passat in om de varit på ett annat sätt. Boken är perfekt som den är. Med hundar och kärlek och baconsmörgåsar.

Therese Östman

2014-06-30

Innan jag börja på boken, kändes det som det inte var något att ha. Men jag hade fel. Det var faktiskt en riktigt trevlig feelgood-roman, spännande i slutet. Betyg: 3,5

Eva Pettersson

2014-01-16

Trevlig feelgood-roman som ger mersmak!

Emma

2013-12-15

Rachel ärver sin moster och ett hundstall och flyttar ut på landsbygden. Det lilla samhället är rätta stället för att bli av med gamla kärleksbekymmer, för lägligt nog finns där stiliga singelmän som väntar. Boken handlar om också om flera olika karaktärer och det tyckte jag bara gjorde att den blev alldeles för rörig i början. Rachel försöker ibland luska i en gammal konflikt mellan hennes mamma och mostern, vilket tillför lite spänning till handlingen. Att boken handlar om övergivna hundar är det som gör den lite speciell, men fram mot slutet tappar de sin vikt för berättelsen till förmån för diverse relationsintriger.

Lotta Strandberg

2013-07-07

Den får 3 i stället för 2 För att jag ändå läste den snabbt och lätt trots att jag klagade på handlingen. Är nog mer för smaskiga mord, otäcka lukter, färger och insikt i andra kulturer, var väldigt länge den jag läste en sån här "feelgood". Kommer nog att minnas den mest för alla hundar, sen tar det nog stopp och någon uppföljare har jag inte behov av. Kämpar nu för att komma igång med läsandet och den här var bra för att känna hur snabbt man kan läsa om man ger en bok någon timme eller två på stranden. Nog mest den känslan som ger den 3 stjärnor...

Louise Ö

2013-06-30

Tyckte den här boken var supersupertråkig!! Förstår inte alls att folk kan gilla den.

Britta Persson

2013-05-13

En mysig feel good-bok om hundar, kärleksbekymmer och medelålders kriser

Lisette Bergh

2013-05-09

En varm och mysig berättelse, en bok som jag verkligen rekommenderar

Fia Kitti

2013-04-16

I gengern ett guldkorn! En fin och varm berättelse men som gick lite hastigt fram ibland.

Ann-Sofie Jaredal

2013-04-12

En må-bra-bok!

Maria B Hansson

2013-03-19

Jag vet inte vad det är som fångar mig så i Dillons böcker - men jag blir varm av att läsa dem. Om de små och stora vardagliga problemen, om livets vändningar och om omtanke och kärlek. Språket flyter på så att jag är där på den engelska landsbygden och liksom går bakom Rachel, Megan, Zoe, Gem och de andra.

Maria Nordström

2013-03-02

Feel good för hundälskare.

2013-01-30

Jag mår inte bra efter ha slösat bort tid på detta ytliga trams.

Katarina Persson

2013-01-01

En riktigt måbra bok!

Magdalena V

2012-10-29

En fin mysig berättelse som direkt vann mitt hjärta :)

Lisette Karlsson

2012-10-23

Mysig höstbok om man vill ha lättsam värmande läsning som inte kräver något av en.

Jenny Jansson

2012-09-03

En riktig måbra bok! Jag säger bara! Hundar är inte allt men dem gör livet helt!

Marita Ryen

2012-08-16

En charmig kärleksroman lite i stil med Nora Roberts böcker. Lättläst, dock lite väl sockersöt och banal ibland. Var på rätt humör när jag läste den så därför blir det en 4:a i betyg.

Elisabeth Karlberg

2012-08-12

Ingen höjdare men en småtrevlig läsning i hängmattan..........

Marie Bonnevier

2012-07-28

En trevlig och lättläst bok om hur man kan vända sitt liv på rätt köl igen trots motgångar och problem. Att jag är nybliven valpägare gjorde väl sitt till att jag föll för boken.

Jessica Bengtsson

2012-06-08

Härlig, lättläst må-bra-bok som passar perfekt på stranden eller en regnig dag!

Linnea Lofjärd

2012-06-01

Helt okej bok, men ingen som jag skulle läsa igen.

Emma Hortlund

2012-05-28

Efter att ha läst "Berättelsen om Edgar" insåg jag att bara för att en bok handlar om hundar så betyder det inte att jag tycker om den. (Även fast det står på omslaget att hundägare kommer att älska den…) Men Ensamma hjärtan och hemlösa hundar tyckte jag om. Kanske inte främst på grund av hundarna, utan mer den lättsamma stilen, feelgood-känslan och för att jag har en viss svaghet för chick lit.

Historien kretsar kring tre kvinnor och deras livssituation och knyts ihop med hjälp av ett hundstall. Det handlar mycket om att ha/inte ha/vilja ha hund, men minst lika mycket om att ha/inte ha/vilja ha barn.

Petitesser i boken som jag hakar upp mig på är för det första att i titeln heter det ”hemlösa” hundar, men när hundarna omnämns i boken är det som ”herrlösa”. Och för det andra att Bordercollien Gem av och till under läsningen benämns som enbart ”collien”, vilket är en helt annan ras. (Och det är kanske kommentarer som översättaren, snarare än författaren, bör ta till sig.)

Christina Häll

2012-05-27

Småcharmig lättläst bok

Tilda Norén

2012-05-19

Riktig feel good-roman med massa värme och mysiga hundar.

Therese H

2012-04-23

Skulle kanske egentligen vilja ge den en stark 3:a men det får bli en 4:a. En härlig feel good-roman med en massa hundar.

Ullis N

2012-04-21

Duger alldeles utmärkt som mysbok, men kommer inte att lämna några bestående spår.

Ciccis bokblogg

2012-04-07

Det här är en underbar måbra-bok att bara njuta av. Har man en förkärlek till hundar så är det ett plus, annars så lär man nog börja fundera över det där med att skaffa hund.
Boken är en varm och härlig berättelse som verkligen får en att må bra. Dock är karaktärerna i boken oerhört stereotypa, männen är riktiga män med väderbitna ansikten och som inte vågar visa sina riktiga känslor medans kvinnorna är oerhört kvinnliga och känslosamma. Ibland tycker jag det känns skönt att läsa en sådan bok där man från början vet hur det ska gå, att det inte kommer några obehagliga överraskningar. Det här är en sådan bok som känns trygg att läsa. Den kan få vem som helst att vilja flytta till landet och starta ett hundpensionat där det finns snygga och sexiga veterinärer och läkare. :-)

Marléne S

2012-03-29

Mycket trevlig ljudbok. Exta plus för att djuren & arbetet med desamma är korrekt återgett. Plus också för att huvudpersonen/personerna inte är några "hysteriska fruntimmer" utan logiskt tänkande och handlingskraftiga karaktärer. En stark 4;a ger jag.

Anna Olsson Svahn

2012-03-22

En varm bok om RIKTIGA människor! Hla tiden satt jag och önskade att man skulle göra en film på boken. Den skulle verkligen göra sig på filmduken! Läs den nu- du blir glad!

Eva Sonesson

2012-03-12

Lättläst, rar historia som fick mej att koppla av efter stressade dagar. Trevlig bok men tillför inget mer än just avkoppling. Och det är ju också trevligt.

Joanna .

2012-03-06

Så trevlig och varm, mysbok!