Doctor Sleep

STEPHEN KING returns to the characters and territory of one of his most popular novels ever, The Shining.

Super 😂

Jan Banan

2018-05-14

En fin och bitvis spännande berättelse och en värdig uppföljare till Varsel/Shining.

janne lindh

2016-06-02

Stephen King är en stor berättare. Men ofta öser han tyvärr på med effekter så att läsaren nästan storknar.

Paul Karlsson

2016-05-29

Nu har jag läst Stephen Kings efterlängtade fortsättning på boken "The Shining" eller "Varsel" som var den svenska titeln. Så nu ska jag med denna bokrecension tala om vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.

För 36 år sedan lyckades en liten pojke fly undan en besatt författare - sin egen far - och med en hårsmån rädda sig undan när både hotellet han bodde på och hans far sprängdes i luften. Det var en skrämmande historia om The Overlook Hotel, ett hus hemsökt av onda minnen. Berättelsen hette The Shining, på svenska blev det Varsel. Men vad hände med pojken? Det får vi veta nu. Doktor Sömn är Stephen Kings efterlängtade fortsättning på berättelsen om Danny Torrance.
Danny Torrance har blivit en medelåders man. Efter att ha levt ett liv som gränsat till döden genom ett självförbrännande alkoholmissbruk (precis som sin far) så har han blivit nykter och bosatt sig i en liten stad i New Hampshire. Där har han fått jobb som vårdare på ett sjukhem och kan med sin synska förmåga - sin shining - ge tröst och lugna dem, som ska dö. Han har en katt som ständig följeslagare. Patienterna kallar honom Doktor Sömn.
Men hans lugna liv ska snart slitas sönder. Danny har fått telepatisk kontakt med en flicka som har samma förmågor som han, bara oändligt mycket starkare. Flickan, som heter Abra, ber förtvivlat om hjälp. Hon är jagad av en samling vampyrliknande varelser, som lever på människors själar. Och den bästa och mest långlivade näring de kan få är när de träffar på någon som Danny eller Abra.
Det går inte att komma undan. Anfall är bästa försvar. Danny och Abra bestämmer sig för att bli jägare i stället för att låta sig jagas. Och jakten leder ända till platsen där The Overlook Hotel en gång stod.

I vanlig ordning tar Stephen King väldigt långt tid på sig med att berätta en historia. Så det tar ungefär halva boken innan spänningen drar igång. Men när detta väl sker och man börjar att förstå åt vilken riktning historien är på väg så är det svårt att lägga ifrån sig boken. Det blir olidligt spännande då man får följa upptrappningen till den annalkande slutstriden mellan gott och ont. Intressant är det också att få veta vad som hände efter de hemska händelserna på Overlock Hotel i boken "The Shining" och hur det sedan gick för Danny Torrance. Stephen King levererar en historia som på ett snyggt sätt vävs samman med den föregående boken och även tillför något nytt. Jag kan starkt rekommendera boken "Doktor Sömn". Gillade man boken "The Shining " så kommer man även att gilla denna. Dessutom har den ett något snabbare tempo än vad den första boken i serien hade. Det finns inget negativt att säga om boken mer än att mer än att den är lite småseg i början. Men så är det ofta med Stephen King. Så det får man stå ut med. Förövrigt lyckas han leverera ytterliga en spännande och skräckfylld historia. En fyra av fem får boken "Doktor Sömn" av mig i betyg.

Maths Nilsson

2016-03-05

Det var en ganska passande titel på denna bok, rätt sömnig story från King tycker jag. Den kröp aldrig in under mitt skinn, brydde mig inte särskilt mycket om huvudpersonerna. Han är annars en av mina favoriter.

Magdalena Hanell

2015-12-30

Uppföljaren till The Shining som jag faktiskt inte gillade särskilt mycket. Danny som vuxen är mycket mer sympatisk än han var som barn. Absolut läsvärd.

Liz Skogh

2015-12-18

Läsvärd uppföljare på The Shining.

Nina Lindgren

2015-11-15

Inte lika bra som The Shining men ändå läsvärd. Bitvis lite långsam.

Nicklas Björk

2015-03-25

En värdig uppföljare som är nästan omöjligt att lägga ifrån sig. Kings bästa bok sedan "Den gröna milen".

Anna Jensen

2015-02-03

En svag fyra. The shining var bättre, om man säger så, men det var grymt kul att få en fortsättning på sagan! Mycket spännande även om första halvan mer kändes som ett drama än thriller/skräck. Läsvärd!

