Det oändliga havet

Yancey, Rick

| 2014

Hur förgör man hela jordens befolkning? Man berövar människorna deras mänsklighet. I Den femte vågen kämpade Cassie för att hitta sin lillebror. Hon lyckades, men striden mot De andra är långt ifrån över. Cassie, Ben, Ringer och de andra måste fortsätta kämpa mot en osynlig fiende. Men en sak är säker: De andra kommer inte att ge upp förrän hela mänskligheten är utrotad.

Rebecka Angelin

2019-06-12

Helt ok bok. Hände inte så mycket olika händelser utan stora delar av boken handlade om en och samma person. Inte de 3 huvudpersonerna i första boken utan en av de andra som man får stötta på.

Agnes

2018-12-14

En spännande fortsättning på den femte vågen trilogin. Älskade den första boken och slukade även denna precis efter, tyckte dock inte riktigt lika mycket om denna.. jag hade velat ha mer fokus på huvudpersonerna från första boken. Jag ser fram emot den sista och avslutande delen! :)

Nina Gustafsson

2017-08-12

Fortsättningen är fartfylld men snäppet sämre än ettan även om det finns en del spännande vändningar.

Patricia M

2017-01-03

Jag tycker den var spännande och jag gillade de tvära kast den innehöll. Dock önskar jag att det ovan varje nytt kapitel stod ur vems perspektiv det kapitlet var skrivet ur. Flera gånger läste jag en halv till en hel sida med en karaktärs perspektiv för att inse att det var någon annan nu och då behövde jag läsa om för att det helt enkelt fick en annan mening.

Erica S

2016-08-31

helt ok men inte i samma klass som första delen

Paul Karlsson

2015-11-20

Nu har jag läst ut den andra boken som ingår science fiction trilogin "Den Femte Vågen". Den boken heter "Det Oändliga Havet" och jag ska nu med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.

Cassie har hittat sin lillebror och fått sällskap av Ben och hans gäng. Faran är dock långt ifrån över. Ben är skadad, de har knappt någon mat kvar och vinterkylan närmar sig med stormsteg. Alla är grälsjuka och det är ständigt bråk. Dessutom så vägrar Cassie att tro på att Evan är död och försöker övertala de andra att stanna och vänta på honom. Ringer blir allt mer otålig och negativ för varje timme som går. Slutligen beslutar hon sig för att själv går ut för att spana och söka efter mat. Vad som skulle bli en snabb utflykt slutar i att hon försvinner spårlöst. En efter en minskas antalet av deras lilla gäng. Vilket steg kommer utomjordingarna att ta i nästa fas? Har mänskligheten någon chans att överleva eller är alla redan dödsdömda?

"Den Femte Vågen" som var den första boken i trilogin hade jag svårt att ta mig igenom. Den var spännande och bra. Det enda som var komplicerat var att det var många karaktärer som i parallella berättelser skulle få sin historia berättad. På så vis var "Det Oändliga Havet" bättre eftersom karaktärsbeskrivningarna blev avklarade i första boken. Det som däremot var lite märkligt var att huvudpersonen Cassie inte fick mycket fokus. Ena halvan är förvisso berättad hur hennes perspektiv, men inte i samma utsträckning som tidigare. Mest handlar det om den lilla överlevargrupp de har bildat och hur de handskas med sin situation på vår i princip ödelagda planet. En del fokuserar även första halvan av boken på övriga karaktärer i detta gäng. Och en del är även skrivet ur Evans perspektiv.

Sedan är det karaktären Ringer och och de nya och gamla karaktärer hon möter som det fokuseras på i den sista halvan av boken. Det är i den delen av boken man också får veta lite mer om "De Andra" som berättelsens utomjordingar kallas för. Några svar får man aldrig riktigt. De svaren man får väcker istället fler frågor. Med andra ord så känns den här boken som transportsträcka inför den förhoppningsvis storslagna finalen i den tredje boken.

Positivt är det att det är korta och lättlästa kapitel som man hinner att avverka då man sitter på bussen och läser under korta sträckor. Historien rullar på i ganska hög takt så att man aldrig riktigt tappar intresset. Allt var som man förväntade sig fast med vissa överraskningar på vägen under läsningens gång.

Jag kan rekommendera boken "Det Oändliga Havet" som en värdig uppföljare som förhoppningsvis växer när man har fått veta slutet i den tredje boken. Man hade dessutom hoppats på mer fokus på huvudkaraktären Cassie. Men det är inte något som drar ner bokens betyg eftersom man kanske får svar på i tredje boken varför vissa karaktärer har fått mer fokus än andra. Bäst är det också att tillägga att boken inte är något för känsliga läsare. Den innehåller nämligen bland annat hemskheter som barn som med tvång blir självmordsbombare. Men för den okänslige science fiction älskaren finns det nog en hel del att tycka om även med bok 2 i trilogin. En trea av fem möjliga får boken "Det Oändliga Havet" av mig i betyg.

Sanna

2015-10-26

En bra fortsättning men inte i samma klass som första boken. Den var spännande men innehöll inte samma mängd av twister och överraskningar som ettan. De bytte perspektiv ganska ofta vilket var skönt men också lite tröttsamt.

2015-09-07

Jag tror nog att jag vågar påstå att science fiction är min absoluta favoritgenre och jag fullkomligt älskade tvisten i förra boken, Den femte vågen. Nu har jag äntligen läst fortsättningen. Och jag rekommenderar ingen att läsa denna utan att ha läst första delen, trots att det står "fristående". Det är den inte. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/08/det-oandliga-havet-av-rick-yancey.html