Dewey Decimal

Larson, Nathan

| 2011

Influensapandemi, storskalig terrorattack och Wall Streets totala kollaps. New York är en skugga av sitt forna jag. Medan staden kämpar sig upp ur vrakresterna intar en namnlös man biblioteket på 42:nd street. En man med tvångssyndrom, en stor kärlek till litteratur och en komplicerad moralkod. Minnet sviktar och inte ens han själv känner till hemligheten om sitt eget mörka förflutna.Hur mycket han än älskar ensamheten och sina böcker tvingas Dewey Decimal hanka sig fram som indrivare och muskelkraft till New Yorks mest hänsynslösa distriktsåklagare. När han kallas in till ett till synes simpelt uppdrag, kan Decimal inte säga nej.Uppdraget exploderar till en blodig härva av våld, skiftande lojaliteter och gamla vendettor, och väcker frågan om hans begravda identitet till liv.Dewey Decimal är den första delen i en trilogi om den bokälskande undercoveragenten. Nathan Larsons bakgrund i musikvärlden...

Jan Banan

2014-06-13

Ingen höjdare!

Lena Floser

2013-11-30

Karaktärerna är lite för klichéartade och berättelsen skulle behöva mer substans men New York-känslan känns genuin och det är roligt att den utspelas bland böcker på New York public library.

2012-10-29

Den här boken läste jag inom utmaningen Böcker om böcker, en bok som heter Dewey Decimal måste ju handla lite om böcker i alla fall. Det var emellertid inte riktigt så, utan den handlar mer om en psykotisk mördarmaskin med bacillskräck. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/10/dewey-decimal-av-nathan-larson.html

Tove Skarstedt

2012-04-12

Postapokalyptisk dystopi från New York -" light" Helt ok att läsa.

Jakob Nylin

2012-01-29

En apokalyps som det går att relatera till - influensapandemi, storskalig terrorattack och Wall Streets totala kollaps - men berättelsen utspelar sig efter apokalypsen. Det är mycket våld, osäkra lojaliteter och gamla vendettor. Huvudpersonen är en bokälskande undercoveragent med tvångstankar. Mitt i allt våld finns också svart humor, t.ex. berättelsen om kringströvande hedgefondförvaltare beväpnade till tänderna. Språket är tajt som den bästa rock'n'rollen.

Tarja Ahlgrén

2011-10-25

Postapokalyptisk spänning ett hårstrå vassare än de flesta. Flyhänt skrivet, duglig underhållning.