Ensam i Berlin

Fallada, Hans

| 2012

Året är 1940 och i huset på Jablonskistrasse 55 i Berlin bor en samling småskurkar, råbarkade SS-män, horor, en pensionerad domare och romanens två huvudpersoner: verkmästarparet Otto och Anna Quangel. Här bor också en gammal ensam judisk dam, vars liv får ett fasansfullt slut. Otto och Anna är skötsamma och tystlåtna - ett strävsamt arbetarklasspar. Men när de nås av beskedet att deras son stupat i kriget ter sig livet plötsligt meningslöst. Så småningom inleder de en modig, om än patetisk, kamp mot nazismen som ger deras tillvaro ett nytt innehåll. På olika platser runtom i Berlin lägger de ut hundratals handtextade kort som manar till motstånd, kort som kan plockas upp av vem som helst. Den karriärhungrige kommissarie Escherich skyr inga ansträngningar för att hitta de skyldiga bakom de handskrivna lapparna och kommer paret allt närmare. Jakten utvecklas till en katt-och-råtta-lek som...

Björn Belfrage

2021-06-08

En spännande berättelse om att göra motstånd och bli jagad av Gestapo.

Julia Gedin

2021-05-03

Rolf Thomer

2019-11-27

En bok med flera dimensioner. Kan läsas som en ren spänningsroman men ställer även frågan om den lilla människans plikt att ta sitt ansvar och protestera mot en förtryckarregim. Att den följer och beskriver ett riktigt rättsfall under Nazitiden gör den ännu bättre.

Frida Tosterud

2019-10-21

Klockren sträckläsning, gillar den som tusan!

Helena Rasmusson

2018-10-05

Mycket bra!

Nanna Naumann

2018-08-06

Bra historia, men det är klart att det märks att boken har 70 år på nacken.. Fortfarande en fantastisk läsning, som ger viss insyn i hur människor fungerar i en totalitär stat à la nazist-Tyskland.

Jag hade aldrig kunnat tro att den här boken var skrivet så tätt inpå krigetsslutet, den verkar oerhört modern.

2018-01-31

Varje gång jag läser en bok om nazismen blir jag lika förbluffad över hur sjuka dessa människor verkligen är. Detta övervaknings och angiverisamhälle tillsammans med den ondska som finns. Detta är verkligen ett litet mästerverk skriven ur den lilla människans perspektiv. Oerhört starkt och gripande skildring om motståndet mot detta vansinne. Aktuell då dessa dårar och dess tankar börjar få fäste i vårt samhälle igen. Stark 4:a.

Ulrika Håkansson

2017-10-22

Mycket bra! Berlin under andra världskriget, vi har varit där förut. Men detta är en ny vinkel. Intressant. Upplägget i berättandet, personporträtten. Vill läsa mer Fallada.

Magnus Johansson

2016-07-21

Hade förväntat mig något rätt tungt och svårgenomträngligt, men fick en mycket underhållande historia, tydligen en gång hopkrafsad på mindre än en månad. Om språket är "för enkelt" eller behagligt att följa med i får väl var och en bedöma.Trovärdigheten och syftet kan också diskuteras.

Det är en hyfsat spännande roman och att den är skriven 1946 gör att det blir ett bra betyg. Författaren har en inblick i krigets Berlin som gör att det blir synnerligen intressant läsning.

Sara Frimodig

2016-04-26

En fin berättelse om vanliga människor i Berlin under Hitlerregimen. Väldigt lättläst bok som handlar om det stora i det lilla. Jag tyckte om den, men samtidigt tycker jag inte att den hade något större djup berättelse- och språkmässigt. Så en trea för boken, men en fyra för historien.

Karin Löfstrand

2016-01-12

160103: Stark inledning på läsåret 2016. Riktigt, riktigt bra! En sida om Tyskland under andra världskriget som också måste komma fram, den om det interna motståndet och rädslan inom landet.

Lars Brandström

2015-08-09

Drogs med i denna berättelse. Flera formuleringar i denna bok värda att citera i anslutning till frågor om civilkurage, motstånd mot våldets makt och människovärde. Tog tid att läsa, boken innehåller många olika människoöden.