Läste på engelska. Det är svårt att göra en följare till en succé men jag måste faktiskt tillstå mig att hylla Stephen King som lyckats mycket bra! Modern, läskig, spännande, otrolig. Mycket bra!

Emil Florell

2015-01-08

Alltid härligt med Steven King. Inte speciellt läskig men ganska spännande och klart underhållande.

Hans Olsson

2014-10-12

Danny från The Shining har växt upp. Han är alkoholiserad och driver runt, tills han får jobb på ett sjukhus för människor som inte har så långt kvar att leva. Han har "skimret" och kan således till viss del läsa andras tankar och förutse vissa saker. Kanske var det därför det var så jobbigt på hotellet när han var liten.
Vi får också följa Rose med hatten, som är ledaren för Den sanna knuten, som åker runt i stora husbilar och livnär sig på människor med den här gåvan. De är obehagliga och hänsynslösa.
Dannys vägar korsas med en flickas, som har mycket stora krafter, och Rose vill åt flickan. Måste åt henne. Äta henne.

Jag har inte läst The Shining än, men jag har sett filmen. Jag tycker "Doktor Sömn" är riktigt bra, även om jag läste den "fristående". Den är bitvis seg, men inte så att det stör. King har också en förmåga att beskriva vissa saker på ett förträffligt sätt. Bland annat tycker jag vipp-skivan på ett utmärkt sätt visualiserar en väldigt märklig händelse. Rekommenderas!

Läs fler recensioner av mig här: http://hansolsson.net/blogg.html

Angela Alvarez

2014-10-03

Mer ett proklamerande och moraliserande tal från en nykter alkoholist än en värdig fortsättning på The Shining.

Sara Bentfors

2014-10-02

Efter The Shining var naturligtvis förväntningarna höga. Säkerligen bidrog det till den besvikelse jag upplevde när jag läste dess uppföljare. Doktor sömn innehåller liksom föregångaren ett övernaturligt inslag, detta gör dessvärre inte historien varken särskilt läskig eller vidare spännande. Mest av allt är den bara märklig och småtråkig, förutsägbar och platt.

Stella Johansson

2014-09-30

Doktor sömn börjar bra, en direkt fortsättning på The Shining. Pojken Danny har blivit vuxen, men spökena förföljer honom och han börjar förstå att han har en förmåga som även andra barn delar.

Efter att ha levt ett alkholiserat liv slår han sig ner i en liten by och börjar jobba på ett ålderdomshem.

Nu tar berättelsen en annan sväng. Vi får följa flickan Alba som har psykiska krafter, vi får följa ett gäng "travelers" som är några slags vampyrliknande varelser som lever på att suga i sig de krafter som sådana barn som Alba har. Det känns som en helt annan historia och den som tror att det här är en uppföljare till the Shining blir nog besviken.

Boken är inte på något sätt dålig men inte lika bra som andra King har skrivit.

Marc Moore

2014-08-28

Får väll börja med att tacka biblioteket för att dom äntligen lagt till en Kingbok
i sitt e-sortiment.
Vuxenmatiné och mysig verklighetsflykt där kampen står mellan det onda och det goda. Bra Kingbok skriven med värme och medmänskliga karaktärer lite som i den gröna milen.

Chrille Andersson

2014-08-24

Grymt bra uppföljare till The Shining!

Marita Ryen

2014-08-06

Betyg 4+. Lyssnat på boken som var spännande och bra. Har inte läst första boken eller sett filmen vilket man kanske borde ha gjort.

2014-04-22

Den var spännande och jag tyckte om människorna i boken. Vänskapen och medmänskligheten mellan dem. Det var längesedan jag läste en Stephen King, men det kan bli fler.

2014-04-17

En uppföljare till Varsel? Varsel som faktiskt är den enda bok jag sträckläst på riktigt, jag släppte den i stort sett inte från att jag började läsa tills den var slut och för mig var den en äkta fullpoängare. Det var med lite oro, stor nyfikenhet och ganska stor bävan jag startade läsningen om vad som hände lille Danny Torrance efter allt det där hemska på Overlook Hotel. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/04/doktor-somn-av-stephen-king.html

Kim M. Kimselius

2014-04-01

Nu har jag slukat Stephen Kings bok Doktor Sömn. Är imponerad över att King kan skriva om helt overkliga saker så att de känns verkliga. Jag är ett stort Stephen King-fan och samlar på alla hans böcker.

