En liten hattaffär på hörnet

När Ellie Matthews mamma dör står hon plötsligt som ensam ansvarig för hennes gamla hattaffär i hjärtat av Dublin. Men förändringens vindar blåser över Irland och hattbranschen är onekligen ett osäkert kort - vem köper egentligen en hatt i dag? Dessutom vill ett företagskonglomerat riva alla butikerna på gatan för att bygga en stor galleria, och Ellie måste bestämma sig: Ska hon följa i sin mors fotspår eller ska hon acceptera det generösa erbjudandet och sälja? Trots att den stilige advokaten Neil Harrington avråder henne bestämmer hon sig slutligen för att våga ta språnget och behålla affären, och intresset visar sig vara oväntat stort för hennes unika design. Brätten och band, fjädrar och flor blir snart viktiga ingredienser i hennes nya tillvaro och kundregistret växer snabbt. Mängder av kvinnor visar sig vara på jakt efter den perfekta hatten för bröllop, modevisningar och fester....

Monia Kristiansson

2021-06-22

Mysig

Kim M. Kimselius

2019-03-16

Trots att boken var förutsägbar tyckte jag om den. Jag fick följa många olika karaktärer, som alla vävdes samman med Ellie och hennes hattaffär. En bok att läsa för att må bra. Blev dessutom sugen på en ny hatt. Jag älskar hattar. Rekommenderar boken till dig för en stund skön avkoppling.

Agnes

2019-02-11

En underbart söt bok som absolut är lite förutsägbar men vad gör det! Jag tyckte om att historien bygger på ganska så många karaktärer och de olika karaktärerna hamnar i fokus i de olika kapitelna. Valde att lyssna på denna bok och kan varmt rekommendera det. Feel Good!

Eva Pettersson

2016-10-20

Mysig och varm bok!

Anchi L

2013-08-23

Trååååååååååååååkig och förutsägbar. En god vän som älskade den rekomenderade den och sa, du kommer inte ångra dig. Jo det gjorde jag :(

Anchi L

2013-08-23

Tina Håkansson

2013-08-06

Väldigt mysig bok. Kul med modist-tema, det gillade jag!

2013-01-13

Förutsägbar? Ja, det vill jag påstå men den är inte mindre gullig för det. Ibland vill man ha en bok som bara sprider lite glädje. Gillar även böcker som handlar om något speciellt, till exempel hattmakning, så man får en inblick i hur det funkar.

cecilia westman

2012-11-18

Jag ska läsa färdigt den, men den är tråååååkig.......gäsp....

eva arkelid

2012-09-12

Lite för snäll för min smak

Jenny Brave

2012-08-15

Ytlig och intetsägande. En historia som kunnat vara så mycket mer. Platta och tunna personskildringar.

Barbro Unger

2012-08-02

En härlig - feel good - roman som man blir gös av

Camilla Antonsson

2012-07-04

En supermysig lättsam och lättläst bok som jag föll för pladask! En dag i solstolen och den var slut!

Misan Lindqvist

2012-05-28

"You've got mail" i bokform! Myspysläsning i hängmattan!

Amelie Adrielsson

2012-03-29

Så besviken! Tyckte det lät som en gullig historia och det kunde ha blivit intressant med hattarna men tyvärr var boken platt, ointressant med torftiga karaktärer.
Det fanns inget riktigt djup och sannolikheten att t. ex. du efter att ha startat en kampanj för att bevara ungdomsgårdarna blir belönad med att bli borgmästare är knappast hög, eller att det knackar på dörren och där står en snubbe och lånar en propp av dig, nästa gång ni ses kallar han dig för sin flickvän???
Alltså, den saknade verklighetsförankring.

Carina Svensson

2012-02-24

Söt historia, men handlingen och karaktärerna grep aldrig riktigt tag i mig. Under läsandet kom jag dessutom på mig flera gånger med att längta efter att få börja läsa andra böcker. Retade mig även ibland på formuleringar i boken.

Sara Sandquist

2011-11-06

Jättesöt och gullig historia. Jag tyckte verkligen om de berättelserna som fanns i. Däremot var dialogerna ganska platta. Jag skulle vilja läsa den på engelska för att se om det är översättningen som faller.

Sara Sandquist

2011-11-06

Jenny Wikander

2011-10-27

Som en varm go filt. Tyckte att den var riktigt mysig.

