Det lilla bageriet på strandpromenaden

Colgan, Jenny

| 2015

Polly hade allt: jobb, bostad och pojkvän. En konkurs senare är hon alldeles ensam och när hon flyttar till ett rum ovanpå ett nedlagt bageri i en fiskeby återupptar hon sitt största intresse. Snart sprids doften av hennes nybakade bröd över strandpromenaden. Givmilt delar hon det med en skadad lunnefågelunge och de nyfunna vännerna, fiskaren Tarnie och hans besättning. Pollys buttra hyresvärdinna driver ortens bageri, men hennes bröd blir sämre för varje år som går, och hon känner sig hotad när allt fler föredrar Pollys bröd. Fast besluten att nå dit hon vill utan att trampa på någons tår tar Polly små men lyckosamma steg framåt. Och när hon får kontakt med den hemlighetsfulle biodlaren Huck och hans stormrike vän Reuben tar ett nytt kapitel...

Rebecka Nyman

2022-02-13

Precis en sådan bok jag kände att jag behövde läsa nu. En kvinna som börjar om, skaffar vänner och börjar arbeta med något hon älskar att göra. Det uppstår hinder och en anar hur allt ska sluta men inte riktigt vad som kommer att hända under vägen. Jenny Colgan använder sig av språket och texten för att skapa något levande. Det är så att en riktigt hör karaktärerna prata. På slutet tyckte jag att allt löste sig lite för snabbt, men överlag en väldigt härlig och avslappnade bok.

Just such a book I felt I needed to read now. A woman who starts over, makes friends and starts working on something she loves to do. Obstacles arise and one has an idea of ​​how everything will end, but not really what will happen along the way. Jenny Colgan uses language and text to create something alive. It's so that one really hears the characters talking. In the end, I thought that everything resolved a little too quickly, but overall a very lovely and relaxed book.

Karolina Jonsson

2021-07-01

Så så så så mysig! Förvånsvärt rolig, det var precis en sån lite småskojig humor som jag älskar. Det var romantiskt - GUD så romantiskt. Det var härligt, fint, till och med väldigt, väldigt sorgligt. Den hade verkligen alla känslor! Jag har gråtit och jag har skrattat. Rakt ut. Ni vet så man tittar upp och kikar så inte grannen undrar vad det var som var så roligt? Och när jag väl började komma in i boken, ja då gick det verkligen inte att släppa. Jag har läst nästan konstant, och i timmar i sträck ibland. Älskar den känslan, när det enda man vill är att fortsätta läsa. Och nu njuter jag av tanken på att det bara är början på en hel serie. Jisses! Vad mycket jag har att se fram emot. En äkta pärla.

Cornelia Eriksson

2020-10-15

Så mysig! Vill bosätta mig på en stormig liten ö och öppna ett bageri!

Vingt.se

2020-09-16

Företaget Polly driver med sin fästman Chris går slutligen omkull efter år av slit och osäkerhet. Vad Polly inte vet är att det är sämre ställt än hon trott, och snart visar det sig att hon inte ens har pengar nog att hyra en lägenhet.

Men skam den som ger sig och med lite envishet och en smula desperation finner Polly ändå en bostadsannons som lovar henne nästan allt det hon söker. Haken? Lägenheten ligger på en ö som förbinds med fastlandet via en bro, en bro som bara är tillgänglig när havet tillåter det.

jessicasshelfies

2020-01-16

Kvinna flyttar från storstaden efter konkurs, och hamnar på en liten ö där hon följer sin dröm och möter kärleken. Perfekt feelgood-bok som följer exakt det recept som genren ska. Lagom mycket motgång och jättemycket framgång.

Josefin

2020-01-15

Jag brukar inte vara så förtjust i feelgood men den här var jättebra och mysig!

Elisabeth Svensson

2019-07-03

Mysig start på semestern. Fnitter och mys blandat med allvar och tårar.

Nerdy Books

2019-05-04

Jag är egentligen inte så mycket för feelgood men jag har tidigare läst Jenny Colgans "Den lilla bokhandeln runt hörnet" som jag gillade rätt mycket, så jag bestämde mig för att läsa ännu en av hennes böcker, vilket var just den om bageriet på strandpromenaden och jag ÄLSKADE den! Mer än den första jag läste. Den var lättsam men ändå inte för ytlig eller "fjantig" utan med ett djup i sig trots allt. Många av karaktärerna var lätta att tycka om och förstå sig på samt att berättelsen kändes trolig. En helmysig bok!

Karoline Norheim

2019-03-10

Lättläst trevlig bok, rekommenderar

Ä

Älskarattläsa

2019-02-08

En riktig feel-good bok. Har redan köpt andra och tredje delen också som jag ser fram emot att läsa..

Jessica Hellsing

2018-09-23

Denna gick som ljudbok i mina lurar. Trivsam, söt berättelse. Fina personbeskrivningar och miljöbeskrivningar. VIsst vill jag besöka den lilla ön. Skön stund att drömma sig bort med.

