Döden på en blek häst

Hellberg, Amanda

| 2011

Suggestiv spänningsroman med övernaturliga inslag När Maja Grå kommer till Storbritannien är det inte bara för att studera vid den anrika konstakademin i Oxford. I Brighton står polisutredarna handfallna efter det ohyggliga mordet på Majas sedan länge försvunna mamma, och de behöver hjälp. Maja Grå har förmågan att se mer än andra och inspektör King vid Brighton-polisen håller kontakten med den unga svenskan. Trots sin skeptiska inställning inser han att det är något speciellt med Maja. Men kan han verkligen sätta sin tilltro till en känslig och ganska skör ung tjej? Medan höstmörkret smyger in genom Oxfords gränder fördjupar sig Maja i studierna. Hon har brutit sig loss från en svår uppväxt och landsortens bedövande strypgrepp. Med hjälp av den levnadsglada rumskamraten Nikita börjar Maja ta sig ur sitt nedärvda utanförskap och inleder ett trevande kärleksförhållande med oljemålaren...

Anna Hedenstedt

2016-01-05

Fortsätter med Maja Grå som funkar finfint som jullovsläsning! Lagom snabbläst spänning. Gillar att de tre böcker jag läst i serien har känts olika varann, inte som att det följs en mall. Dialogen o relationerna känns dock lite otrovärdiga ibland (lite Kitty typ) men jag kan leva med det.

Anna Jensen

2015-11-29

Den här var verkligen jättebra! Jag har tvekat länge för att jag fick för mig att den skulle vara seg, men ack, så fel jag hade! Grymt spännande. Lite för kort bara.

Marc Moore

2014-11-18

Lågmäld men tillräckligt trevlig för att jag ska läsa ut den och vilja läsa fler böcker av henne. Huvudpersonen är lite mesig men det är intressant att följa hennes utbildning på konstskolan, antar att endel är självupplevt.

Denna bok var helt okej tycker jag

Majja Svensson

2013-10-17

Älskar Amanda sätt att bygga upp stämningar. Vacker och suggestivt.

2012-09-20

Jag hade höga förväntningar på den här boken och de infriades allihop. Det här var den första riktiga spökbok jag läst på nästan hur länge som helst. Det var precis så där mysigt rysligt som det ska vara, inget splatter (nåväl, lite blod var det väl) utan bara spöklikt. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/09/doden-pa-en-blek-hast-av-amanda-hellberg.html

Anchi L

2012-09-12

Jag hade höga förväntningar eftersom min dotter lovordat denna bok så. Lite håglöst gjorde jag som alltid med en ny bok dvs läste några rader i slutet, några i mitten och ett par i början och sen var jag fast. Jag älskar den!

Nettan Läslus

2012-05-23

Superbra!!!

Merja A

2012-04-25

Härlig miljö i Oxford dit Maja kommer för att studera vid konstakademin. Hon som har känt utanförskap får nu vänner och trivs jättebra. Det börjar dock hända obehagliga saker som gör boken väldigt spännande!

Ulrica Landqvist

2012-03-05

Jättebra bok. Älskar hennes sätt att skriva! Hon blandar mystik och verklighet på ett mycket bra sätt. En skräckhistoria i universitetsmiljö är aldrig fel.

Elisabeth E

2012-03-04

Jag velar mellan en fyra och en femma i betyg för den här boken var riktigt bra. Jag gillade spökhistorien mer än själva deckargåtan. Ser framemot "Tistelblomman".

Fatima Andersson

2012-02-28

Det är kanske inte den mest lättlästa boken men den är riktigt bra om man ger den tid.

Emma Salomonsson

2012-02-25

Fängslande, läskig lösning om död i vacker Oxfordmiljö. Gillade det från första stund!

Malin H

2012-02-19

att lösa mordgåtan blev jag ganska ointresserad av vilket ju inte är strålande när det är det boken bygger sin ram runt, tycker också att massakern och gåtan kring det var rätt fånig och dessutom kändes det väldigt inkastat. språket var något ojämnt, ibland kändes det för mkt som direktöversättning från engelska. men sen ibland gnistrade språket till och blev livligt och fångade obehaget och rädslan hos maja grå. oxfordmiljön och studierna gick jag naturligtvis igång på.

Cecilia Fredriksson

2012-01-05

Blev en aning besviken. I synnerhet vad gäller språket, vilket ger romanen en alltför ungdomlig känsla. Miljöerna väger upp!

2.5. Tycker att den var rätt tom och konstig. Faktiskt. Blev tyvärr ganska besviken. Den HADE potential, men vad hände?

Lena Floser

2011-11-22

Tyvärr en besvikelse. Jag tyckte så mycket om Hellbergs första bok som var riktigt krypande obehaglig och otäck. Den här kändes mest som en såndär puttrig mysrysare som jag var så förtjust i när jag var i yngre tonåren.

