Diktaren

Bille, Katinka

| 2016

Diktaren är en spännande skärgårdsroman med kvinnofokus. Historien utspelar sig på en ö i Bohuslän, välkänd tack vare Evert Taube. En liten flicka försvinner, dörrar öppnas till det förflutna och för tre kvinnor förändras livet för alltid. Diktaren utsågs av journalisten Bengt Eriksson och bloggen Deckarlogg till Årets svenska deckardebut 2016, men den är också en kärleksroman och en roman om relationer mellan ung och gammal. Man kan läsa den som en spännande berättelse i nutid med tillbakablickar på händelser för hundra år sedan. Eller som en relationsroman som ställer existentiella frågor. Vilket ansvar har man själv för att forma sitt liv? Vem eller vad styr en kvinnas livsval i dag - är det fortfarande mannen, precis som för hundra år sedan? Diktaren är Katinka Billes debutroman. Hon är 50-talist, entreprenör, mormor och långseglare. Romanen ingår i en planerad serie om fyra fristående...

Holger Wästlund

2016-09-13

Debutromanen Diktaren av Katinka Bille är en välskriven bok där författaren skickligt väver ihop flera personers mycket olikartade liv och skeenden till en riktigt spännande berättelse. Jag, som både gillar västkusten och båtliv, kan konstatera att Katinka Bille vet vad hon pratar om i sina färgrika skildringar av det speciella ö-livet. Jag kan både rekommendera denna bok och jag ser fram mot att läsa nästa bok.

2016-07-10

Betyg: 3,5 av 5.

Diktaren är en egenutgiven spänningsroman som jag fick en förfrågan av författaren själv om jag ville läsa, och det ville jag. Den blev sen tyvärr liggande i några månader i min alltid alldeles för stora hög med recensionsexemplar, men nu har jag äntligen läst den.

Och vad tyckte jag då om Diktaren? Ja, faktiskt både mycket bra och också lite mindre bra, eftersom jag tyckte det var en lite ojämn bok.

Boken är välskriven, och jag tyckte mycket om människoporträtten, och allra främst kvinnokaraktärerna. Miljöbeskrivningarna tyckte jag också mycket om, och även beskrivningarna av dom olika djuren som förekommer i boken. Och jag tyckte också om att boken utspelar sig i olika tidsåldrar.

Men ibland tyckte jag att boken var lite rörig, virrig, och lite knepig att förstå sig på. Den hade nog vunnit på att redigeras ett varv till, tror jag.

Fast slutsatsen blir ändå att det helt klart är en bok som jag kan rekommendera.

Eva Wieselgren

2016-05-03

Mycket spännande bok, jag kunde inte lägga den ifrån mig utan sträckläste ända till sista sidan. Personerna i boken kändes mycket verkliga, det är inte bara en bra deckare utan också mycket bra kvinnoporträtt och en vass samhällsskildring. Jag hoppas det kommer en fortsättning.

Ann Simonsson

2016-04-01