En annan gryning

Sten, Camilla

| 2015

Klass A: Biologiska föräldrar samt mor- och farföräldrar svenskfödda. Inga restriktioner. Klass B: Båda biologiska föräldrar svenskfödda. En eller flera biologiska mor- eller farföräldrar utlandsfödda. Restriktioner gällande sjukvård, tandvård. Se förordning (2030:431) om tillgång till välfärd. Klass C: En biologisk förälder svenskfödd. Restriktioner gällande sjukvård, tandvård, universitet, bostad. Se förordning (2030:431) Isa vet hur man ska vara. Man håller huvudet nere. Man håller käften. Man drar ingen uppmärksamhet till sig. Kanske var det annorlunda en gång i tiden, men det spelar ingen roll nu. Isa är Klass B, och hon kan spelreglerna. Om nätterna är sanningen en annan. Om nätterna gör Isa och hennes vänner uppror i det tysta. Genom att hacka partibloggar och sprida flygblad med olaglig antiregeringspropaganda försöker de göra sina röster hörda. Men polisen är dem hack...

2018-04-06

Jag önskar att jag hade gillat boken eftersom jag tycker att ämnet är spännande, intressant och högaktuellt på sitt sätt. Men det faller platt och jag tycker bara jag har läst om ett evinnerligt gnällande/skällande. Karaktärerna intresserar mig knappt och jag får på något sätt inte ihop saker och ting. Det spenderas inte alls många sidor på saker som borde ha mer plats - det känns som att hon velat lyfta de psykologiska aspekterna så mycket att det blir en känslomässig gröt.

Åsa G

2018-03-03

jag brukar gilla den här typen av dystopier, men den här var inte särskilt välskriven och fångade inte mitt intresse. Tröttnade på slutet och skummade bara de sista sidorna.

Johanna Sand

2016-07-04

En högst aktuell bok som är skrämmande. Bra flyt i boken för att vara en debutroman. Den borde ingå i skolundervisningen för att öppna ögonen på ungdomar som funderar på att rösta SD.

Spännande, skrämmande och fängslande!!!

2016-02-27

Betyg: 4,5 av 5.

En annan gryning tycker jag var en mycket, mycket bra bok av den debuterande tjugofyraåriga författaren Camilla Sten.

Boken är en dystopisk framtidsroman som utspelar sig år 2046 i ett Sverige där ett främlingsfientligt parti har makten. Människorna är indelade i fem olika klasser, och har olika restriktioner beroende på klasstillhörighet.

Boken är mörk, i ett Sverige som till stor del är förstört av både rasism, främlingsfientlighet, terrorism, och miljöförstöring.

Men boken är också ljus, med människor som kämpar i det tysta med kampen för ett rättvisare samhälle.

Boken är skriven i jag-form, av Isa, som tillsammans med en grupp vänner strider för ett bättre Sverige.

Jag tyckte verkligen om boken. Den känns verklig, och som om det faktiskt tyvärr skulle kunna bli i framtiden, om det vill sig riktigt illa. Spännande är den. Och även om boken har ett slut, och ingen cliffhanger, så känns det ändå som om det skulle kunna komma en fortsättning. Jag skulle i alla fall mycket gärna läsa en bok till om Isa och hennes vänner i ett framtida Sverige, som vi förhoppningsvis aldrig får se i verkligheten.

Solveig Andersson

2016-01-27

Naiv, orealistisk och med det mest banala språk man får leta efter. Skriven av någon som desperat försöker sig på att vara politiskt korrekt.