Dit drömmar färdas för att dö

Romanen Dit drömmar färdas för att dö bygger på ett verkligt kriminalfall som skakade Sverige 2006. En tioåring dödades då under tortyrliknande former av sin mamma och hennes sambo. I media kom det att kallas Bobbyfallet. Ett fall som lämnade få oberörda. I boken gör Mattias Edvardsson sin tolkning av händelsen och söker förståelse bortom det redogörande och dokumentära i förhör och protokoll, allt för att besvara frågan hur en mamma kan låta sitt eget barn misshandlas till döds, hur något så fruktansvärt kan tillåtas ske. Mattias Edvardsson är född 1977 och bor utanför Lund. Dit drömmar färdas för att dö är hans första roman. Pressröster: "Det är anmärkningsvärt att detta är en debutroman, så färdig och klar i både stil och form...årets litterära överraskning." Norrköpings Tidningar "Det här kan vara en av årets viktigaste böcker. Bra skriven är den också." Tidningen Kulturen.

Eyez Only

2013-06-24

Så sorgligt! Jag grät, och vetskapen om att boken baseras på verklighetens Bobby gjorde det hela än mer ledsamt.

2013-02-16

Bobbyfallet är något jag kommer ihåg riktigt tydligt och med stor sorg. Hur kan en mor tillåta att hennes barn torteras och till slut dödas? Det var något som säkert inte bara jag fundera över när allt om Bobby uppdagades. Mattias Edvardsson försöker i den här boken ge sin tolkning av vad som kan ha hänt och vad som ledde till det tragiska slutet. Märk väl att detta är en roman som inte alls utger sig för att vara sanningen, utan den är just en tolkning. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/02/dit-drommas-fardas-for-att-do-av.html

Kristina Simar

2012-08-25

Detta var den mest sorgsna och obehagligaste bok jag läst på mycket länge. Trots den fruktansvärda berättelsen var jag tvungen att sträckläsa boken, medan tårarna rann nerför kinderna. Eftersom Bobby som fallet bygger på bodde utanför Jönköping där jag bor, är jag väl bekant med både det lilla samhället familjen bodde i och sjön man hittade hans kropp i. Jag tror att man tar åt sig lite mer när man bor på samma ställe och alla pratar öppet om händelsen på ett annat sätt, än om det ligger långt ifrån. Boken var välskriven, detaljerad och bra gestaltad. Författaren lyckades få mig att glömma tid och rum och bara fokusera på händelserna i boken, ända tills den var utläst efter några timmar. Hoppas att Mattias Edvardsson skriver fler liknande böcker. Böcker som handlar om tragiska fall mot barn som vi aldrig får glömma.

Maria Lind

2012-08-07

Oerhört fascinerande och spännande. Man får en inblick i människans psyke och blir utmanad som läsare. Dessutom väldigt välskrivet.