Du gamla du fria

Marklund, Liza

| 2011

Annika Bengtzon är tillbaka på Kvällspressens redaktion i Stockholm efter tre år som tidningens korrespondent i Washington. Hon har återförenats med sin make, Thomas, som arbetar på justitiedepartementet med internationella säkerhetsanalyser. En eftermiddag hittas en ung småbarnsmamma död och översnöad bakom ett daghem i förorten Axelsberg i södra Stockholm. Hon är det fjärde offret på kort tid under liknande omständigheter: kvinna, ung, mamma, knivhuggen bakifrån. På Kvällspressen anar man en seriemördare, något Annika avfärdar som vilda fantasier.Thomas befinner sig på en konferens i Nairobi. Under en rekognoseringsresa vid somaliska gränsen kidnappas hela delegationen sju personer från olika delar av Europa. Allt eftersom kvinnomorden i Stockholms...

Lotta Lettenström

2016-02-12

Tråkigt skriven. Inget driv alls förrän det allra sista.

2015-09-19

Nej, det här blir tummen ner! Framför allt om det ska kallas deckare. Bara kvällstidningsmiljöerna och jargongen roar, övrigt är transportsträckor med funderingar kring otrohet och välordnade Europa kontra förfärliga Afrika. Här har Annika Bengtzon inget att göra.

2015-05-09

Jag har läst alla de åtta tidigare böckerna om Annika Bengtzon, men det var drygt sex år sedan jag läste förra delen (En plats i solen). Varför denna har blivit stående oläst är ett mysterium, speciellt som det faktiskt är så att jag gillat de tre föregående delarna mycket mer än de första. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/05/du-gamla-du-fria-av-liza-marklund.html

Maria Jacobsson

2014-12-22

Inte så mycket deckare, men oerhört spännande kidnappningsdrama. Skönt befriande med en huvudrollskaraktär som inte är felfri utan har brister som normala människor, och kanske lite mer när det gäller Annika B...

Eva Pettersson

2013-10-28

Den här hör till de bättre i serien om Annika Bengtzon enligt min mening.

Christina Nilsson

2013-07-17

Helt ok, ganska osympatiska karaktärer, fast det är väl iofs realistiskt. Avdrag för att de tappade tråden om morden...

Stefan Teppas

2013-04-17

Läste den 2011-12-19. Och jag gav den 3,8 i betyg.

Anna Nyman

2013-03-24

Jag gillar karaktären Annika bengtzon, just därför att hon är irriterande. Hon känns trovärdig tycker jag.

Nog aningen spännande, men irriterar mig som vanligt på Annika B.

Theresa Gyllander

2013-01-18

En riktigt bra bok!
Brukar känna mig lite, eller ganska, irriterad på både Annika Bengtzon och hennes make i böckerna. Gjorde det till viss del även i denna bok, men själva boken, vad den ville säga, kändes mycket större och viktigare än vad Annika Beng... böckerna brukar göra. Positivt överaskad :)

Johanna Hellström

2012-11-11

En ganska beige läsupplevelse efter att nyss ha läst Kepler.

Eyez Only

2012-07-09

Liza Marklunds deckare brukar ofta sågas men jag har aldrig riktigt förstått varför. Det är bra och okomplicerade historier, passar perfekt som semesterläsning.

Lina <3

2012-06-15

Spännande bok. Varvar intressant fakta om Afrika och terrorism med skönlitterär spänning.

Pia Stendahl

2012-05-15

Tempot i boken är relativt lågt trots en handling som verkligen skulle kunna skapa högt tempo och bra driv. Det är synd för ett bättre tempo hade gjort boken mer spännande.

Jag upplever språket och miljöbeskrivningarna som ganska torftiga. Däremot är karaktärsskildringarna hyffsade. Bäst är skildringarna av Thomas tillvaro hos kidnapparna.

I boken saknar jag folks, bl a barnens, reaktion på det som händer Thomas. Även Annikas reaktion på det som hänt beskrivs ganska vagt. Hade dessa känslor skildrats på ett trovärdigt sätt hade boken blivit mycket mer intressant enligt min mening.

Sammantaget är boken ungefär det jag förväntat mig. Boken är spännande, lättläst och ganska medioker.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Jeanette Melander

2012-04-20

Lättläst svammel.

Karin Lundberg

2012-04-15

Tyvärr var "Du gamla du fria" inte alls vad jag förväntat mig. Tycker att Marklund kom upp sig i och med "Nobels testamente", men den här senaste var ju att ta steget tillbaka till t.ex. "Prime Time".

Lars Lisspers

2012-04-08

Förstår inte vad storyn om de mördade kvinnorna hade med denna bok att göra. Det är väl Marklunds sätt att visa att hon alltid "bevakar" kvinnofrågan.
Hyfsat spännande och rätt obehaglig i beskrivningen om vad som sker i Afrika.
Första bok jag läst av Marklund och troligen den sista.