Emy Geijer

2011-08-31

Jag kan förstå alla er som hatar eller åtminstone skyr chicklitt som det numera så populärt kallas.. men det jag inte förstår är varför läsa det man inte vill:) Läs det som ger en annan upplevelse än din vardag - det är mitt motto - och jag får erkänna att jag sällan upplever sådana härligt förutsägbara, trygga och mysiga livsöden som jag får av att läsa bla. En liten hattaffär på hörnet.

Men är du ute efter att tänka djupa tankar eller få en litterärupplevelse bortom det ordinära - nej, men läs då inte denna roman. Ta upp en av klassikerna - eller varför inte en roman av de svenska arbetarförfattarna.

Jag för min del får nog av elände, tråkiga monologer, mord och olyckliga barn ibland och då slår inte denna bok fel.

Martina G

2011-08-04

Massakern på Utöya påverkade mig kraftigt och jag kände plötsligt för att lämna det norska deckarträsket som jag befunnit mig i under större delen av sommaren. För ovanlighetens skull föll valet på en så kallad "feel good-roman", inte alltför ratad av kritikerna och på många håll beskriven som mysig och trivsam.

Ellies mamma går bort och lämnar efter sig en hattaffär med ett av Dublins bästa lägen, istället för att sälja affären till ett bra pris bestämmer hon sig för att lämna sin anställning för att ägna sig helhjärtat åt jobbet som modist. Vid sidan av huvudkaraktären möter vi även flera andra personer som har en gemensam nämnare - de köper alla en hatt av Ellie. Precis som förväntat i genren ingår naturligtvis en eller ett par romanser...

Att ingen större fördjupning sker i de många bikaraktärernas liv är förståeligt, men att inte ens huvudpersonen ges sådant utrymme ser jag som en stor brist när det rör sig om denna genre. Varken framgångar eller motgångar tycks ge några djupare avtryck i huvudpersonens känsloliv och historien som sådan är minst sagt förutsägbar. Det enda som jag egentligen gillar med romanen är att den inspirerar till att bära hatt, något som dock inte är alltför vedertaget och praktiskt i de flesta sociala sammanhang som småbarnsmödrar befinner sig i. Möjligen infann sig en viss mysfaktor, men någon mersmak för varken författaren eller genren dök inte upp.

Elisabeth Karlberg

2011-08-03

En utmä'rkt semesterbok som fick mig att tänka på "You've got mail"

annie åsbrink

2011-07-18

Söt, charmig och lättläst. Men inte så mycket mer än så faktiskt.

Å

Åse Johansson

2011-06-24

En feelgood-bok som jag sträckläste på en dag

2011-06-04

Tyckte att den var så trevlig inledningsvis, men sen staplades klyschorna på varandra till en sötsliskig smet. (Har kommenterat denna bok tidigare, men kommentaren var borta?)

Ulla Englund

2011-06-04

Varför låndade jag denna bok? Förutsägbar historia, stereotypa personskildrigar. Varför läste jag ut den? Den påminde mig om ett Dublin-besök för några år sedan, men den anledningen räcker inte långt.

marita bornefalk

2011-06-03

Varm och ömsint bok som på ett finurligt sätt låter dig möta vardagliga karäktärer som har en gemensam nämnare i bokens huvudperson.

Sofie Petersson

2011-05-29

Klyschig och färglös. Dock blev jag sugen på att äga en hatt, den biten lyckades författarinnan med.

Bissous .

2011-04-22

Jag brukar sällan sluta läsa böcker efter 30 sidor, men det är dennas öde. Efter att ha läst baksidan vet jag hur det kommer sluta. Språket är torftigt och karaktärerna ointressanta. Nej tack.

Söt liten bok utan mord o dyl!Fastnade antagligen så för denna bok eftersom gamla damer i släkten haft hattaffär och gardinaffär.

Anna-Karin L

2011-01-14

En liten söt sak, som nästan fick en att bli sugen på att ha hattaffär, men samtidgt var den lite för enkel och förutsägbar.

Angelica Persson

2011-01-04

Gullig och lättläst men handlingen känns för tillrättalagd, språket är i enklaste laget och karaktärerna saknar djup och liknar varandra.

Gitte Jönsson

2010-12-30

Småmysig, inget jag minns om ett år men ganska trevlig.

Petra Hansson

2010-11-22

En mysig bok att drömma sig bort med.

