Det rena landet : Om konsten att uppfinna sina förfäder

Hagerman, Maja

| 2006

För 2 000 år sedan levde i romarrikets utkanter människor som romarna kallade "germaner". Man visste inte mycket om dem, men i imperiet skrevs ändå böcker om dessa främlingar i norr, utan att författarna ens hade besökt deras samhällen. När Sverige 2 000 år senare blev en spetsnation inom rasforskningen, var de romerska fantasierna ännu aktuella. Nazisterna skulle snart göra tanken om ett "raskrig" till germanernas försvar, till själva bränslet i sin politiska väckelse. Men redan år 1921 beslöt den svenska riksdagen att ett rasbiologiskt institut skulle skapas - Europas första - till försvar för landets unika folkstam. Svenskarna var nämligen av ovanligt ren nordiskt-germansk rastyp, sades det. Maja Hagermans nya bok är en tankeväckande skildring av germanernas idéhistoria i Sverige. Med avstamp i 200-talet, när nordborna mötte Rom och skapade sin säregna "fornnordiska" kultur,...

Erland Andersson

2013-04-12

Boken är välskriven.
Men Maja sparkar in öppna dörrar med att konstatera att Tacitus inte är helt pålitlig eller att Rudbeck spårade ur i Atland. Men Maja tycks framför allt lida av svår germanofobi. Hon erbjuder ingen alternativ beskrivning utan önskar bara att den gamla historieskrivningen är falsk.
Majas resonemang övertygar inte. Vårt folk finns vare sig Maja vill eller inte.
I sammanhanget hade det varit klädsamt om Maja berörde sin egen börd. Det blir nämligen lättare då att förstå sig på hennes germanofobi.

Anna Nyman

2012-07-07

Ämnet är intressant och angeläget. Ändå känns Hagermans genomgång lite för spretig för att riktigt ro hem det hela. Hon driver tesen att samma gamla rötter som låg till grunden för Rasbiologiska institutet inte har gjorts upp med och fortfarande påverkar oss än idag, men misslyckas med att förklara exakt vad detta består i. Det är inte så att jag tvivlar på henne, jag vill bara veta mer om vad hon faktiskt menar!

Linda E

2012-06-21

Mycket intressant bok. Men tyvärr ger omslaget dåliga signaler. Jag vågade inte ha det på när jag läste på tunnelbanan! Knäppt av mig kanske, men så var det.