Ensam i Berlin

av Fallada, Hans
Flag from sv Svenska
Sätt ditt betyg:
starstarstarstarstar
Året är 1940 och i huset på Jablonskistrasse 55 i Berlin bor en samling småskurkar, råbarkade SS-män, horor, en pensionerad domare och romanens två huvudpersoner: verkmästarparet Otto och Anna Quangel....
Visa hela texten

Om boken

Nyheter

31 jul 2014 kl. 23:39
Louise Lindgreen satte betyget 2 på Ensam i Berlin samt ytterligare 1 betyg. » Visa alla

Det finns inga platser inlagda för denna bok.

Diskussioner om den här boken

» Hans Olof Andersson
16 jun 2014 kl. 11:37
Hans Olofs betyg:
starstarstarstarstar

Mycket bra, spännande som en "riktig" polisroman.

» Maya Kamali
14 maj 2014 kl. 19:36
Mayas betyg:
starstarstarstarstar

En av de bästa böckerna jag någonsin läst.

» Sofia Johnsson
1 apr 2014 kl. 17:32
Sofias betyg:

Ett mästerverk!

» Maria Klamas

31 maj 2014 kl. 20:06
Marias betyg:

låt oss inte glömma

Låt oss inte glömma.... det som skedde då, detta antidemokratiska, rasistiska, nazistiska och fruktansvärda dåd... Att läsa denna bok, baserad på verkliga händelser, speglandes en tid där alla sågs på med misstänksamhet, där angivelser och hot var vardagsmat... Så fantastiskt när jag inser att författaren skrev denna bok redan på 40-talet... Den handlar om motstånd, om kraft att förändra om vilja att förändra och stå emot en kraft som vill förgöra en kraft som ser sig som förmer... Att i det lilla, att som ensam person göra någonting som kan skapa skillnad, att våga utsätta sig för risken... att våga stå emot.. att inte låta sig förminskas till ett redskap för övermakten! Detta fascinerar mig stort!
Dock är vissa passager lite väl långdragna och blir därför sega... boken kunde kortats ner, alla sidohistorier var inte lika intressanta för mig... även om jag förstår och inser storheten i att skildra hela kontexten!
Denna bok känns tyvärr alltför aktuell, med valet till Eu-parlamentet där SD gick framåt... Låt oss inte vara tysta, låt oss inte misstro vår förmåga att vi kan skapa förändring, allt, stort och smått skapar förändring, skapar motstånd. Var inte tyst! Stå upp för demokrati och jämställdhet - och alla människors lika värde!