Det som inte växer är döende

Weithz, Jesper

| 2012

När Henrik och Lotte kysser varandra farväl tror de att de snart ska återses under São Paolos sol. I Brasilien finns hoppet om ett tillfrisknande för Lotte, vars graviditet inneburit oväntade komplikationer. Hon ska bara packa färdigt huset tillsammans med dottern Molly, medan Henrik ska stanna till i London för ett möte. Dagarna fram till återföreningen borde vara en transportsträcka för dem båda. Men så börjar det moderna livets tunna is spricka under deras fötter, och plötsligt befinner de sig i fritt fall ? tusentals mil från varandra.Det som inte växer är döende är en existentiell thriller. En andlöst spännande berättelse om kaos, utsatthet och om vårt förhållande till naturen

Rebecka Nyman

2020-11-30

En lite för långsam thriller som fokuserar mycket på deras tankar på de olika ställen de befinner sig på. Den är mörk, vilket jag gillar, men mycket tankar och egentligen inte så mycket handling. Slutet lämnar öppet för många frågor, vilket jag ändå gillar samtidigt som jag blir frustrerad. Omslaget tyckte jag väldigt mycket om! En helt okej bok att läsa.

Maria Olofsson

2016-08-04

Konstig bok. Ganska knepigt skriven. Skriven utan talstreck eller citattecken då folk pratade, svårt att läsa då tycker jag. Bitvis spännande, men snöpligt slut. Gav mig inget vidare starkt intryck.

2014-07-24

Betyg: 3,5 av 5.

(Den här boken var en av dom tolv böcker som jag läste under mina två semesterveckor i Turkiet. Skriver lite kortare och enklare omdömen på dessa böcker, mot vad jag brukar göra på dom recensionsböckerna som jag läser.)

En kort bok, bara 150 sidor, och en mycket speciell och annorlunda bok.

Ingen favorit hos mig, men helt okej, och läsvärd.

2013-10-09

Hur kan man slakta en bok på det sätt som faktiskt JW gör? De första hundra sidorna var spännande, välgenomtänkta, intressanta, roliga, sorgliga men så plötsligt händer något.... Och vad är det som händer? Jag är faktiskt inte helt säker på det. Men helt plötsligt handlar det om växthuseffektens förstörelse, om oväder och terrorister? Och det där med Lotte? Ursäkta mig, men vad fan handlade det om? Jag brukar inte ha problem att förstå mig på de mest knasiga slut tänkbara på en bok- men här fattar jag noll. Vad hände egentligen med Henrik, Lotte och Molly? Synd att författaren beslutade sig för att helt och hållet förstöra en bok som började så lovande! Ingenting jag rekommenderar!

Jakob Nylin

2013-09-09

Det som till en början verkar så ljusnande utvecklas till något annat. Stämningen är oviss. Lotte och Henrik på varsitt håll på väg till samma mål men ingen kommer iväg. Det är mycket som utelämnas från berättelsen, som läsare är man lika osäker som Lotte och Henrik, men berättandes ton lyckas skildra det ovissa som allt mer utvecklas till något otäckt. Väldigt öppet slut.

Sara Urger

2013-06-04

Jag tyckte mycket om den otäcka stämningen, men jag kände att jag fick veta lite för lite. Jag ville veta mer om världen, vad det egentligen var Henrik jobbade med, om Lottes sjukdom etc. Det kan vara jättebra att inte säga för mycket och överförklara, men i det här fallet hade jag behövt mer för att riktigt engagera mig.

Lotta Berling

2013-02-07

Jag gillar det avskalade språket och de täta radbrytningarna, men samtidigt blir det ofta lite för avskalat. Allt känns inte helt trovärdigt, framför allt inte i Henriks resa. Men det största problemet med den här boken för mig är nog att jag blir ganska irriterad på både Lotte och Henrik - jag gillar dem inte riktigt.

Jenny Eriksson

2013-01-23

Här kan ni läsa min recension: http://jenny.jennytranslation.com/2013/01/23/snark-zzzzz

Maria Eriksson

2013-01-16

Jesper Weithz har skrivit en thriller som är en obehaglig framtidsdystropi. Miljökatastrofer och tillväxtsamhällets kollaps kan anas, Den lämnar kvar många frågetecken efter avslutad läsning och påminner lite om McCormacs Vägen. Bara 146 sidor, finns som e-bok.

Göran Bergqvist

2013-01-13

spännande, suggestivt. jag kommer att tänka på Ian McEwans lördag.

Carin Lundberg Papp

2013-01-11

Märklig..

Kim M. Kimselius

2013-01-07

Jag tyckte spänning trappades upp ganska snabbt, bara några sidor in i boken. Sedan stegrades den hela tiden när antingen Lotte med Molly eller Henrik stötte på problem under sin resa på var sitt håll. Lägg därtill snöoväder, kapare och sjukdomar och då är dessutom tiden emot dem. Jag tycker det var en ovanligt bra thriller, de sista 50 sidorna läste jag på natten fram till klockan två. Gissa vem som inte kunde sova sedan. Det är väl ett bra betyg på en thriller.

Malin H

2012-11-13

spännande, läskig, obehaglig. Om en privilegierad familj (mamma, pappa, dotter) som har allt men ändå drabbas av sjukdom och hotande död. väcker mycket tankar kring livsstilar, resande men också föräldraskap och vad man är skyldig sitt barn. både lotte och henrik känns trovärdiga och mänskliga men ibland lite för grunda och som att författaren vill analysera dem lite för mycket. Lämnar läsaren med mer frågor än svar.