En dag

Nicholls, David

| 1905

EXTRA! INTERVJU med DAVID NICHOLLS - Storyn bakom boken. Året är 1988, dagen 15 juli. Emma och Dexter tillbringar en natt tillsammans efter examen på universitet. I morgon måste de skiljas. Så var kommer de att vara den här dagen om ett år? Året därefter? Och alla år som kommer? Två personer. Tjugo år. En dag. "Jag kan föreställa mig dig som fyrtioåring", sa hon, med skadeglädje i rösten. "Jag kan se det framför mig nu, faktiskt".Han log utan att öppna ögonen. Jaha får jag höra då. Vi får följa Dexter och Emma under tjugo års tid, på ett ovanligt sätt: berättelsen gör nedslag i deras tillvaro under just en dag varje år. Dexter är en stilig charmör med en programledarkarriär på gång, men riskerar att trasa sönder sina chanser. Intellektuella, smarta Emma har författarambitioner men tenderar att misslyckas med det mesta. De älskar varandras sinne för humor, och kanske har de i...

Larissa Holterman

2022-01-11

Elin Björnsson

2020-08-13

En bra och vacker berättelse.

Sara Ekdahl

2020-03-22

Erika E

2019-07-07

Sara Höglund

2019-04-22

2019-03-24

En dag” är en bok jag har hört mycket bra om! Därför hade jag ganska höga förväntningar på boken. Men jag känner mig lite besviken när boken är slut. Hade svårt att komma in i handlingen, för mig kändes den lite rörig. En helt ok kärlekshistoria, men jag gillade den sådär. Boken är välskriven, man kan känna deras känslor. Men det är lite för mycket runt om, tar lite för lång tid. Passar nog bättre för läsning en varm sommardag på stranden istället för på en vintersemester.

Sabina Johnsson

2019-01-26

Jag brukar inte läsa så mycket romantiska romaner men den blev jag verkligen helg tagen av denna. Jag gillade verkligen att man fick följa dom genom alla åren. Se hur de ändrade sig både i sitt egna tänkande och personlighet.

Hanna Melin

2019-01-10

Bra. Nästan ingen handling. Lång. Men aldrig långtråkig. Dex och Em, Em och Dex. Slutet är bäst.

Håkan Bang Rapp

2018-12-28

En av de bästa böckerna jag läst. Otroligt skickligt skriven och sammansatt. Läste den en gång till bara för att upptäcka att jag blev lika rörd och berörd andra gången också.

Bianca Kallai

2018-12-04

Sara AK

2018-05-03

Det tog ett tag för mig att komma in i boken då jag tyckte den var seg. Men sen blev det bättre. Dock inget jag kommer rekommendera eller läsa igen

Tilde Johnsson

2018-02-27

Jag hade sett mina vänner läsa den och blev lite intresserad så när jag såg den i hyllan på Myrorna slog jag till. Jag började läsa den samma kväll men upptäckte snabbt hur trög och tråkig den är. Karaktärerna är tråkiga, handlingen är utdragen och hela boken känns bara eländig. Att den har fått så bra kritik är fortfarande något jag inte riktigt förstår. Dock tror jag att den skulle uppskattas av någon med lite mer livserfarenhet än vad jag har då jag läste den när jag var 15.

Jag tyckte att bokens dialoger var ytliga och att intrigen var förutsägbar. En underhållningsroman, ja, men den engagerar inte.

2017-09-16

Den här boken var på allas läppar (bloggar) för några år sedan, men jag tyckte inte att det lät som en bok för mig. Däremot såg jag filmen då när den kom och blev egentligen än mer övertygad om att boken inte skulle passa mig. Men när den plötsligt dök upp på bokrean 2013 så kunde jag inte längre stå emot. Nu, 4,5 år senare så är den äntligen läst. Och ja, jag hade rätt. Läs mer på min blogg

Anneli Eriksson

2017-09-04

Underbar bok!!! Så intressant upplägg på boken och jag knöt an till båda huvudpersonerna direkt. Den första boken jag riktigt grät till.....vågade efter flera år se filmen...visste inte om jag skulle klara av om skådespelarna inte skulle stämma överens med min bild .....men det gjorde dem....PÅ pricken!!!

Jenny Olsson

2017-06-19

Therese Dahlberg

2017-02-12

2016-12-10

En av dessa hajpade feelgood böcker som jag brukar tycka är rent trams men den här skiljer sig åt från mängden. Riktigt ok skriven med både värme och känsla.

2016-12-06

Betagande berättelse om relationer, utveckling och livet. Blir förvånad över att en del klassar denna bok som feelgood då det för mig kändes som så mycket mer och större. Och mer allvarstyngd. Gillar upplägget, för mig försvann dock överraskningselementet då jag redan sett filmen. Hade lika stor behållning av boken ändå.

Matilda Norberg

2016-06-18

Blev både irriterad och fångad av boken. Långsam i början, på väg att sluta läsa av klichéer, men gillade konceptet och den utvecklades och blev intressant efter ett tag. Slutet är jag också velig om, å ena sidan gillar jag inte den dramatiska vändningen som återkommer i så många böcker av den här karaktären... Å andra sidan görs det på ett snyggt och ärligt sätt, där läsaren får följa med några år till. Med perioder av betyg 2 och perioder med en fyra så får det bli ett medel på tre.

Jonna

2015-08-07

Tyckte första delen av boken var riktigt seg och jag förstod inte alls varför folk har pratat så mycket om denna bok. Den tog sig mot slutet och jag kände igen mig väldigt mycket i Emma som person vilket alltid ger ett + till en bok.

