Diagnos: omöjlig längtan

Cecilia Ek älskar sitt arbete som barn och ungdomsutredare inom polisen. Ändå går hennes inre motor på tomgång efter att hon har blivit dumpad av sin sambo. När hennes moster Sonja blir allvarligt sjuk och familjen behöver hjälp lämnar hon allt för att återvända till barndomens Umeå. Plötsligt består jobbet av att sälja kläder i en bröllopsbutik, och Cecilia försöker använda det påtvingade miljöombytet till att förlika sig med sin framtid som singel och barnlös. När Cecilia träffar Erik, läkaren med de varma ögonen, sätts hennes föresatser att leva fri och obunden på prov. Men inte kan väl Cecilia, som upplevt smärtan i att bli bedragen, förälska sig i en man som bara är två veckor ifrån att gifta sig? Livets virvelvindar kastar Cecilia än hit, än dit och plötsligt står hon inför ett livsavgörande val. Hur mycket är hon villig att försaka när hjärtats mest omöjliga längtan plötsligt finns...

Tips till dig som gillar romance som också berör allvarliga ämnen som cancer och ofrivillig barnlöshet. Huvudpersonen är en inspirerande stark kvinna med en härlig livsfilosofi och boken utspelar sig i härliga umeåmiljöer.

Välskriven, gripande rolig roman som utspelar sig i Umeå. Jag fastnade lätt för karaktärena och kunde knappt lägga ifrån mig boken. Boken har fått mig att fundera, att skratta, att bli förbannad och den har fått mig att gråta. Den gav mig verkligen hela känsloskalan och jag längtar tills nästa bok släpps

Fantastisk debutroman!!

Som läsare får du tidigt lära känna bokens huvudkaraktär Cecilia. Det är svårt att inte gilla henne skarpt redan från början. Christina fångar så väl inre som yttre intryck, känslor och händelser. Jag är med Cecilia - och de andra - i varje steg, hör dem, ser dem, förstår dem. Jag kände väldigt snart att det skulle bli en bok som var svår att lägga ifrån sig. Cecilia bär på sorg och vemod efter att ha blivit bedragen av sin sambo och då hon förstått att hon aldrig kommer kunna få några egna barn. För mig som genomgått flera IVF-behandlingar innan vi slutligen fick tvillingar spelar just denna del av handlingen an på en speciell sträng. När Cecilia så småningom möter någon hon får känslor för är det förstås inte enkelt. De bär båda på rädslor de behöver möta innan någon av dem är redo för den andra… Resan de gör är berörande, ömmande och väldigt tankeväckande. Livet och dess sårbarhet vibrerar i bakgrunden, men utan att det blir för tungt. Hoppet finns med och gör balansen mjuk. Miljöerna i Umeå är målande, något jag uppskattar oerhört, allt från sjukhusets korridorer till blommande trädgårdar.

Jag älskar hur Christina får med registret av känslor och det inre livet, men också humor och ett jäklar anamma som så tydligt följer med genom berättelsen. Det var skratt, mysiga smygleenden och tårar från första till sista sidan. Jag får helt enkelt omvärdera att jag sagt att Feelgood-genren inte är för mig. Med det sagt, så är detta är feelgood med inte bara solsken. Jag kommer på mig själv med att tänka på bokens handling långt efter den är utläst, på både hoppet och vemodet som lämnat avtryck.
💖💖💖💖💖

Gillar du relationsdrama och en handling som inte är rädd för att beröra livets toppar och dalar, att se karaktärer växa och frodas framför dig - och att fulböla 😉 - så är detta boken för dig!!

Jag längtar till nästa bok!

Läser vanligen inte romance/feelgood men är så glad över att inte missat denna pärla. Det vackra språket lyfter miljöer och karaktärer. Inslag av underfundiga dialoger och situationer som blandas med allvar och sorg. Djupet i denna bok gör att jag bör den med mig långt efter att sista ordet lästa. Rekommenderar den varmt.

När jag började läsa så gick det bara inte att sluta.
Den innehåller allt... från sorglig barndom, barnlöshet och otrohet till värme, kärlek och samhörighet...
Det är missförstånd, humor, ilska, sorg och obeskrivlig lycka!

4,5/5

När en nära släkting blir sjuk och det behövs hjälp hemhemma, åker Cecilia tillbaka till uppväxtstaden Umeå för att hjälpa till i den butik som kusinen Klara driver. Det skulle kunna bli en nystart, för även om Cecilia kanske inte främst skulle vilja vara i Umeå utan stanna i Stockholm, har det hänt så mycket där som gör att hon behöver komma bort ett tag. Hon har fått veta att hon är infertil, och en livslång dröm om att bli mamma har gått i kras. Dessutom blev hon dumpad av sin sambo. Men i Umeå hos familjen, där kanske hon kan få ro ett tag. Och det fungerar fint, tills hon möter läkare Erik under en undersökning. Hon har svårt att glömma honom, och så kommer han in i festsömnadsbutiken hon jobbar, och ska prova ut kläder till sitt bröllop, som bara är två veckor bort.

Diagnos: Omöjlig längtan är Christina Edwinsdotters debutroman och hej och hå, vilken debut. Här behövs näsdukar både för lite fnisstårar, lyckotårar och för lite sorgtårar. Och så skulle jag behöva överarmsstyrkan hos en … mycket starkare person än mig själv, för att kunna skaka om de här vuxna människorna och fråga vad i hela friden de håller på med.

Persongalleriet är lagom stort och jag tycker om att fokus på det hela ligger runt Cecilia och Erik och deras familjer och kompisar. Personerna skiljer sig bra åt, så det är inte svårt att veta vem som är vem. Jag gillar moster Sonja väldigt mycket, hon känns som en riktig krutgumma. Dessutom tycker jag om Anita, även om jag mest tycker om att inte riktigt tycka om henne. Men ingen av karaktärerna lämnar mig oberörd och det gillar jag mest av allt.

Edwinsdotter räds inte att ta upp svåra och jobbiga ämnen och låta det ta plats. Det är inte guld och gröna skogar i ett förhållande. Alla kommer med bagage, och det finns saker vi både är rädda för och tar lite för givet. Som att alla andra kan läsa våra tankar men också tänker som vi själva gör. I den här boken finns det både sorg i att inte kunna fullfölja en livslång dröm, oönskad barnlöshet, frivillig barnlöshet, oväntade barn, sjukdomar, olyckor och döda och/eller sjuka familjemedlemmar, men också fullt av kärlek, vänskap, hopp, lust och känslor som sprutar ut åt alla håll och kanter.

Det är verkligen en läsvärd debutroman som Edwinsdotter skrivit. Språket är bra och driver framåt och även om det kanske inte alltid händer så mycket, flyttas händelserna framåt på ett bra sätt. Det känns inte som att jag har läst 361 sidor när bokens sista sida är nådd och nu skulle jag gärna se att Edwinsdotter fortsätter att skriva på samma sätt i flera romaner framöver, för då vet jag att jag har något väldigt bra att se fram emot och längta efter. Förhoppningsvis blir det inte en diagnos: omöjlig längtan för mig i det fallet.