En midsommarnattsdröm

Dahl, Arne

| 2003

"...Arne Dahl är den klart mest underhållande av alla svenska kriminalförfattare. Han är inte bara en suverän intrigmakare, han har dessutom en i genren sällsynt humor av det slag som inte utesluter seriös samhällskritik, satiriskt turnerad." Nils Schwarts, Expressen Det är under en enda het, laddad midsommarvecka som Arne Dahls sjätte fristående kriminalroman i sviten om A-gruppen utspelar sig. En gästarbetande polsk sjuksköterska yxmördas, en tv-chef skjuts ihjäl efter premiären på en dokusåpa, ett tilltänkt "hedersmord" tar en oväntad vändning. Och till slut blir allt väldigt personligt. En midsommarnattsdröm förenar det bästa av det vi har lärt oss att förknippa med Dahl: stilens tryck, karaktärernas liv, intrigens överraskningar, samhällskritikens kraft och humorns beska svärta - den här gången med en tillsats av lätt magisk midsommarerotik.

Elisabeth Svensson

2022-01-24

Vet inte vad jag tyckte egentligen, men stundtals så tråkig och stundtals så spännande. Var bara tvungen att läsa ut.

2019-07-21

Skickligt, spännande med ett inslag av torr humor. Men det gäller att inte slarvläsa - upptäckte att jag inte riktigt snappat hur/om den skyldige greps... Och en del filosofiska utläggningar kunde nog ha strukits. Men i övrigt briljant!

Ellinor Karlberg

2014-03-31

Gillar Arne Dahls personbeskrivningar

Ingeborg Amnéus

2013-03-27

Distinkt språk, självdistans, ironi och samhällsanalys - härligt! Själva historien är aningen för skruvad även för att vara en deckare, men det är ju midsommar...

Linda Svedberg

2013-01-25

Riktigt bra!

My.loved.books

2012-12-21

En riktigt bra deckare

2012-06-12

När jag började läsa den här boken blev jag för ett ögonblick rädd att jag fått för stor dos av Arne Dahl och A-gruppen, för det kändes inte alls speciellt bra. Den ena karaktären efter den andra radades upp och inte fick jag veta vilka de var heller. I ett helt kapitel beskrevs människor bara med epitet, som "vit man", "vit kvinna", "svart kvinna". Det var oerhört förvirrande.

annika åberg

2012-05-13

Mkt bra bok som jag hade svårt att lägga ifrån mig

Ännu en väldigt bra bok av Arne Dahl. Den här gången kändes det dock som att författaren villade bort sig i sitt "fina, häftiga" språk och försökte skriva så pretentiöst i början av många kapitel att det var nästintill jobbigt ibland. Berättelsen tog god tid på sig att kicka igång på allvar men när den väl gjorde det var det riktigt spännande. Många karaktärer förblir dock högst ointressanta och det är tråkigt när underlaget finns där.. Gillar ändå a-gruppen och planerar att läsa ut alla böcker.

Mia Dahlstrand

2010-07-20

2010-07-20 Den 6e delen i serien om A-gruppen. Handlar om den mänskliga naturen, vilket gör den lite extra läskigt, tycker jag. Allt ställs på sin spets.

Lilian Boquist

2009-12-05

Tyvärr lite seg - inte så bra som andra böcker trots att Torsten Wahlund läser.

Henrik R.

2009-11-01

En allmän kommentar om Arne Dahls bokserie om A-gruppen: Det påstås att dessa böcker är helt fristående och inte behövs läsas i ordning MEN flera böcker innehåller spoilers för tidigare böcker. T.ex. så pajjas "De största vatten" rätt rejält av denna - så ett tips är att läsa dom i rätt ordning. Jag har läst två böcker ur ordning men började sedan om från början.

Ang. just "En midsommarnattsdröm"; jag diggar verkligen Arne Dahls bokserie om A-gruppen, mina enda invändningar är möjligen att historierna är aningen fantastiska och sammanträffandena lite väl många. Å andra sidan är det kanske just det lite väl orealistiska som gör dom så spännande... jag vet inte. Denna bok slutar i något av ett antiklimax, det känns som om författaren rundar av historien lite väl snabbt, med för många lösa ändar vad gäller kriminalbiten av boken. Å andra sidan tycker jag att denna bok (av de jag läst) är den som drivits minst av just kriminalhistorien och istället mycket handlar om karaktärerna - ett par nya presenteras dessutom. Jag tycker det är den svagaste bok i serien så långt MEN den är ändå BRA.