Sofie Petersson

2012-02-12

Vet inte riktigt. Lite väl intetsägande. Tycker om Lizas sätt att bygga upp trovärdiga karaktärer som får ha fel och brister, men jag dras inte med i handlingen.

Caroline Johansson

2012-02-10

en av de bättre böckerna om Annica Bengtzon, Stträckläste den. :)

Carin Lundberg Papp

2012-01-31

I ungefär halva boken kände jag bara hur trött jag är på Annika Bengtssons gestalt. Omogen och egocentrisk mot alla utom barnen. Senare delen var inte fullt så centrerad på hennes person utan mer kring kidnappningen. Nu svag 3a men med en intressantare första del hade den fått en stark 4a.

Jennie Durukan

2012-01-27

Nej, nu får Liza Marklund nog hitta på ett nytt koncept. Det här håller ju inte.

Rasmusmatte .

2012-01-24

En av Liza Marklunds bätre böcker

Hanna Bragberg

2012-01-13

Själva "kriminalgåtan" var ju helt överflödig i denna historia, hade kunnat strykas helt.

A H

2012-01-12

Annorlunda!

Boken handlade mest om kidnappningen och inte så mycket om kvinnomorden. Den känns välskriven och genomtänkt.Den är mer intressant än spännande, men jag gillade den. Jag tror också det blir en fortsättning

Liza Carlsson

2011-12-13

Den sämsta av alla böcker om Annika Bengtsson. Hade höga förväntningar.

Eva Bommelin

2011-12-12

Känns som om Annika Bengtzon vandrat i Liza Marklunds kängor. Liza har bara tillsatt Annikas historia när hon själv är i Afrika. Hon påstår även att de svarta flyktingarna hamnar på hennes strand i Spanien, men inte sett det själv! Nej det är ingen kioskvältare.

Victoria Antonsson

2011-12-11

Jag har läst alla böcker i serien om Annika Bengtzon och sträckläser dem alla, men jag fattar själv inte varför... Språket är taffligt och jag tycker ofta att storyn är överdriven och orealistisk. Men ändå är det nåt som griper tag i mig, jag tror det är karaktären Annika Bengtzon - jag kan inte låta bli att tycka om henne, sympatisera med henne, trots att hon egentligen bara är egoistisk och en olycklig produkt av dagens mediesamhälle.

Katarina Michnik

2011-12-08

Det är inte varje dag som jag hittar en romankaraktär med samma efternamn som jag.

Maria Larsson

2011-12-06

Påminner mer om ett politiskt manifest än en spänningsroman.

2011-11-27

Jag har läst alla dom tidigare åtta böckerna i Liza Marklunds bokserie om Annika Bengtzon. Jag har tyckt om allihopa, men vissa mer och andra mindre. Den senaste boken ”En plats i solen” tyckte jag inte var en av dom bättre.

Den här nionde boken däremot, ”Du gamla, du fria”, tyckte jag verkligen var jättebra, och helt klart en av dom bättre i serien.

Boken var mycket spännande. Välskriven och lättläst var den också. Otäck och gripande likaså.

Så jag kan verkligen rekommendera boken. Och även om det är bra om man har läst dom tidigare böckerna, så tror jag nog att man kan ha behållning av den ändå, om man inte har gjort det.

Kristina Simar

2011-11-23

Jag har läst några böcker om Annika Bengtzon innan, men de har inte fallit mig i smaken. Jag tycker språket är torftigt och gestaltningen av karaktärerna och miljöer alldeles för dåliga. Hade jag inte sett ?Sprängaren? på film hade jag aldrig fått ett ansikte på Annika Bengtzon.
Jag hade lite mer förhoppningar när jag började läsa denna bok och den handlade om de fyra kvinnorna som blivit knivhuggna till döds, men sedan blev det mera fokuserat på kidnappningen av Thomas. Jag ser inte heller Annika som en sympatisk person. Tycker hon hela tiden sätter sig själv i första hand och barnen kommer i kläm. Så tyvärr var boken mer ett sömnpiller att läsa än den där spännande kriminalromanen som man bara inte kan låta bli att sträckläsa.

Tarja Ahlgrén

2011-11-20

Det är samma Annika Bengtzon och samma högljudda Marklund. Frånsett någon liten uppdatering av de journalistiska arbetsverktygen känns Du gamla du fria mest som ett nytryck av gamla texter utan några som helst framsteg i själva skrivandets konst. Så synd, så synd. Man hoppas ju att författare själva villl utvecklas. Men okej, högljudda författare med samhällsengagemang behöver vi och Marklund vet att ta plats.