I Doktor Sömn får jag åter knyta kontakt med lille Danny från boken Varsel, som senare blev filmen Shining som säkert har skrämt livet ur många. I Doktor Sömn har åren runnit förbi och Danny är vuxen alkoholist. Han reser från plats till plats, tills han kommer till en stad som fångar upp hans frusna själ, där invånarna tar honom till sig och får honom att sluta dricka.

Han har fått jobb som vårdare på ett sjukhem och kan med sin synska förmåga - sin shining - ge tröst och lugna dem som ska dö. Patienterna kallar honom Doktor Sömn. Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/04/01/doktor-somn-av-stephen-king/

Kim M. Kimselius

2014-04-01

En sanslöst spännande, skräckfylld bok som trots sin overklighet känns otroligt verklig och nära. Den kryper in under huden på mig och jag kan inte sluta lyssna. Jag är i boken, jag upplever allt som personerna gör och jag ryser. Läs den! Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/04/01/doktor-somn-av-stephen-king/

Annimoure Nilsson

2014-03-29

"Doktor Sömn" kanske inte är lika vass som ettan, men han kommer tillbaka som en efterlängtad författare efter att ha "förlorat mig" efter "Den gröna milen". Nu är han tillbaka för mig igen, som en något äldre författare, lite mer fokuserad och klokare. Är man ute efter "äckel" så hittar man det inte här, däremot en ganska fin relationshistoria och han lyckas faktiskt med balansnumret att se det goda hos båda sidor - både den vita och den svarta. Och...alla väntar sig ändå att ettan ska vara bäst, precis som King skriver, men han behöver egentligen inte försvara sig så som han gjorde i slutet av boken. Det här är en fullgod fortsättning. Tack!

Ola Janåker

2014-03-02

Svårt att toppa Varsel men missbruksdelen är engagerande och intressant. King hade gärna fått utveckla den mer...

2014-02-18

Jag älskar ju Stephen Kings böcker, och har gjort så i trettiofyra år nu. Hans första roman, ?Carrie? kom ut i Sverige 1980, och nu har jag läst hans senaste översatta roman, ?Doktor Sömn?, som var min sextiotredje lästa bok av honom.

Här är en länk till den förra boken som jag läste av honom, ?22/11 1963? (11/22/63).

Och den här boken, får precis som alla hans tidigare böcker, högsta betyg från mig.

För jag älskar Stephen Kings sätt att skriva, oavsett om det är skräck eller ?vanliga? romaner.

Den här boken ?Doktor Sömn? är en fristående fortsättning på boken ?Varsel? (The Shining) som kom ut 1977 (I Sverige 1980).

Och den var en mycket värdig uppföljare tycker jag.

Boken var, som alltid när det är Stephen Kings böcker, mycket välskriven. Och den var spännande, otäck, och väldigt bra.

Rekommenderar helt klart boken, och har ni inte läst den 37 år gamla ?Varsel?, så gör det först.

Och jag måste återigen säga att det finns ingen författare som Stephen King. Vad han än skriver om så gör han det så fantastiskt bra. Oavsett om det är skräck eller vanliga romaner. Han har varit min favoritförfattare i hela mitt vuxna liv. Sedan 1980 när hans första böcker översattes till svenska. Jag var då 19 år och jag har älskat hans böcker i 34 år nu.

Nää denna bok passade då inte mig. Men jag hoppas att någon annan gillar den mer än mig =)

Eyez Only

2014-02-10

Varsel var rätt så trist, inte alls så spännande som jag förväntat mig. Den här uppföljaren är mycket bättre och det är alltid roligt att få återknyta bekantskapen med karaktärer från tidigare böcker, man vill ju veta hur det gått för dem. :)

Matilda Krig

2014-01-29

Fantastisk! Spännande att få följa Dan Torrance i ett nytt äventyr! Var lite skeptisk i början på boken, men den blev bara bättre och bättre. Sjukt spännande!

emelie .

2013-10-25

En klassisk King med en klassisk Kingfigur, lilla Danny Torrance från the Shining

Sara Urger

2013-10-23

Doctor Sleep var en helt okej bok, men jämfört med Kings övriga produktion är den ganska blek. Dock var det roligt att få se vad som hänt med Danny Torrance under åren.