Det självutplånande barnet

Miller, Alice

| 1995

Ingen som intresserar sig för psykoterapi kan undvara Alice Millers arbeten. I en rad kontroversiella böcker som fått stor betydelse för barnuppfostringsdebattten, har hon betonat barnets utlämnade ställning gentemot föräldrarna. Redan på spädbarnsstadiet uppfattar det känsliga barnet föräldrarnas behov och förväntningar och anpassar sig efter dem. Barnet förtränger sina intensivaste, icke önskvärda känslor vrede, ångest, avund och förtvivlan. Priset för denna förnekelse och bortträngning i barndomen är sjukdomssymtom hos den vuxne; fysiska såväl som psykiska. Konfrontation med den egna historien är därför den nödvändiga grunden för all terapeutisk behandling, menar Alice Miller. Det självutplånande barnet är Alice Millers debutbok i utökad och omarbetad version.

Gustaf Lundh

2019-11-11

Alice debutbok berörde mig starkt vid den tid jag läste den som ung vuxen och något vilse.

Rekommenderar hennes sons biografi om Alice. Hennes liv sätts i annat ljus i den. ”The true drama the gifted child”. Det verkar som att Alice var mer drabbad av sina upplevelser från kriget/sin egen uppväxt än man kunnat ana.

Klinga

2012-03-31

Jag kan inte tillräckligt om ämnet för att veta hur hennes teori står sig i förhållande till andras. Däremot finns det en inre logik i det Miller skriver som övertygar mig. Jag tror henne. Och det beror delvis på att vissa av avsnitten blir så upprörande att jag somnar till. Det här berör mig personligen, väldigt starkt. Det är nog för mig. Jag kommer förmodligen att läsa fler av hennes böcker om det självutplånande barnet.

Jack Russel

2010-04-04

Far out there.... Lika extrem som Miller menar att andra "ideologier" är, lika extrem är hon själv är min åsikt.

Johanna Galenpanna

2010-02-04

Hon gillar verkligen inte Freud.