En levande själ

Jersild, P C

| 1987

"Jag är en naken hjärna som vilar i ett akvarium. Ena ögat har de låtit mig behålla. Det sitter som ett litet målat ägg på sin stängel framför själva hjärnan. De har tagit bort allt som jag inte behöver: kroppen, halsen, ansiktet, själva kraniet, ögonmusklerna. Men ett öga har jag fått behålla. Jag ser bra - men bara rakt fram. Av någon anledning har de också lämnat ytteröronen kvar. De slokar sorgset på var sin nsida om de grågula, veckiga hjärnhalvorna...Sammanfattningsvis ser jag ut som en trådig havsmanet med ett uppspärrat emaljöga i fören."Det är Ypsilon, huvudpersonen i PC Jersilds roman, som beskriver sig själv på detta sätt.En levande själ kom för första gången ut 1980 och är en av P C Jersilds absolut starkaste romaner - en modern klassiker helt enkelt!

💚💜WoW såå Udda bok men ack så välskriven & Finurlig .
Man får följa den nakna hjärnan dag för dag & allt runt omkring den.
Trotts att den var sååå UDDA så får den en stark 3a
+💜💚💜 av 5st💜💚

Sara Gren

2016-09-26

Fascinerande historia! Allvarlig och samtidigt ofta humoristiskt berättad. Satirisk dystopi. Trist när boken plötsligt var slut.

Sanna Carlborg

2014-09-20

Inte scifi, utan dystopisk filosofi. Jag är inte säker på om jag helt lyckas ta till mig boken. Men jag tycker om blandningen av urartad verklighet, komik och tragedi.

Malin Frank

2012-06-04

en väldigt, väldigt, väldigt udda bok men ack så fantastisk.

Anne M

2011-08-19

Jersild är en av mina favoritförfattare. Den här sträckläste jag. En fascinerande historia med hjärnan ypsilon i huvudrollen. Uppskattar Jersilds humor.

2010-11-09

Helt fantastisk bok. Väldigt obehaglig och extremt händelserik för att utspela sig i ett akvarium. Ville inte lägga den ifrån mig.

Sofia Åkerberg

2010-05-19

Många stora tänkare har gett sig på frågan om huruvida människan har en själ och om hon har en, var den i så fall sitter. P.C. Jersilds inlägg i debatten är En levande själ. Huvudpersonen, om man nu kan säga så, är hjärnan Ypsilon som bor i ett laboratorieakvarium. Här deltar han i experiment som varken han eller läsarna inledningsvis blir riktigt på det klara med vad de är till för.

Han och han, förresten, som en del i Ypsilons omvandling från fysisk person till enbart hjärna, öga och ytteröron har forskarna raderat alla minnen från det tidigare livet, varför vi aldrig kan vara riktigt säkra på om Ypsilon ”från början” var en man eller kvinna. Kanske på grund av författarens eget kön, kanske på grund av att jag är heternormativt styrd av Ypsilons dragning till den söta labbassistenten Emma, ser jag i alla fall Ypsilon som en man.

Jag läste den här boken för första gången någon gång i gymnasiet och minns att jag tyckte den var helt fantastisk. Den känslan vill väl inte riktigt infinna sig vid omläsningen men boken har klara kvaliteter. Språket är rakt och enkelt, utan krusiduller. Vill man, kan man utan problem läsa En levande själ som en underhållande berättelse om en hjärnas tankeliv.

Men det finns också i just detta tankeliv möjlighet att gräva djupare, exempelvis tycker jag att boken är en bra beskrivning av hur människor (för jag ser nog Ypsilon som människa trots att han saknar vissa vitala delar) till varje pris upprättar relationer till andra omkring dem, må sedan så vara att dessa andra kan vara en hand eller en annan hjärna.

Bengt Månsson

2010-03-26

Kan eh hjärna med sinneorgan hållas vid liv utanför kroppen och följer i så fall "själen" med? Det tycks så i den här boken men vill vi verkligen pröva?

2010-01-14

Jersild beskrev boken som "en skröna i laboratoriemiljö". Jag tyckte att den var skrämmande och mycket tankeväckande.

Vinstintressen styr det mesta, även vården. Det blir väldigt tydligt här (precis som i Babels hus). Men människan då? Medmänsklighet? Och när slutar man vara människa?

Nina Nykvist

2009-07-12

Länge sedan jag läste den men bara omslaget får mig att darra av skräck och förtjusning. En riktigt läskig bok. Om den håller idag vet jag inte, men då var den en höjdare som jag aldrig kunnat glömma om jag så ville...