Charmig,mysig och rar liten berättelse

Maria Nordström

2010-10-09

Charmig. Varför har jag inte hattaffär?

Små mysig, men inte bra skriven.

Nette S

2010-02-23

Trodde att denna bok skulle vara bättre men ser den bara som en obetydlig parentes. Ibland ologisk handling och ganska förutsägbar. Kommer att ställa den här boken i vår "bibliotekshylla" på jobbet. Kanske någon annan tycker om den? Skönt att den är utläst nu.

2010-02-14

Jag njöt av att läsa den här romanen. För att det var så mysigt att bo i Dublin, vara ung, vacker, konstnärlig och framgångsrik. De flesta personerna var mycket snälla och vänliga. Visst fanns det bekymmer, men inte oöverkomliga. Den litterära stilen är mycket lik Maeve Binchys i hennes bästa dagar. Betyg 4 i klassen "Måbra och dröm Dig bort".

Anette B

2010-02-05

En småmysig bok som tyvärr inte fastnar. Allt för förutsägbar och med mycket upprepningar.

Maria Klamas

2010-01-15

Boken är just gullig, en traditionell kärlekshistoria invävd i hattmakarens hantverk o strävanden.... Några parallella historier som jag tycker inte riktigt fick sitt slut eller sin sammankoppling till det stora hela utan lämnades därhän... sånt har jag lite svårt för.... i övrigt, ja en gullig bok, trivsam på alla sätt!

Anna Handin

2010-01-04

Underbar!

Danielle Schill

2009-12-14

En väldigt mysig bok

Inger Dahlin

2009-11-09

Den var bara så mysig och gullig.

Sara Kvistblom

2009-10-29

Tråkig och tjatig i sina beskrivningar av personerna!!! Jag var väldigt besviken och irriterad medan jag läste.

Elisabeth E

2009-10-20

Efter de första sidorna i boken hade jag inte särskilt höga förväntningar på den utan trodde att det här bara skulle vara någon som försöker vara en ny Marian Keyes. Boken blev bättre desto mer man läste och man sveptes med bland alla dessa hattar och band :)

Conlon-McKenna är visserligen inte en ny Marian Keyes än men hon är inte särskilt långt därifrån. En feelgood-bok när man har mycket plugg och liknande och bara vill ha något njutbart att läsa.

Anneli Jansson

2009-10-14

En gullig liten fin berättelse. Som ger mig inspiration att göra hattar...

Lillemor Carlsson

2009-10-11

Betyget 5 räcker inte, skulle ha haft en 10:a minst!!!!!!!!! Har njutit från första till sista sidan.
Passerar du som läsare en hattaffär efter att ha läste den här boken, gå in! Det kommer jag att göra!!!!!!!

Mrs Gedal

2009-10-11

Extremt förutsägbar, lättuggad, bjuder inget motstånd, halvdant språk men söt och snäll.

Johanna Galenpanna

2009-10-02

En typ av "chick-litt"-bok; lättsmält, inte särskilt djuplodande men ändå lite underhållande. Ungefär som en romantisk komedi utan komiken. (Vad kallar man en sådan?)

Storyn var tunn och ytlig (som i motsats till djup) och man visste hela tiden hur historien skulle utveckla sig, vilket jag personligen tycker är lite trist. Inga större överraskningar alltså.

Något som störde mig var det simpla språket och brist på substans i beskrivningar. Första meningen lovade mycket men sedan föll det helt platt. Högst irriterande.

En annan grej som jag fann irriterande var vissa scener där man liksom förväntades haka på huvudpersonens plötsliga känslosvall för en bifigur, vilket blev väldigt märkligt då det inte alls var upplagt för något sådant. Eller ja, man visste var författaren ville men men det passade helt enkelt inte in. Istället för att utveckla storyn så blev det istället konstiga infall som visserligen inte var förvånande men som störde läsupplevelsen.
Vidare var det några bifigurer man fick följa under en dag eller två, och ofelbart slutade deras dag i ett lyckligt slut - allt tack vare hatten de hade köpt hos huvudpersonen. Mjäkigt.

Boken får inte mer än en etta av mig. För lite substans och för mycket trams. En menlös bok som definitivt inte fastnar.

Chick-littgenren börjar gå mig på nerverna med sina lättsamma och simpla dussinböcker som man vet slutet på bara av att läsa baksidan.
Det är som en vattnig och smaklös måltid.