Det ska bli ett sant nöje att döda dig

Graaf, Magdalena

| 2006

I boken Det ska bli ett sant nöje att döda dig! berättar Magdalena Graaf om det äktenskap som hon ingick som gravid nittonåring. Vad som till en början var ungdomlig familjelycka med en omtänksam om än kriminellt belastad man övergick snart i misshandel och fullständig terror. Magdalena Graaf skildrar trovärdigt och med den inlevelse som bara egna erfarenheter kan ge, hur hon till slut lär sig att leva med makens våldsamma raserianfall, trots att de utgör ett dödligt hot. Hon ber inte om medlidande, utan beskriver osentimentalt och rakryggat hur den unga Magdalena sakta bryts ner. Hon visar också vilken betydelse stödet från föräldrar och vänner haft för att ge historien ett lyckligt slut. Det här är en naken och mycket dramatisk skildring av en ung mammas kamp för att överleva och skydda sig själv och sitt barn för en man som när som helst kan gå till attack. Magdalena Graaf ger...

Jennie Faxe

2021-11-15

Magdalena delar med sig av sin historia. Många igenkännande faktorer och tillfällen. Intressant och bra bok.

Sarah

2019-02-06

Superbra! Stackars stackars Maggan och när man vet hur det gick för något år sedan med sonens död tycker jag ännu mer synd om henne. Språket är inte tip top men historien är mycket intressant o gripande. Man får insyn i hur det är på "kvinno-boenden" och hur utsatta kvinnor behandlas.

Bokslukerskan 93

2019-01-18

En rå men hoppfull historia som jag gillade att läsa

Mycket självutlämnade och innehållsrik bok

En naken och ärlig historia, som visar att det kan gå så fel även om man har bra förutsättningar. Jag tycker Magdalena visar att vem som helst kan ta sig ur en sådan misär, trots att myndigheter inte hjälper till. Det är hopplöst, men det går. Bara man tror på sig själv. Lite hastigt slut, men acceptabelt eftersom det är en självbiografi och ingen påhittad historia.

Nettan J

2016-12-25

En bra bok. Lite tråkigt språk. Nån får en annan bild av Magdalena

Vicky H

2016-12-12

Stark historia. Tappar dock tyvärr intresse mot slutet. 3/5

Louise Ö

2013-06-30

Bra!! Faktiskt!! Språket är ingen höjdare, men berättelsen griper tag!

Frida Martinsson

2012-11-27

Mycket bra bok som visar att det yttre endast är en fasad, under ytan kan allt se annorlunda ut. Tänkvärd och blottande bok.

Kickie Boman

2012-11-23

Stark!

Hanna *

2012-08-14

Inte ett endaste kapitel lämnar en oberörd. Läste ut den på 5 timmar!

Elin Rickmarker

2012-07-03

Ett livsöde utan dess like. Man blir imponerad av hennes styrka!!! Mycket bra bok!!

Elin Rickmarker

2012-07-03

Ett livsöde utan dess like. Man blir imponerad av hennes styrka!!!

Therese Simar

2011-12-01

Obehaglig men ändå läsvärd! En bok som sätter sig.

Ann Wacker

2011-10-06

Jag måste erkänna att jag helt ändade uppfattning om Magdalena efter att ha läst denna bok. klart läsvärd :)

Frida W

2011-09-07

läs den

Linnea N

2011-04-02

Riktigt bra bok! :) Man kände verkligen att man var med i det som hände. Som att man stog där och tittade på.
Enda minuset var att det var lite svårt att uppfatta tiden, hur länge de bodde ihop innan hon flydde och hur länge hon levde undangömd.

Mona Guttke

2011-01-01

De två första skivorna var plågsamma. Hur grym kan en människa bli. Att jag orkade lyssna vidare berodde på att jag vet att Magdalena kom ur helvetet.

anna härlin

2010-12-25

gillar inte den typen av böcker bara. många går igenom samma skit, det är ett viktigt samhällsämne men den gav mig inget.

Stefan Wern

2010-11-20

Magdalena skriver osentimentalt och nära om ett fruktansvärt öde. Och språket är förvånansvärt ok för att vara en självbiografi.

Aniko Ja

2010-08-22

Bättre skrivet än väntat. En tänkvärd bok om att inte döma någon utifrån.

annika åberg

2010-06-20

Jag visste ingenting om Magdalen Graaf eller systern innan jag läste denna bok. Jo, jag visste att de fanns och att de var med i olika skvallerblaskor men inget mer. Bra och intressant bok, men jag kanske hade uppskattat den mer om jag varit insatt...

Jag tyckte detta var en jättebra bok. Jag läste den när den precis givits ut och jag visste inte mer om Magdalena än att hon vikt ut sig. Inte kunde man väl tro att hon gått igenom något som detta.

VICTORIA LINDBLOM

2010-02-09

Jag har numer stor RESPEKT för Magdalena Graaf och hennes familj. Läs boken, lyssna och läs inte media om Graaf. Hon är en hjälte!

Anette B

2010-02-04

Jag fick min bild av Magdalena Graaf ändrad helt och hållet. Skriven med självdistans och utan självömkan.

Anna Hallqvist

2010-01-14

Jag är väldigt glatt överraskad. Jag erkänner villigt att jag hade fördomar innan jag öppnade denna bok om storbystad mediakåt blondin - men oj vad fel jag hade.

Jag ber om ursäkt Magdalena!! Du är en ypperlig författare och att du överlevt ditt liv och klarat av att gå vidare som den enorma överlevare du är fyller mig med en riktig ärlig respekt.

Jag har känt din blodsmak genom boken, upplevt din rädsla, velat rulla in dig och din son i en varm filt i mitt hus och aldrig släppt ut er igen. :) Vilken historia du har tjejen...Och vilken enorm styrka, dina söner måste vara oerhört stolta över dig. Och vilken bra pojkmamma du måste vara!!

M W

2009-12-01

Gunvi Lundqvist

2009-09-08

Någon tråkig bok är dethär då inte för att Magdalena Graaf skrivit den. Önskar att mera av svenska folket skulle läsa den här typen av böcker. Finns så många svin som går lösa. Mycket läsvärd.

Mia Dahlstrand

2009-08-16

2007-06-05 Biografi. Förvånadsvärt bra. Framförallt för att få se en annan sida än den ytliga bimbo-sidan.

Martin Åkerblom

2009-07-01

Ett spännande liv blir en tråkig bok när Magdalena Graaf är i farten

Lotta Grafström

2009-06-13

Jaa, så bra ett under att man kan go one!!

Karin Karlsson

2009-06-12

Det är otroligt vad denna tjej har gått igenom. Hon har fått genomlida massa psykisk och fysisk misshandel, fått leva gömd, blivit dödshotad osv. Och samtidigt hade hon sin lille son Isak och ta hand om och försöka ge trygghet till. Men på något sätt lyckades med ett enormt mod göra sig "offentlig" igen och sen vet vi hur det gick. Omslagstjej på diverse tidningar, sångkarriären med syrran Hanna och det omskrivna äktenskapet med Magnus Hedman. Jag kan bara säga som så här; läs den, för då får man en helt annan syn på den här tjejen, i alla fall jag!