Dödens viskningar

Beckett, Simon

| 2009

Av den bästsäljande författaren till Dödens kemi och Skrivet i eld! "Huden. Det största mänskliga organet, men också det mest förbisedda. Huden utgör en åttondel av vår kroppsvolym och täcker hos en genomsnittlig vuxen en yta på ungefär två kvadratmeter. Strukturellt är den rena konstverket med sina kapillärer, körtlar och nerver som både reglerar och skyddar. Den är vår sensoriska kontaktyta med omvärlden, den barriär som bestämmer gränsen där vår individualitet - vårt jag - slutar. Och till och med i döden finns det kvar lite av den individualiteten." (Ur inledningen till Dödens viskningar) Det första offrets kropp har blivit bunden, torterad och upplöst till oigenkännlighet. Den andra kroppen påträffas snart lika illa tilltygad. En seriemördare arbetar metodiskt. Antalet dödsoffer stiger. När en brutal kidnappning sedan sker i utredningens omedelbara närhet står det...

2016-10-23

Han skriver vådligt bra, Beckett, och har också en förmåga att både bygga upp spänning och överraska. Men denna gång är ämnet lite väl snaskigt, liken hopar sig på ett i högsta grad otrevligt sätt. Men det blir en trea i alla fall.

Jan Banan

2014-11-03

En udda och lite makaber miljö som denna deckare utspelar sig i. Detta borde jag uppskatta, men ändå når den inte riktigt fram till mig. Vet inte exakt vad det är som stör mig...kanske det faktum att min version var inläst av bibliotekstjänsts Dodo Parikas med monotont tonläge och överjävligt jobbiga sj/sk-ljud. Svag 3:a!

Tobbe Fransson

2013-04-01

För en gångs skull kunde jag lista ut vem mördaren var efter 2/3 av boken.

Mats Olander

2011-06-09

Väldigt bra bok, jag gillar Simon stenhårt som författare. Hans karaktär David Hunter är svår att inte gilla. Språket är bra och boken välskriven. Ett stort minus är dock att den utspelas i USA i stället för England.

Elisabeth E

2010-10-12

Simon Becket är en sån bra deckarförfattare! Huvudkaraktären David Hunter är så mänsklig och det känns som att man har en personlig relation till honom efter att ha läst de andra böckerna :) Rekommenderas om man har läst de andra böckerna också.

Torbjörn Nilsson

2010-09-02

Inte lika vass som de föregående två böckerna i serien. Tycker att Becket framförallt har gjort ett generalfel när han förlagt handlingen till USA istället för UK, de brittiska miljöskildringarna var halva nöjet med de första böckerna. Men på det hela taget är det en ok deckare som har sina goda stunder.

kristina johansson

2010-05-13

Ännu en hisnande spännadne bok av Beckett. Kan bara säga en sak: Läs den och du blir inte besviken!

Kristine Hedén

2009-11-05

Vilken deckar-pärla!

Maria Larsson

2009-10-25

Man får inte vara kräsenmage när man läser Beckett. Ett av hans kännetecken har blivit att han beskriver rättsmedicin väldigt ingående - här är det mycket likmaskar och förruttnelse. Men det passar in - man får aldrig känslan av att han skriver om det för att vara spektakulär utan att det faktiskt finns anledningar till den detaljerade beskrivningen.
Beckett är rent lysande på att skapa spänning. Det blir aldrig tråkigt, aldrig förutsägbart.

Visserligen tyckte jag inte att "Dödens viskningar" var lika bra som boken innan, men där satte författaren ribban högt. "Skrivet i eld" var på många sätt den fulländade spänningsromanen, och riktigt dit når inte hans senaste.
Men den är riktigt bra och verkligen läsvärd. Gillar man thrillers med högt tempo och oväntade vändningar, är Beckett det man ska läsa. Han är en mästare i genren.

Jag rekommenderar att man läser hans böcker i kronologisk följd, då huvudpersonen i samtliga är densamme.

Maria Larsson

2009-10-25

Oavbruten spänning som aldrig blir förutsägbar. En välskriven spänningsroman med oväntade vändningar. En mycket stark trea.

Anne-Lie Månsson

2009-09-15

Obehaglig men så är en del böcker i genren rättsantropologi. Spännande och läsvärd tycker jag.
Handlingen utspelar sig i Tennessee med anknytning till "The Body Farm".

kristina johansson

2009-07-12

Ingen hit alls. Vet inte om det beror på engelska språket eller att jag helt inte fastade för handlingen. Besvikelse.