Doft av hämnd

Bergstrand, Mikael

| 2005

Efter en sommar fylld av ungdomsrån i Malmö spetsas situationen till på ett dramatiskt sätt. En grupp som kallar sig för Hämnarna planerar och iscensätter flera brutala överfall på kriminella invandrarungdomar. Polisen står handfallen och befolkningen är splittrad. Journalistvikarien Leyla Abdallah får uppdraget att tillsammans med en annan reporter bevaka den våldsamma utvecklingen för tidningens räkning. Strax dras hon in i ett växelspel som utmanar såväl hennes lojalitet med kollegerna som hennes invandrarbakgrund. När överfallen och gängvåldet trappas upp ytterligare och det första mordet är ett faktum drabbas Leyla av en skrämmande insikt, som hon inte kan dela med någon. Vem är vän och vem är fiende? Doft av hämnd är en gastkramande kriminalroman med många bottnar, som kretsar kring de brännheta ämnena ungdomskriminalitet, utanförskap och motsättningar i den delade staden Malmö....

Pernilla Nilsson

2015-09-13

Det kändes inte som att boken fick någon fart, utan att den gick på tomgång ända fram till slutet. Ämnet är viktigt och aktuellt, men det behövs något mer än det för att storyn ska bli godkänd för mig.

Sofia Åkerberg

2009-09-20

Överraskande bra inledningsvis men när plotten drar iväg tappar Bergstrand en smula -- han hade tjänat på att hålla den tajtare. Kärlekshistorien är rent plågsam att läsa och det märks att författaren är vanare som journalist än som beskrivare av ömma möten och ord. Men i de lägen Doft av hämnd är bra är den riktigt bra.

Karin R-g

2009-07-25

Kul att läsa om miljöer man känner igen. Men det var lite mycket grafiska missar.