Madeleine Löfqvist

2018-09-06

Trevlig. Ska läsa fortsättningen.

Trevlig att lyssna på, så pass att jag inte kunde låta bli att läsa även fortsättningen.

Sara Bengtsson

2018-01-25

Kanon bra bok.

Barbara Kjellström

2017-11-11

Söt story, blev glad. Testade ett av recepten och det blev ett fantastiskt gott bröd.

Linnea No

2017-09-16

Gillar denna bok!

Charlotta Renstig

2017-09-14

Härlig bok

Inger Jarreby

2017-08-27

Underbar feel-good-bok. Annorlunda, spännande miljö med härliga, en del ganska udda, personer. Ser fram mot nästa del.

En mysig feel-good bok.

Solveig Andersson

2017-07-31

Litterär bagatell.

Maja Hallgren

2017-07-25

Den var lite trög i början tyckte jag men ju längre in i berättelsen jag kom desto mer var jag fast! Den var riktigt spännande stundvis och när jag inte läste så ville jag bara sätta mig och läsa så att jag kunde få reda på vad som skulle hända. Har börjat på nästa bok nu.

Sofia Hansson

2017-07-14

Mysig feel-good-bok

Anneli Johansson

2017-07-13

Underbar sommarläsning i hängmattan!

Vittran Ason

2017-01-26

Först tyckte jag den var lite tråkig men så helt plötsligt så blev jag fast. Blev så påverkad att jag började baka. Mysig och lättsam.

Victoria Sörqvist

2017-01-15

Mysig lättsam läsning

Lotta Dahlström

2016-12-20

Charmig feelgood bok.

Sofie Åberg

2016-12-19

en bok helt i min stil att bara läsa utan att fundera. kärlek, svek och lycka i en härlig blandning. hoppas de andra böckerna är lika bra

Charlotte Olsson

2016-11-30

3+. En ganska förutsägbar roman men väldigt mysig och rolig.

Pia Gummesson

2016-11-17

Mysig och fin feelgood roman och den gulliga lunnefågeln som också är med.Skriver lättsamt.En må bra bok

Linda Abramsson

2016-11-17

En trevlig feel-good roman. Började bra men blev snabbt förutsägbar och ganska ointressant. Får en trea.

Helena Rasmusson

2016-11-06

Mysig feelgood roman! 3 i betyg!

2016-10-19

Jag har egentligen inget minne av att ha lagt märke till den här boken förra året, när den släpptes. Den här sommaren tyckte jag att jag såg den precis överallt. Och ja, mitt behov av feelgood har varit väldigt stort ett tag nu så jag kände att jag också ville läsa. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/10/det-lilla-bageriet-pa-strandpromenaden.html

Helene Roos

2016-09-14

Lättsam och trevlig må bra-läsning. Ett extra plus till lunnefågeln.

Louise Ö

2016-09-07

Den var inte särskilt bra, men jag läste i alla fall ut den. Extremt dålig översättning. Jag hittade massor av stavfel och ord som saknades, eller ord med fel bokstav på slutet. Det var ganska irriterande. Översättaren hade översatt direkt från engelska till svenska utan att skriva om meningarna, vilket ger fel meningsbyggnad. Boken hade behövt korrigeras några fler gånger innan den gick till tryck.

Hanna P

2016-08-25

Jättetrvlig och lättsam bok. Mysig.

Inger Jonsson

2016-08-07

Man får riktigt lust att baka!! Ska testa en del av recepten.

Irene Malmeling

2016-08-04

Supergullig feel-good!

Lisette Bergh

2016-06-14

En mysig berättelse som lättar upp stämningen emellan alla deckare och mordhistorier ;o)

Eva Pettersson

2016-06-13

Åh, vilken härlig feelgood-roman! Jag känner mig alldeles varm inombords efter att ha läst denna. Och sugen på att baka bröd...

Eva Pettersson

2016-06-13

Gunilla Jönsson

2016-05-16

Trevlig helgläsning med förutsägbar handling.

2016-05-09

Solsken och en feel-good, perfekt kombination. Dessutom så tyckte jag om den.

2016-04-20

Jag blev aldrig särskilt engagerad i Pollys liv, det var inte fängslande. Ganska förutsägbar historia men med någon konstig twist. Inte så välskriven heller.

Martina Bergman

2016-03-22

Som en gammal Starlet-tidning, ungefär. Med den skillnaden att boken gör mig väldigt sugen på att baka bröd. Alltid något!

Emelie Lindgren

2016-02-07

En fin och mysig feelgoodbok.

Monica Carlsson

2016-01-13

En fin berättelse om vänskap, kärlek och hur det är att bo i en liten by där folket i generationer levt på fiske. Glädje och sorg möts så fint i boken. Jag rekommenderar den som en måbra bok.

Birgitta Wickström

2016-01-12

En "snäll" bok. Ibland är det bara så skönt att få läsa bra feel-good. Jag tror till och med att det luktade nybakat här hemma