Djävulsdoften

Kallentoft, Mons

| 2016

Malin Fors fortsätter kampen mot ondskan ? nu i Bangkok Efter succén med årstids- och elementserierna, inleder Mons Kallentoft en ny svit inspirerad av de fem sinnena. I den första delen, Djävulsdoften, har kriminalinspektör Malin Fors lämnat Linköping för den myllrande miljonstaden Bangkok. En stad fylld av dofter, färger, ljud och smaker. Men också av korruption, våld och död. Malin Fors befinner sig på flykt. Ett ouppklarat fall och en personlig kris har fått henne att falla dit igen. Hon har druckit sig genom kvällar och nätter, och allt snabbare närmat sig botten. Som en sista chans har hon fått tjänstledigt och erbjudits ett vikariat som sambandsofficer i Bangkok. Att bryta med allt verkar vara det enda vettiga. Men ensamheten i den nya staden är svår att hantera och frestelserna finns överallt. Arbetet blir som vanligt Malins räddning, och hennes jaktinstinkter väcks när...

2018-10-13

Det börjar närma sig slutet i den här serien, i alla fall om man ser till utgivna böcker. Även om det faktiskt kommer en ny nu i oktober. Jag kan väl tycka att det börjar bli dags att lägga Malin åt sidan och låta henne komma till ro. Det har hon gjort sig förtjänt av. Läs mer på min blogg

Göran Strand

2017-12-29

Det går inte annat än säga att detta är ett bottennapp. Jag har väldigt svårt för deckare där polisen i fråga i detta fall Malin Fors mer tänker på att dricka sig full för att lösa alla sina problem. Både polisiära och i personliga. Dessutom kan man ju undra om Mons har något Harry Hole komplex, var inte även han i Bangkok totalt neddrogad, ditskickad av sina chefer för att "hitta" sig själv.

Helena Carlsson

2017-12-07

Hittills den enda dåliga boken om Malin Fors

sarah kings

2017-05-29

inte alls lika bra som kallentofts tidigare i serien om Malin fors, tyvärr.

Jan Svensson

2016-12-28

Malin Fors liknar allt mera Zack. Drog- och disciplinproblem med okonventionella lösningar som naturligtvis leder till att brottet löses. Jag hoppas att hon är tillbaks i Linköping i nästa bok.

2016-10-21

Betyg: 4,5 av 5.

Mons Kallentoft tillhör definitivt en av mina favoritförfattare. Jag följer både hans serie om Malin Fors, som han skriver ensam, och även serien om Zack, Herkulesserien, som han skriver tillsammans med Markus Lutteman. (Här är en länk till min recension av den tredje och senaste boken i den serien, Bambi).

Djävulsdoften är den tionde boken om Malin Fors, men den är också den första boken i en ny serie, om dom fem sinnena. Dom två tidigare serierna om Malin Fors har ju handlat om årstiderna och om elementen.

Boken innan Djävulsdoften, den nionde boken om Malin Fors, är Eldjägarna. Här är en länk till min recension av den boken, och där finns även länkar till tidigare böcker.

Jag har verkligen tyckt om alla tidigare Malin Fors-böcker, och den här boken var inget undantag.

Det som däremot var helt nytt med den, det var att den inte utspelades i Linköping, som alla dom tidigare böckerna har gjort. Utan den här gången så bor och jobbar Malin Fors i Bangkok.

Boken var välskriven och spännande, som alltid böckerna av Mons Kallentoft är. Härligt också med den Thailändska miljön. Och jag tycker ju så mycket om karaktären Malin Fors.

Rekommenderas absolut.

Kristina Wiklundh

2016-10-09

Spännande och bra skrivet.