Drömmaren och sorgen

Liffner, Eva-Marie

| 2007

Eva-Marie Liffner har skrivit en atmosfärrik spökhistoria om förlust och det förflutnas återverkningar i nuet. Under en läktare i Engelbrektskyrkan i Stockholm påträffas en liten pojkdocka som har en märkvärdig egenskap; ett bultande hjärta. Dockan försvinner spårlöst men visar sig bära på en sällsam historia. Romanen är en väv av röster och tidslager som fängslar lyssnaren från början till slut. »Eva-Marie Liffner har skrivit en flerskiktad och spännande roman där berättelsen vävs ihop till ett intrikat spindelnät där allt hänger samman och där varje tråd är ett konstverk i sig ? Drömmaren och sorgen är helt enkelt bland det bästa jag har läst på länge.» Svenska Dagbladet »Man sträckläser den och tycker sig ha fått gåtans lösning när romanen plötsligt tar en annan vändning och man sitter där lika ovetande som innan ? Handlingen i Drömmaren och sorgen är vindlande...

2012-10-15

Mystiskt och märkligt. Miljöer och karaktärer är oerhört detaljrikt skildrade.

Kenneth Olausson

2012-04-18

Det finns något svårfångat, något svårdefinietrat som hörs genom berättelsen, som obehindrat rör sig över tid och rum. Och detta något ger boken en särskild klang som hörs inom läsaren också när vi tror att vi är färdiga med den. Som en viskning genom tiden.

Lotta Berling

2011-02-23

En märklig bok. Märkvärdigt vindlande komponerad. En ganska långsam bok med en egen stämning.

Sara Knutsson

2010-07-31

Den perfekta romanen, den jag önskar att jag hade kunnat skriva själv.

2010-02-24

Tider: Nutid, 1893, 1897, 1922 och 1952. Berättare: L.I Wahlman och Lo Dickson. Berättelsen hoppar fram och tillbaks i tiden och är därför svårläst. Onaturliga, sagoaktiga inslag i boken. Berättelsen fascinerar just därför att den är mystisk och oklar. Poetisk i tonen.