Jesper Svensson

2015-03-22

Han skriver bra om relationer. Intresseväckande. Bra språk.

Ann W

2014-12-18

En av de mest deprimerande böcker jag någonsin läst. Inte "feelgood" på en enda sida!

Erica Lirsjö

2014-08-01

Kalla Fötter-mannen briljerar, och som vanligt var boken bättre än filmen även om filmen är riktigt bra (och castingen klockren).

Teresia Kjellgren

2014-02-27

Jag gillade verkligen boken. Var tvungen att läsa å läsa å läsa för att se hur det skulle gå för de. Men vilket slut sen....

Elli H

2014-02-09

Helt okej. Handlingen var seg och ganska hoppig

Anna Engström

2014-01-28

Mikaela86

2013-11-30

Jag tyckte boken var väldigt utdragen, tunn och ganska tråkig. Kärlekshistorien i sig var inte särskilt intressant. Inget jag skulle rekommendera vidare.

Ursula Stålhandske

2013-11-24

En härlig bok med ett språk som lockar till leenden. Vardagen blev lättare att leva tillsammans med denna bok, trivsamt sällskap och underhållning. Det är inget dåligt betyg! Uppläsaren Anders Ekborg bidrog med råge till trivseln.

Anna Collin

2013-10-01

Fantastisk bok som jag tog mig igenom med vissa besvär. Stundvis var den ganska seg. Men den var väl värd det. Jag tror få böcker har lämnat mig med ett så bestående intryck som denna. David Nicholls kan sitt hantverk. Boken rör verkligen upp känslor ur hela registret.

Moody Blue

2013-07-24

Jag förstår inte alls vad folk ser/sett i den här boken. Den är plågsamt utdragen och långsam, fylld med onödigt nonsens man efter de första 60 sidorna bara skummar sig igenom. Karaktärerna är enformiga och deras kärlekshistoria utkletad som för lite smör på för mycket bröd. Boken är "bara" 367 sidor lång och ändå fann jag mig själv efter sisådär 100 sidor undrandes hur länge den här utdragna historien egentligen skulle pågå. Det enda som drev mig till att faktiskt läsa klart boken var min envishet att aldrig påbörja en bok och inte läsa till sista sidan. jag skulle inte rekommendera den här boken.

Anna Lindström

2013-07-24

Råkade se filmen innan jag läste boken vilket var lite klantigt. ;) Helt okej men inte heller denna feelgood-bok är något jag fastnar för.

Louise Ö

2013-06-30

Åhhhhh!!! Den här boken är såå bra!!!!! En favorit, verkligen! Och den jag alltid rekommenderar när någon frågar efter en bra bok. Förstår verkligen att den har blivit en succé.

Maria Linder

2013-06-06

Mycket lättläst och bra berättad.
Gillar David Nicholls mer än Nick Hornby och han har mer djup än Helen Fielding och Marian Keyes.
Boken blir en 4:a mycket pga sättet att berätta på som gör storyn spännande och boken till en bladvändare.
Jag hade sett filmen innan, så boken innehöll inte många överraskningar. Ändå förgyllde den min förkylning markant och passar bra att sträckläsa i solen eller under bussresan...

Jelena Vasiljev

2013-05-09

En underbar bok som fick mig att gå runt i huset som en tok!

Lena eck

2013-04-27

Underbar bok man inte kan lägga ifrån sig, kärlek och en underbar från första sidorna.. underbar bok!!

Maria Jönsson

2013-04-21

Stundtals fantastisk, stundtals mindre bra. Sammantaget en trea.

Louise Olsson

2013-03-30

Underbar bok! Grät som attan!

Helena R

2013-02-13

Upplägget var intressant men jag tyckte att alla karaktärer kändes som karikatyrer. Det var ingen jag gillade, birollerna inkluderat. Men det unika upplägget med en dag i 20 århöjer betyget. Anders Ekborgs uppläsning var OK, en del uttal och tonlägen irriterade mig.

Josefin Kylli

2013-02-07

The best Boork I've Evert read!

Sanna S

2013-01-23

Jag började läsa en gång, jag började en andra gång, vad glad jag är att jag gav En dag en tredje chans. En bok i min smak, med lite trög början.

Karin Larsson

2013-01-16

Fin historia

2013-01-14

Inte alls lika bra som jag hade förväntat mig men ändå läsvärd. Gillar upplägget men det tog ett tag innan jag kom in i handlingen ordentligt. Ganska typisk 3:a.

Thomas Karlsen

2012-12-18

Svag trea. Intressant upplägg och gulligt romantiskt, men den fängslar inte riktigt. Dexter är FÖR eländig och ärligt talat blir det väldigt långa transportsträckor mellan varven. Vändningen mot slutet känns helt fel. Har du ingen annan bok i närheten kan denna duga som tidsfördriv ett tag men har du annat att välja på så kan du nog välja bort denna.

Lite halvtråkig, vardaglig. Tröttnade och läste aldrig ut den. Antagligen händer det mer mot slutet av boken som jag aldrig läste (vill inte avslöja något här) Såg sedan filmen istället.

Marcus Lundqvist

2012-10-11

En bok att fastna i och kötta igenom på bara några dagar. LÄS!

LÄS!

Angelica Persson

2012-10-07

Jag hade för höga förväntningar, tyvärr. Boken var bra, en stark trea. Välskriven och jag greps av karaktären. Men ibland blev huvudpersonerna lita väl veliga och även då historien. Det lite annorlunda upplägget och de sista kapitlen höjde boken nästan till en fyra.

Sjukt hög igenkänningsfaktor för födda 65-75, typ.

Anna A

2012-09-18