Dubbelexponering

Dilber, Suzanna

| 2012

Starkt relationsdrama om otrohet En gift tvåbarnsmor får veta att hennes man har bedragit henne i flera år med en mycket yngre kvinna. Livet som hon trodde var så stabilt tvärvänder, hon kraschlandar men försöker sedan få tillbaka kontrollen över tillvaron. Hon flyr långt bort från allt det välbekanta och hyr på ren impuls ett fallfärdigt hus på Gotland. Där kastar hon sig in i det praktiska arbete som krävs för att få huset beboeligt och avskärmar sig från människor, tankar och känslor. Det hade kunnat fungera - om det inte varit för de påträngande drömmarna. Samtidigt har en ung skådespelerska sedan lång tid tillbaka ett förhållande med en äldre, gift man. Livet är en ständig väntan på någon som inte hör av sig, kanske hör av sig eller hör av sig alldeles för sällan. Ändå är han det enda som betyder något. Hon har slutat röra sig framåt och sitter fast i en omöjlig situation. Hon som...

Terese Olofsson

2017-07-12

Fällde både tårar och skrattade. Som det ska vara. Gillar konceptet skarpt. Svårt att lägga ifrån sig. Rekommenderas!

Robert Johansson

2013-04-21

Fått bra kritik. Hade väntat mig lite mer.

Kristina Wiklundh

2012-12-20

Bra debutroman

Viveca Sten

2012-06-27

Intressant bok som klurigt illustrerade olika perspektiv på samma situation. Fast ändå inte...

Erica B

2012-06-09

Den börjar då bra och fångar mig direkt, får mig att tänka att den här ska jag sträckläsa. Men sen, näää.. Då tar det stopp och det som fångade mig är puts väck. Synd, för jag gillar storyn och sättet att skriva.

Emma Hortlund

2012-05-28

Det här är en bok om otrohet. Man får följa en kvinna vars man har varit otrogen mot henne av och till under tre år, och en annan kvinna som är älskarinnan till en gift man.

Jag funderar över målgruppen för den här boken. Är det kvinnor i 45-års åldern som befinner sig i skedet precis innan sin skilsmässa? Det är en deppig bok med mycket tårar och uppgivenhet, det är inte så mycket framtidshopp. Jag gillar att huvudkaraktären sticker till Gotland och renoverar ett hus, det får jag också lust att göra, men det är också det mest praktiska som sker. Annars är det mest tankar och funderingar. Och kapitlen om älskarinnan är nästan uteslutande tankar och tillbakablickar i kursiv stil sida efter sida som gör det jobbigt att läsa.

Det är identifikationsfaktor noll för mig när det gäller den här boken.

2012-05-14

När det handlar om den bedragna hustrun är det enkelt och lättläst. Älskarinnans roll är svårare. Först tyckte jag att det var tjatigt och högtravande. Men när jag kom in i det var det mycket smärta och vackert skrivet. Många ord och tankar från hennes sida. Boken griper tag i mej.......Älskar vi varandra - Känner vi varandra.

2012-04-19

Boken är välskriven och lättläst, men i mitt tycke alltför ytlig och onyanserad för ett högre betyg. Spontant såg jag berättelsen som ett manus till en tv-serie, den vill jag gärna se!

Michaela Schuller

2012-03-25

Började så himla bra och gillar att man får ta del av båda kvinnornas upplevelser i den här "Trekanten". Men efter halva boken blir det för tjatigt, speciellt i älskarinnans kapitel. Slutet blev så som alla vill att det ska sluta men som det nästan aldrig gör i verkligheten.