Helena Reinedahl

2015-05-06

Det här är, trots sitt omfång, omtag och oändligt vindliga sidoberättelser, en läsvärd och stark bok, trots som sagt att den tar sin lilla tid att läsa. I en modern tid hade boken med all sannolikhet bantats ner till en tredjedel, och de parallella historierna slopats. Men satt i sin kontext, och som ett väldigt starkt tidsdokument från 40-talets Tyskland så ger boken upplevelser och minnen som stannar kvar.

Mikael Goldring

2015-02-18

Lite lång men rakt igenom spännande. Hans Fallada bjuder på fantastiska personporträtt.

Björn Öijer

2014-09-15

Hur skulle du ha gjort för att behålla din värdighet om du levat under den nazistiska diktaturen med medlöpare och angivare som närmsta grannar och en fruktad säkerhetspolis som skräckregimens främsta vakthund i kvarter efter kvarter? Frågan inställer sig under den kallsvettiga läsningen av Hans Falladas realistiska vardagsskildring från 1940-talets Berlin.
Boken är på närmare 700 sidor men skrevs i rasande tempo på tre, fyra veckor efter krigsslutet av Hans Fallada, som upplevt Berlin inifrån under hela den nazistiska mardrömmen. Originalets titel är Jeder stirbt für sich allein, vilket säger allt om berättelsens mörker. I döden är vi alla ensamma, och något annat öde väntar varken bokens personer eller dess läsare.
Vem identifierade du dig med av hyresgästerna på Jablonskistrasse 55? Frågan gick runt i den bokcirkel jag har nöjet att delta i. Och det här är intressant. För hos Fallada saknas alla stereotypa hjältar. Han gör det inte lätt för oss. Han skriver osentimentalt om människors fel och brister, deras rädsla och oförmåga.
Vem vill känna igen sig i huvudpersonen Otto Quangel, denne tväre och folkilskne förman som sätter lojaliteten mot jobbet över allt annat trots att hans möbelfabrik tvingats ställa om produktionen till kistor? Eller hans trofasta och timida hustru Anna som bara höjer rösten i protest, när makarna nås av sonens dödsbud från det i övrigt så framgångsrika tyska fälttåget i Frankrike? Eller den tilltänkta svärdottern som ingår i en hemlig kommunistcell, där kraven på disciplin och underkastelse är som ett eko av lydnadskraven i SS och SA?
Kanske då hellre det pensionerade kammarrättsrådet som tiger still i sin låsta bostad och upplåter ett rum åt en judisk änka mot att hon aldrig lämnar rummet? Eller varför inte Gestapokommissarien Escherich som är i kläm mellan något slags yrkesheder i jakten på dem som utövar civilt motstånd och kraven från en hänsynslös nazistdespot till överordnad?
Självmord är också en möjlighet som flera människor i boken drivs till för att behålla sin värdighet i en omänsklig tid.
Det finns sympatiska drag hos de flesta karaktärerna i Ensam i Berlin. Otto och Anna Quangel är det strävsamma paret som protesterar genom att i trapphus och receptioner lägga ut brevkort med handskrivna uppmaningar till motstånd mot landets ledning. Vi inser att deras öde är beseglat i och med första kortet. Det ska ta ett par år, innan det avgörande misstaget görs och fällan slår igen och startar en tortyrens och dödens kedjereaktion.
Jag kommer så länge jag lever att bära de här människorna i mitt hjärta. De har verkliga förebilder och Hans Fallada är en författare stor nog att göra dem rättvisa.

