Det hemliga manifestet

Smith, Tom Rob

| 2010

Från Moskvas gator under den omskakande politiska omvälvningen till de vintriga lägren i sibiriska Gulag rakt in i det begynnande ungerska upproret - ännu en enastående thriller av författaren till Barn 44. Vi befinner oss i Sovjetunionen 1956. Stalin är död och i och med hans frånfälle börjar den våldsamma regimen gradvis att falla sönder i ett samhälle där polisen är de kriminella och de kriminella är de oskyldiga. Den dramatiska vändningen kommer när ett hemligt manifest författat av Stalins arvtagare Chrustjov distribueras ut till hela nationen. Dess budskap lyder: Stalin var en tyrann och mördare. Dess löfte är: Sovjetunionen ska förändras. Under tiden drabbas den förre säkerhetsofficeren Leo Demidov av ett eget inre kaos. Det är nu tre år sedan han riskerade livet för att stoppa en mördares framfart och som belöning fick äran att starta en mordrotel i Moskva. Nu kämpar han på rättvisans...

2016-02-03

Jag var helt såld på Barn 44, som kan ha varit en av de mest omtumlande böcker jag läst. Då kan man ju förstås fråga sig varför i hela friden uppföljaren har stått oläst i hyllan i över tre år. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/02/det-hemliga-manifestet-av-tom-rob-smith.html

Claes Nilsson

2013-09-15

Ganska ok, inte något extra. Svag trea

Maria B Hansson

2012-02-27

Jag sögs in i berättelsen, hade svårt att släppa boken och till och med drömde om de platser och händelser som beskrevs i boken. Spännande samtidigt som jag lärde mig en del av vår historia. Och om hur våld föder våld, rädsla föder rädsla. Om hur människor alltid hittar sätt att göra varandra illa, och samtidigt också hittar sätt att överleva trots allt.

eva arkelid

2011-07-12

kanske inte lika bra som första boken, samma huvudperson och här får man läsa om hur det förflutna inom hemliga polisen kommer ikapp honom, spännande

Andreas Nilsson

2011-03-13

Väldigt fascinerande miljöer i sovjetunionen post stalin. Smith lyckas, precis som i Barn 44 fånga den paranoia som är utbredd överallt och skapar en bitvis spännande historia men inte alls i samma klass som föregångaren. Tröttnade mot slutet när karaktärerna blir alltför uttjatade och endimensionella och vissa, som Fraera, alltmer utflippade och inte så trovärdiga.

Eyez Only

2011-02-19

Kanonbok! Det är coolt med ryssar och jag hoppas författaren kommer med fler böcker i samma serie.

Birgitta Spele

2010-11-07

Spännande hela tiden och språket flyter bra. Jag gillar!

Ola Janåker

2010-04-28

Klart spännande uppföljare till debuten "Barn 44" . Utspelar sig i Sovjet efter Stalins död då angivarna och bödlarna blir jagade av de tidigare jagade. En del långsökta vändningar men på det hela taget en författare som är värd betydligt mer uppmärksamhet. Bra driv och framåtrörelse.