Edens bakgård

Jersild, P C

| 2009

Den bostadslöse Roland Rajamäki som försörjt sig genom att trolla på firmafester har sjunkit allt djupare ner i missbruk och uppgivenhet. När den enda varelse som står honom nära, schäfern Busen, blir stulen rämnar hans tillvaro. I det läget erbjuds han att jobba svart som nattvakt på ett kontor där han i praktiken är inlåst och rättslös. Företaget, som officiellt är en privat arbets¬för-medling, visar sig också syssla med något helt annat. I husets gatuplan finns ett upplevelse-centrum, där folk erbjuds att bli huvudpersoner i en sorts tredimensionella data¬spel. Med hjälp av virtual reality-teknik förflyttas kunden själv rakt in i äventyret. Man kan resa på safari, färdas ut i rymden eller träffa celebriteter som Elvis Presley eller kungen. När firman drabbas av lågkonjunkturen måste man hitta andra nischer. Det blir nu Roland Rajamäkis uppgift att fungera som försöksperson i...

Izabela Horn

2014-03-15

Edens bakgård började lovande, jag fastnade fort och tyckte handlingen var spännande realism blandad med fantasy. Men sedan blev den bara sämre och sämre, inget hände och boken blev seg och tråkig

Leif Ek

2013-10-13

Obegriplig o tråkig

* Mazuli *

2010-09-10

Riktigt usel handling som inte ledde någon vart.

Joacim Näslund

2010-07-22

Hyfsad story, speciellt bra inledning. Språkbruket kunde dock vara bättre. Det systematiska användandet av "och" istället för "att" i dialoger är direkt irriterande. Ex.: "...kan bli tvungen och slå igen" istället för "..att slå igen" eller "...å slå igen" om det ska vara talspråk. Vidare känns vissa slang-element i dialoger väldigt krystade.

Hedvig K

2010-05-07

Märklig bok och bitvis lite otäck med alla "scener" som huvudpersonen deltar i. Påminner om att befinna sig i olika tv/pc-spel - vilket inte alltid kan vara behagligt.

Per Eric Mattsson

2009-10-06

Färdigläst den 3 oktober 09. Detta är ingen dålig bok, tvärtom. Mitt betyg skall ses i jämförelse med Jersilds stora romaner främst Babels Hus och Barnens ö som jag skulle ge en 4 eller kanske till och med en 5 i betyg. Jersild är en av mina absoluta favoritförfattare.