Maria Klamas

2014-05-31

Låt oss inte glömma.... det som skedde då, detta antidemokratiska, rasistiska, nazistiska och fruktansvärda dåd... Att läsa denna bok, baserad på verkliga händelser, speglandes en tid där alla sågs på med misstänksamhet, där angivelser och hot var vardagsmat... Så fantastiskt när jag inser att författaren skrev denna bok redan på 40-talet... Den handlar om motstånd, om kraft att förändra om vilja att förändra och stå emot en kraft som vill förgöra en kraft som ser sig som förmer... Att i det lilla, att som ensam person göra någonting som kan skapa skillnad, att våga utsätta sig för risken... att våga stå emot.. att inte låta sig förminskas till ett redskap för övermakten! Detta fascinerar mig stort!
Dock är vissa passager lite väl långdragna och blir därför sega... boken kunde kortats ner, alla sidohistorier var inte lika intressanta för mig... även om jag förstår och inser storheten i att skildra hela kontexten!
Denna bok känns tyvärr alltför aktuell, med valet till Eu-parlamentet där SD gick framåt... Låt oss inte vara tysta, låt oss inte misstro vår förmåga att vi kan skapa förändring, allt, stort och smått skapar förändring, skapar motstånd. Var inte tyst! Stå upp för demokrati och jämställdhet - och alla människors lika värde!

Maya Kamali

2014-05-14

En av de bästa böckerna jag någonsin läst.

Sofia Johnsson

2014-04-01

Ett mästerverk!

Erika Lindblom

2014-03-20

Enormt gripande, enormt fascinerande. En bok som verkligen har berikat mig, ty jag har tidigare gjort misstaget att dra alla tyskar över en kam. En fantastisk bok om den tyska motståndet som alla borde läsa.

Per-Anders Tornås

2014-02-19

En spännande bok om människors svårigheter i Tyskland under Andra Världskriget. En klassiker!

Nils Thor

2014-02-08

En mycket stark och gripande skildring av två människors motsånd mot nazismen i Tyskland under kriget.

Gorazde Slimovic

2014-01-21

Efter en ganska seg inledning (200 sid) så utvecklas den till något fantastiskt. Sällan har jag uppskattat demokratin och åsiktsfriheten i Sverige så mycket som när jag läst denna. En gåva till livet.

Kenneth Olausson

2014-01-10

Min uppfattning är att den litterärt kanske inte är ett mästerverk. Det märks här och där att den 600-sidiga romanen skrevs färdig på ett par veckor. Men skildringen av ett land och ett tillstånd där inte ens tankarna är fria och där de högljudda intelligensbefriade brun- och svartklädda männen, som inte kan annat än skrika sig hesa, innerst inne själv har ett av rädsla darrande hjärta är mästerlig. I fascisternas rike stinker luften alla andas av svek, intolerans och ren och skär dumhet. Endast de starka och modiga kan stå emot. Man lyckades till slut ta livet av det gamla paret. Men andra fortsatte.

Anders H

2013-11-06

En mycket fängslande bok om livsöden i 2:a världskrigets Berlin. Mycket bra skriven och översatt, vilket gör att det är lätt att hitta en rytm i läsandet.
Rekommenderas starkt!

Susanne Rydvald

2013-04-27

Suverän klassiker i det elaka Tredje Rikets Berlin som påminner många gånger om Charles Dickens böcker

Lena L

2013-03-03

En historia om mod, uselhet och råhet...en av de bästa böcker som jag läst...

Christer Fasth

2013-02-24

Jag kan inte minnas att jag läst en bok som så levande beskriver mod och heder. Samtidigt skildras mänsklig uselhet så att det kryper i kroppen. Trots att man förstår hur det "kommer att gå" så är boken mycket spännande. Om du bara ska läsa en bok i år - välj denna! Betygssättningen är svår. Jag behöver 10 stjärnor"

Thomas Bjurbäck

2013-02-21

En av de bästa böckerna jag läst. Läs den!

Maria Eriksson

2013-02-11

En bladvändare även om slutet inte är svårt att gissa.
Intressant för den som funderar över varför det tyska motståndet mot nazismen inte var större.

Raija Kouakou

2013-01-20

Kan man ge betyg 6? Den här fantastiska boken, originalversionen av "Ensam i Berlin" är nog den bästa boken om andra världskriget som jag har läst. En gripande och realistisk skildring av dem "vanliga" tyskarna i en tid av förtryck och rädsla, en tid som Fallada själv har upplevt, som en "oönskat" författare.
Ett mästerverk, tycker jag!

Lisa Abramowicz

2010-12-26

EN fantastiskt välskriven och realistisk roman om några Berlinare, vanliga tyskar, som försöker opponera sig mot nazistregimen.