Kamali 

2011-11-22

Besviken! Jag har tidigare varit så imponerad av Hellberg men här blev det platt fall. Historien är stundom ointressant, spöken dyker upp utan någon särskild mening. Det jag ogillar allra mest är när Hellbergs okunskap gör sig uppenbar i texten, ex: " Han heter Phil Potterton men kallas Pol Pot för att han är så rar" (första stycket kap. 22). Den rara massmördaren Pot??? Nä, blir en svag trea på denna.

Karin Söder

2011-11-14

Mycket bra bok! Jag hoppas bara att Hellberg fortsätter skriva om Maja Grå!

Sofie Petersson

2011-09-27

Jag blir överraskad, ibland är boken sådär bra att skräcken suger tag i mig - att jag knappt vill läsa i mörkret. I Donna Tartt- anda kastas läsaren in i en suggestiv spökhistoria i Oxfordmiljö. Kan det bli bättre? Nja. Förutsättningarna är lysande och stundtals snuddar skräckromanen vid en fyra, men faller sedan. Jag vill ha mer, mer innehåll! Jag vill ha mer av studentlivet, mer av Oxford - mer av allt! Mot slutet går det för fort. Det händer inte ofta, men jag hade önskat en tjockare bok! Helt enkelt MER! Amanda Hellberg är en författare jag ska följa i fortsättningen.

Anna Nyman

2011-09-08

Märklig bok. Å ena sidan bra skriven, bra språk och fin nerv i skräckscenerna. Å andra sidan kan jag inte komma ifrån att det känns extremt mycket som en ungdomsbok, och inte på det bra sättet...

Petra Hansson

2011-07-25

Jag hade väldigt höga förväntningar eftersom jag älskade "Styggelsen". Boken är bra, historien intressant och stundom läskig. Jag blev sugen på att besöka oxford.Men det var något med drömsekvenserna som jag inte kunde ta till mig.

Pelle Martinsson

2011-07-24

Stundtals ganska medryckande. De övernaturliga elementen är dock lite för spretiga och känns delvis som nödlösningar istället för att vara snyggt invävda i berättelsen. Vissa av personporträtten är väldigt klyschiga och tvådimensionella och kärlekshistorien som växer fram känns lite som "skämsläsning" och är inte särskilt övertygande. Plus dock för stämningsfullhet och bra tempo - fast upplösningen är lite väl plötslig och förvirrad.

FranZone c”,)

2011-06-19

Bra "konstig" aka-p*rr men inte så mycket skräck...

Louise A

2011-03-04

Det är numer sällan jag läser en bok, som jag verkligen sugs in i och inte kan släppa. Men detta är en sådan. Jag kan bara inte värja mig. Det är spänning, spöken, och så mycket mer. Sorgen och ilskan över en mamma som försvann, är mycket central. Sen har vi de mycket fina miljöbeskrivningarna av Oxford...oh dear me!

Klinga

2011-03-01

Amanda Hellberg är en stark berättare. Inga pinsamheter, alla metaforer och bilder hänger med. Det finns ett underbart självförtroende i språket och en tro på berättelsen. Jag blev positivt överraskad. Berättelsen från konstskolan är dessutom intressanta. Den här fyran är en stark trea med spets. Jag kan läsa mer av Amanda.

Samuel Karlsson

2011-02-27

En bra bok att fördriva tiden med. Bäst är skildringarna från Oxford och huvudpersonens utveckling som illustratör. Sämst är spökena. Har svårt för avgörande ledtrådar som dyker upp i drömmar och genom varsel. Men köper det eftersom drivet är så bra i berättelsen. Upplever dock att jag inte får svar på alla frågor i slutet och det drar ner betyget.

Camilla Eriksson

2011-02-23

En spök roman som utspelas i oxford I England. Helt okej men gillade Flickan med glasfötter bättre.

Lena Persson

2011-02-08

För mycket fantasy för mig. Övernaturligt och så vidare. Inte mycket till deckare.

2011-02-02

Det här är väl kanske ingen direkt kriminalroman/deckare utan mer än spänningsroman/roman. Det är Amanda Hellbergs andra bok, men jag har inte läst hennes första bok som heter "Styggelsen".

Jag tyckte den här boken var bra. Den var lite annorlunda och hade en del övernaturliga inslag. Spännande, intressant, välskriven, lättläst, och inte alls förutsägbar.

Kan helt klart rekommendera den, och jag ska nog ta och läsa Amanda Hellbergs första bok också.