En av oss sover

Klougart, Josefine

| 2014

En ung kvinna återvänder till föräldrahemmet på den danska landsbygden för att vara nära sin svårt sjuka mor. Bakom sig i Köpenhamn lämnar hon två män: den senaste, som redan är en annans. Och så den hon kallar sin avlidne man, fast han i själva verket är alldeles livs levande ? den stora kärleken, den som aldrig skulle ta slut. I barndomens landskap söker hon ett sätt att försonas med det hon är på väg att mista och med det som redan gått förlorat. En av oss sover är en roman om att för första gången stå inför obegripligheten i att mammor kan dö och kärlek gå över. Det är en berättelse om närhet och avstånd, om innebörden av ett hem, och om att med språket nagla fast upplevelsen av världen. Nominerad till Nordiska rådets litteraturpris 2013. "Så enkelt är det alltså också. Att man kan ligga stilla tillsammans och vara någon annanstans, ensam. Ja, säger min mor, hon har vaknat...

Sandra Åhman

2016-04-04

Mycket fint språk och likt en dikt genom hela boken. Dock föör diffust beskrivande för en bok vilket gjorde att det blev svårt att hänga med storyn.

Christian Rydberg

2015-07-24

Det är stundtals smärtsamt snyggt, en konstant sorgfylld ton, vackra liknelser och formuleringar om att minnas, hitta hem, hitta rätt, om att allt är tillfälligt, "att man hela tiden upptäcker fler människor att sakna". Men tyvärr försvinner berättelsen bakom allt språk.

Johan L

2014-08-14

Hon kommer åt ett lager känslominnen hos mig och hon berör mig på djupet. Skrivet på ett naket och allvarsamt språk. Det är underligt men samtidigt fantastiskt.

Sofia Grundtman

2014-08-14

'Vägarna springer i förväg, de hinner hem före oss.'

Josefine Lind

2014-07-22

Subtil väv av ord som skapar en poetisk väg framåt ur en sorg, som inte ens börjat än. Josefine Klougart har verkligen skapat sitt eget språk och en vindlig bok om vägen ut.

Cecilia Magnusson

2014-07-02

Hade jag kunnat ge minus hade den fått det. Jag gav den iaf en ärlig chans i 80 sidor men sen gav jag upp. Otroligt jobbigt språk

Lotta Lettenström

2014-05-17

Finstämd bok om olycklig kärlek och uppbrott.

Sandra Björn

2014-04-25

jag önskar att jag skrivit den här boken. guldplats i hjärtat

Emma Fägerlind

2014-04-22

Det mest bajsnödiga på länge. Som att författaren har lagt all sin kraft på att skriva fina ord och glömt bort att berätta något med dem. Jag får i alla fall inte ut mycket av det, mer än att det är någon som kanske är ledsen.