Digital succé : Så lyckas du med sociala medier

Boisen, Frida

| 2015

Hur gör man för att starta virala eldar och erövra världen? Nu delar Frida Boisen med sig av sina bästa knep. Hennes krönikor har delats hundratusentals gånger, tidningen hon var chefredaktör för gick på bara ett år om konkurrenten, mycket tack vare framgångar i sociala medier. Hemligheterna och knepen är många, oavsett om du är en lärare som brinner för en bättre skola, säljare som vill göra bättre affärer eller student som längtar efter drömjobbet ? så vet Frida hur du genom sociala medier kan sticka ut, nå miljoner, driva trafik, bygga varumärke, väcka debatt eller rekordöka din vinst. Grunden börjar alltid med mod och passion. Våga tro på dig själv, dina idéer och värderingar. Utan det hade Frida aldrig gått från förortstjej i Västra Frölunda utan några kontakter med medieeliten i Stockholm, till att bli Sveriges yngsta kvinnliga chefredaktör någonsin för en kvällstidning. Hon hade...

2018-08-02

Dels har boken några år på nacken och känns lite passé på vissa sätt (Periscope, hallå? Slog det verkligen igenom ens?) och dels känns den lite tjatig. Det är lite samma saker som upprepas då och då. Inte minst eftersom jag dessutom hörde Frida i samband med att jag fick boken. Det var en del som var samma. Men några intressanta saker fick jag med mig.

Frida Boisen är före detta chefsredaktör på GT och numer digital chef och ansvarig utgivare på Bonnier Tidskrifter. Hon ger här mycket grundläggande bild av sociala medier och hur man som privatperson eller företag kan ta tillvara på den enorma marknadsföringspotential som medierna har, ofta alldeles gratis!

Det finns många tips som man kan ta till sig av och tillämpa på sina egna konton i sociala medier. Tyvärr är det så att boken främst kanske riktar sig till två olika sorters personer – den som inte har en aning om vad sociala medier är, och den som verkligen vill ha en viral succé. För den som vill ha konkreta tips på hur följarmängden ska ökas i längden är denna bok ingen quick fix. Fast antagligen är det så också, att det inte finns någon quick fix för att få många följare, om du inte redan är känd på något sätt.

Eftersom det här är en bok om sociala medier, måste den självklart ha en egen hashtag – #digitalsucce – och i slutet av boken finns också ett litet hashtag-lexikon, som är väldigt bra att ha som startposition för dina inlägg på dina sociala medier-konton.

Boisen lyckas i alla fall att ge en mängd tips som framför allt handlar om att våga. Att det inte är fel att våga vara personlig, eller att våga kontakta och följa de personer du inspireras av eller vill arbeta med.

Som småföretagare har jag fått med mig flera olika bra pointers, tips och tricks till framtiden, och till och med vågat ta upp mitt twitterkonto igen. Jag hade dock önskat mer tips för att få till ett bra sociala medier-flöde, men det är nog något jag får arbeta med på egen hand.

2016-03-06

Frida Boisen är en av mina favoriter bland krönikörer, och jag läser alltid hennes texter i Expressen / GT. Här är en länk till hennes sida där.

Så kombinationen Frida Boisen, som jag tycker skriver så bra, och så en bok om sociala medier, som jag ju älskar, verkade ju verkligen vara något för mig, och det var det.

Boken är mycket välskriven och informativ. Tyckte att det var väldigt intressant att läsa Fridas råd och tips om att uppnå digital succé.

Rekommenderas absolut.

Å

Åsa Arveberg

2016-01-30

Superbra bok om våra sociala medier och hur du använder dom till din fördel.